Hvor stor kasse til sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor kasse til sub?

Hei!

Er det noen her som kunne være så snill å regne ut kasse-volum og bass-port lengde for en bassrefleks-sub til meg ut av infoen på bildet?
    Kanskje forklare hvordan det gjøres også.. Der står jo vas 133l men vill det rett og slett si at kassa skal være så stor? er det i bassrefleks i såfall:P?
    Hadde blitt utrolig takknemlig for svar!

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det til bil eller hus sub?
    winISD sitt "defalut" svar på det elementet der blir en 50l kasse, med et 10ø bassrør som er 17,3 cm lang. Da får du en kasse som faller ganske bratt i nivå etter 50Hz. Du kan ta utgangspunkt i den kassen og prøve med flere rør, gjerne oppimot en halvmeter Men elementet har sikkert mer å gjøre i en bil enn i en hus-sub.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Takk for svaret!
    Det er til hus ja.. :P vet det er ment til bil.. men er det i det hele tatt noen vits å prøve? eller skal jeg bruke det til rumperister?

ps hva mener du med: "med et 10ø bassrør"?:P

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10ø -> Indre diameter på 10cm... Vist og vits.. med en 50l kasse og lang nok port (så lang du kan få) så vil du, hvis du er heldig med romforsterkning få endel bass, men jeg er ikke av de mest erfarne høyttalerkonstruktørene.. du kan jo vente og se om en av de "hardbarka" gutta har noe å si.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Tusen takk for hjelpen!
    Spørsmålet nå er vell:

Skal jeg prøve å lage en sub av dette på 50l med en halv meter bassrefleksrør på 10 cm diameter? eller skal jeg bruke det til rumperister?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok prøvd en 50L bassreflekskasse ja - men med en 38cm port istedet for 17cm - kassa blir da avstemt til 32Hz (17cm gir 42Hz). Den lavere avstemningen gir også mye bedre effekttålighet i det området hvor filmer ofte har mye lydtrykk (rundt 35Hz).

Vær dog oppmerksom på det at elementet kan bunne hvis det kommer et kraftig signal under 25Hz.

Alternativt går det an å prøve en lukket kasse på 35~45L. Dette vil være å foretrekke hvis du har et ganske lite rom som subben skal brukes i og vil gi en mer kontrollert bassgjengivelse i de laveste frekvensene (mye vanskeligere å få elementet til å bunne enn med bassrefleks). Maks lydtrykk vil være litt lavere enn for bassrefleksversjonen.

Oppsummert:
    Bassrefleks 50L (10x38cm port)
    -3dB ved 38Hz
    Respons ned til midten av 20-tallet avhengig av størrelsen på rommet og plassering. Maks spl (halfspace ved 60Hz): 107dB (80W sinuseffekt)

Lukket 40L
    -3dB ved 38Hz
    Respons ned til under 25Hz (jo mindre rom jo dypere vil subben gå med brukbart lydtrykk). Maks spl (halfspace ved 60Hz): 104dB (40W sinuseffekt)

(-3dB punktene forutsetter 80Hz 24db/oktav deling i f.eks en surroundreceiver)

Simuleringene er gjort i LspCAD 5.25 standard, som tar høyde for litt mer enn WinISD's simulator

(WinISD er likevel et glimrende gratisprogram!)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Tusen takk for svar!
    Det blir nok lukket kasse.. så får jeg se hvordan det blir..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •