Stoooor SUB ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Stoooor SUB ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stoooor SUB ?

Er det noen som har tips om hvordan/hva slags enheter etc. jeg kan bruke for å bygge en SUB under gulvet i et Hjemmekinorom?

Jeg har full tilgang til kjelleren under og eneste kravet er at den bør passe inn i bjelkelaget (55cm bredt og ca 40cm høyt. Den kan være så lang som 4 meter om nødvendig)

Jeg ser meg om etter en løsning for å lage skikkelig bass-trøkk i rommet.

Hadde også tenkt meg integrert forsterker i eller ved sub-kassa (skjult i gulvet)

Det kan også være 2 stk. separate SUB'er om nødvendig.

Bassporter hadde jeg tenkt opp gjennom gulvet inntil veggen bak i rommet, og legge en rist e.l. over hullet opp gjennom gulvet.

Noen tips til bygging, elementer, forsterker etc.?

:-)

Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen 18" strokere med heeftige pa forsterkere kansje?

Alt er jo relativt, og pris er jo litt greit å vite.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Jeg er i planleggingsfasen av en diger hjemmekino selv og har lest side opp og ned om temaet men den subløsningen du beskriver er rimelig ukjendt! Det spørs om efekten blir så bra den kunne ha blitt med mindre suber i rommet (tviler) - Du bør absolutt vurdere "rumperistere" noe som vil gi deg en massiv bassopplevelse og megadigg til actionfilmene :grin:

Vil du alikevell gå for din løsning så kan du jo bare trekke gitteret på basselementene med høytalerfilt for å unngå å få støv og dritt i dem!

Det vil nok være en mye bedre ide å kjøpe en eller to sinnsyke aktive sub'er og heller skjule dem bak lerretet sammen med fronter og senter. Husk på å ev. kjøpe ett "rammelerret" da dette "trøkket" vil få gardiner etc til å flagre! Du kan jo lage en diger ramme/vegg bak lerret/skjerm dekket med høytalerstoff så ser man jo ikke'no ;-)

Husk også at høytalerplassering er ekstremt viktig sammen med riktig demping for optimal lyd i en hjemmekino. Det finnes mange gode resurser på nettet om dette og du vil raskt finne ut at digre klabbedaser ofte er ensbetydende med håpløs dårlig lydbilde med mindre du skal bygge en enorm kino til en sinnsyk pris.

Lykke til.

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C0bra
    Noen 18" strokere med heeftige pa forsterkere kansje?

Alt er jo relativt, og pris er jo litt greit å vite.
    Der har vi det ja! Men fytti, det blir dyrt for elektronikken der ja. Hvis man vil ha noe helt sinnsykt, da er det et bra alternativ.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert noen interessante sub'er her...

http://avforum.no/forum/h-yttalere/24335-store-basselementer.html

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sånt du hadde tenkt deg?

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk bildene litt ned på denne siden: http://www.royaldevice.com/custom.htm
    Der har du litt å bryne deg på!

Hilsen Morten
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisann

Det du har mulighet til/tenker på her er en såkalt Infinitive Baffel sub, og skal vissnok (fra dem som vet noe om det) være den type sub som gir det det beste resultatet.

Har du mulighet til å gå for en slik løsning, gjør det!

Du trenger en til 4 stk. longthrow sub'er. For en IB sub tror jeg du kan senke kravet til kvalitet "litt" i forhold til vanlige sub'er i kasser.

På HTGuide forumet finner du mange tråder rundt IB subber. De kan nok HELT sikkert også gi deg noen råd og tips om elementer.
    http://www.htguide.com/forum/forumdisplay.php4?f=6

Utfordringen er ikke å finne elementer, men å finne noen som det er:
    a) Mulig å få levert i Norge
    b) Som faktisk er tilgjengelig
    c) Som faktisk blir levert som lovt

Løsningen referert til lengre opp, med elementer som står opp av gulvet er såvidt jeg har sett ikke det vanligste.
    Vanligvis er elementene i det andre rommet (kjelleren i ditt tilfelle) og kun en åpning opp i hovedrommet viser at det er noe som lager bass der.

http://home.comcast.net/~klone-audio...-12Shiva1.html

Link til det gamle forumet til "Cult of the Infinitely Baffled"
    http://f20.parsimony.net/forum36475/
    Forumet ble 17 Sep 2005 flyttet til:
    http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi

Lykke til! **misunnelig**

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lars35
    Jeg er i planleggingsfasen av en diger hjemmekino selv og har lest side opp og ned om temaet men den subløsningen du beskriver er rimelig ukjendt! Det spørs om efekten blir så bra den kunne ha blitt med mindre suber i rommet
    Kan hende du vil lese enda litt mere...
    Sjekk ut linker med mere i denne tråden.

Sitat Opprinnelig postet av lars35
    Husk også at høytalerplassering er ekstremt viktig sammen med riktig demping for optimal lyd i en hjemmekino. Det finnes mange gode resurser på nettet om dette og du vil raskt finne ut at digre klabbedaser ofte er ensbetydende med håpløs dårlig lydbilde med mindre du skal bygge en enorm kino til en sinnsyk pris.
    Så absolutt, men sub'er er i en særstilling når det gjelder dette ettersom lyd under 60 hz (noen mener 80) ikke er spesielt retningsbestemt.
    Ofte må sub'en plasseres spesielle steder, for eks. hjørne, for å få mest mulig romforsterkning. Men er den kraftig nok trenger ikke det være noe problem.

Men uansett, i mine øyne er det omtrent umulig å få mye bra bass i et rom uten å benytte romkorreksjon på bassen.
    Men for å få utnyttet denne skikkelig må en ha godt med "headroom" slik at en har nok arbeidsområdet å justere innenfor. 4X18" vil sannsynligvis gi headrom så det holder ;-)

TE

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mitt forslag: Kjøp deg 2 15" stroker pro. Bygg 2 SOLIDE kasser og lakk dem, Sett dem i hvert sitt hjørnet. Da blir de ikke så stygge heller! Og skaff deg 2 ultra kraftige forsterkere til å drive dem, jeg kan ikke komme på noe annet en PA forsterkere til dette. Og da anbefaler jeg disse:

http://www.labgruppen.se/fP6400

For disse bassene kan spille høyt og lage noe inni H***** med trøkk, men nok effekt selvsakt!

Noe serlig råere enn dette tror jeg du må laaangt opp i pris med. Kanskje 2x svs pb ultra12/2 heller er tingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan..

-(TEK)-

1
    Det var fortrinshvis "gulv løsningen" jeg var litt usikker på, har jo sett og hørt om IB subber i både tak for audio og vegg for a/v. Jeg lurer på om lydbildet blir godt ved montering av IB Subber i gulvet, det betyr jo at man enklere kan bygge inn subber uten å få problemer med lydisolering til tilstøtende rom kontra vegg eller tak hvis man bygger i kjeller. Jeg kommer selv til å bygge i kjeller og det er derfor interesant å bygge i gulvet men bare hvis det gir like godt lydbilde som "ordinere" suber! Jeg kommer også til å bygge "2-3 podier" til sittegrupper og da er det jo en glimrende løsning (hvis lydbildet blir godt).

2
    Jeg skjønner at du -TEK- har god peiling på Sub problematikk og om du har tid hadde det vært veldig flott om du kunne gi meg en generell uttalelse om forsjellen på: Frittstående subber - innebygde IB suber i Gulv, vegg og tak. Siden jeg bygger i kjeller vil rommet under gulv ikke være så høyt men med den mulighet å bygge dem i podiet til sittegruppene eller heve gulvet en meter (jeg har muligens 6-8 meter å gå på i takhøyden) men målene er på ingen måte "satt" (Vurderer å bygge et rom i rommet for å få lettere tilgang til vegger, tak og gulv vedr. kablingstilgang etc.!

3
    Jeg har i dag PSB 7PT fronter med aktive subber i begge, tror du dette vil "rote til" eller forsterke bassbildet?

PS: Ikke føl at du må svare! Det hadde bare vært ok å få et forståelig Norsk svar (hihi) på bass/sub problematikken!

Jeg har ellers 1,2 millioner spørsmål vedr. nesten alt og synes dette er MegaDigg å styre med - også fordi min forlovede er 100% filmfreak og er helt med på prosjektet!

Her er utstyret mitt så langt men det blir nok en del endringer når utstyret skal tilpasses Hjemmekinoen osv!

Mine hjemmesider

Lars.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så absolutt, men sub'er er i en særstilling når det gjelder dette ettersom lyd under 60 hz (noen mener 80) ikke er spesielt retningsbestemt.
    Ofte må sub'en plasseres spesielle steder, for eks. hjørne, for å få mest mulig romforsterkning. Men er den kraftig nok trenger ikke det være noe problem.

Men uansett, i mine øyne er det omtrent umulig å få mye bra bass i et rom uten å benytte romkorreksjon på bassen.
    Hva?? Du kan ikke ha vært særlig heldig med dine subsoniske opplevelser

Det med at det er vanskeligere å lokalisere hvor lyden kommer fra under 60/80hz har ikke noe med om det er lett eller vanskelig å plassere subben. En sub krever veldig mye når det gjelder plassering. Du har stående bølger og utfasing å ta hensyn til unasett hvilken bølgelengde det er snakk om.

Og at du trenger romkorreksjon for å å få bra bass er bare vrøvl Da gjør du det feil bare.
    Når det er sagt er det selvfølgelig tilfeller hvor rom og høyttalere bare ikke går sammen, men da blir det skjeldent heller optimalt med romkorreksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Heisann

Det du har mulighet til/tenker på her er en såkalt Infinitive Baffel sub, og skal vissnok (fra dem som vet noe om det) være den type sub som gir det det beste resultatet.

Har du mulighet til å gå for en slik løsning, gjør det!

Du trenger en til 4 stk. longthrow sub'er. For en IB sub tror jeg du kan senke kravet til kvalitet "litt" i forhold til vanlige sub'er i kasser.

På HTGuide forumet finner du mange tråder rundt IB subber. De kan nok HELT sikkert også gi deg noen råd og tips om elementer.
    http://www.htguide.com/forum/forumdisplay.php4?f=6

Utfordringen er ikke å finne elementer, men å finne noen som det er:
    a) Mulig å få levert i Norge
    b) Som faktisk er tilgjengelig
    c) Som faktisk blir levert som lovt

Løsningen referert til lengre opp, med elementer som står opp av gulvet er såvidt jeg har sett ikke det vanligste.
    Vanligvis er elementene i det andre rommet (kjelleren i ditt tilfelle) og kun en åpning opp i hovedrommet viser at det er noe som lager bass der.

http://home.comcast.net/~klone-audio...-12Shiva1.html

Link til det gamle forumet til "Cult of the Infinitely Baffled"
    http://f20.parsimony.net/forum36475/
    Forumet ble 17 Sep 2005 flyttet til:
    http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi

Lykke til! **misunnelig**
    Ja - Her er TEK inne på noe av det jeg så for meg.

Jeg vil helst IKKE plassere SUB'er i rommet - pga møblering etc. Bak lerret etc. er det ikke plass - så dderfor hadde det vært en idè å få dem ned i gulvet.

MEN - samtidig er det flott å få alle tilbakemeldingene her - det kan jo være noen som har andre og flotte løsninger jeg ikke har tenkt på!

Kom med flere forslag!

:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •