Bygge 2-veis med 6.5 "

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge 2-veis med 6.5 "

Hei!

Har lyst til å bygge en "liten" 2-veis høyttaler med 6.5" til bruk som fronter på anlegget mitt. Ville opprinnelig bygge GEB men den tror jeg blir litt for puslete for min del og jeg har lyst på litt bedre element.

Tenkte å bruke Seas CA18RLY-H1217, da jeg har fått inntrykk av at det gir en grei lyd og ikke er så kresen på delefilter. Det jeg da lurer på er hvilken diskant som kan matche denne i så måte.
    Tenkte opprinnelig å bruke standard-delefiltrene til eltek, da jeg ikke har noe peiling overhodet hva delefilter angår. Om det vil fungere bra eller ei med disse standarddelefiltrene vet jeg ikke , så jeg er åpen for forslag.

Et annet alternativ vil vel være å bygge 2-veis BEL men jeg syns det er vanskelig å finne all info angående den, spesielt delefilterinfo, her på forumet. Dessuten har jeg fått inntrykk av at den lydmessig står en god del tilbake for 2.5 BEL både hva angår bass og mellomtone, regner med at den er ganske lik diskantmessig.

Takker på forhånd for evt. svar og tips! :grin:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen har vel hørt 2-veis BEL skikkelig ennå, siden det er helt riktig at delefilterjobben på denne sklei ut noe veldig i tid. Det er nå en ny BEL 2.5 mkII på trappene, og det er meningen at delefilteret på denne skal kunne benyttes til BEL mkI OG danne basis for BEL Center, BEL 2-veis og BEL XL.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlegger selv å bygge en toveis med CA18RLY og Scan-Speak D2905/9500-00

I stedet for å satse på et standard filter, få eltek til å simulere et for deg.

Tror ikke du bør bruke CA18RLY i så liten kasse. Selv tenker jeg å bruke en kasse på ca 40 liter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bcrazy

Tror ikke du bør bruke CA18RLY i så liten kasse. Selv tenker jeg å bruke en kasse på ca 40 liter.
    Hmm....hvis CA18RLY ikke trives i en liten kasse som jeg tenkte (14-16liter, GEB størrelse), må jeg vel se meg om etter et annet element som duger. Da er jeg egentlig på starten igjen. Gode forslag på element mottas gjerne.

Kunne jo sikkert bare bygd GEB, men sålangt det jeg har hørt betviler jeg at jeg blir fornøyd med den høyttaleren.

Har også kikket på et byggesett fra www.madisound.com, nemlig AR.com, som jeg tror vil leve opp til mine forventinger men så er det det å bestille fra statene. Er jo ikke akkurat et steinkast unna også blir det sikkert noe styr med toll og moms også.

http://www.madisound.com/ar_com.html

Ikke lett nei... :-?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv holder jeg på med Scan Speak 8545 17cm bass og d2904/95000 diskant.

Disse elementene ligger jo litt over seas elementet i pris, men passer fint i 14 liters kasse.

Er ikke feridig med kassene enda, så hvordan de låter kan jeg uttale meg om enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de Scan-peak elementene blir noe dyre i forhold til det jeg ønsker å bruke på prosjektet, men det blir uansett interessant å høre resultat når den tid kommer...

Etter litt mere titting og leting har jeg funnet ut at jeg får kjøpt elementene til ar-com settet hos eltek. Siden man på hjemmesiden til madisound også finner deleskjemaet er det egentlig ingen hindring å bygge et par av de høyttalerene.
    :grin:

EDIT:Bortsett fra at jeg trenger litt hjelp til å finne ut hvilke delefilterkomponenter jeg må kjøpe, da jeg ikke ser hva som er hva på dette skjemaet, bortsett fra elementene da.......... :?

her er det
    http://www.madisound.com/efe_diy.html

Takker for hjelpen.. ;-)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bcrazy

Et simulert filter er bedre en et standardfilter, men vil likevel ikke komme opp mot et filter som er utviklet iterativt med målinger og ører.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •