Bygge BDT preamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge BDT preamp

Delene til BDT preampen er nå i hus. Jeg kommer til og teste ut den orginale versjonen laget av John Swenson samt den ombyggingen Kjell B. her på forumet foreslår. Noen som har forslag til gode pot.meter for volumkontroll ?
    Har kikket litt på PEC som diy hifi supply har, noen som har testet disse ?

Første steg nå er og få laget til ett chassis. Tenkte å lage en "treramme" med 2 mm alu.plater i topp og bunn.

Vil prøve og legge ut bilder her etterhvert som prosjektet skrider frem :

http://home.online.no/~jaskjelb/index.cfm

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker jeg sjekket ut den Swenson konstruksjonen for en god stund tilbake og postet på et forum. Kjell_B var ikke seint med å kommentere at denne sannsynligvis var bra og meget interessant.
    Fint du lager en byggebeskrivelse underveis.
    Og jo mens jeg søkte litt så fant jeg linken.
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...8528;start=1#1
    Datert 13/7-04.
    Gi oss lytteinntrykk da når du er klar.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja på figuren er det vist volum-justering via DC-regulering (bias) på et gitter.
    Men et rør er ingen IC, så etter lyttetester så anbefaler ikke jeg dette.
    Bruk istedet tradisjonelt volum (f.eks. 100 K pot.) og koble det nevnte gitteret til jord med en motstand på 10-100 K (ikke kritisk).

Så er det bare å innføre en katodemotstand på 180 ohm - nøyaktig verdi er ikke kritisk, men den bestemmer strømmen i røret (bias) og vil eventuelt også finjustere forsterkningsfaktoren.

Strømforsyningen blir enklere også.

Dette røret er helt ukritisk m.h.t. arbeidspunkt - det er jo derfor det kan brukes til DC-messig forsterkningsregulering. Altså et rør som er lett å få til å spille pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye bilder er nå lagt ut på sida mi. Har begynnt på en "prototype" topp plate. Trafoer og rørsokler er montert. Pot.meter er tenkt plassert ved rørsokler, kobler dette til en aksling som går til volumknott på fronten. Er litt usikker ang. plassering av 124B trafoene, kan disse monteres side om side hvis de står 90 grader forskjøvet i forhold til hverandre ?
    Har også begynnt på rammen som alu.platen skal hvile på. Lages av 28x70 mm plank som freses til i ønsket format.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trafoene er jo ikke innkapslet, så hvis mulig kunne de jo plasseres symmetrisk på hver sin side av en innkapslet nett-trafo - altså i god avstand fra hverandre. Noen store metallinnkapslede elektrolytter kan også bidra til skjerming ved lur plassering av disse.

Men den plasseringen du foreslår er også mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av prototypen er nå lagt ut på sida mi.
    Kjører pot.meter på inngangen som volumkontroll, og har batteri bias kretsen til og regulere strømmen gjennom rørene.

Fikk to problemer med kretsen :

1. Støy fra glødekrets, hadde ac glød først. Men har i kveld laget til en provosorisk løsning med en spenningsregulator som er matet fra separat trafo, og kjører nå 6,3vdc. Ble mye bedre etter dette.

2. Støy som følge av at en tar på volumkontroll og chassis. Vet ikke helt hva støy dette er, virker som om det er rørene som er "mikrofoniske" og plukker opp vibrasjoner etc.

Ellers må jeg si at jeg er imponert over hva den billige 124B trafoen fra hammond får til.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •