Nok Power? ZAPpulse 2.3SE til B&W 703

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Nok Power? ZAPpulse 2.3SE til B&W 703

Hei

Jeg sitter her med ett par B&W 703 og en Arcam AV300.

Jeg hadde vel mine tvil da jeg kjøpte Arcamen om at den ikke ville være den optimale kamerat for mine 703 med tanke på effekt, men jeg fikk en utrolig bra pris og krysset fingrene.

Men at 703 var så grådige på effekt det hadde jeg ikke trodd. Det skal ikke spilles veldig høyt før høytalerne begynner å vrenge, dette også i stereo der det skal være 2x120Watt til rådighet.

Med dette utgangspunkt har jeg som plan å sette 703ene på ett eget effekttrinn for å la Arcamen ta seg av kun center og bakhøytalere. Som vil være HTM7 og DS6 også B&W.

Jeg har sett meg rundt og funnet LcAudios ZAPpulse 2.3 SE interessante da disse ser ut for å ha fått gode kritikker rundt om, samt at de har en hyggelig pris/effekt. http://www.lcaudio.dk

Mitt spørsmål ligger rundt denne forsterker og dens effekt.

Jeg ser jeg kan få den i 2x200Watt til en hyggelig pris. Men vil dette være kraftig nok?
    Arcamen skal jo også yte 2x120Watt RMS i 8Ohm og dette er jo helt tydelig for lite.
    Vil ZAPpulsen være vesentlig kraftigere med sine 200Watt med tanke på strømstyrke og det faktum at den dobler effekt fra 8 til 4 Ohm. Har lest enkelte steder at 703 har en tendens til å gå ned i Ohm og at den derfor er en vanskelig høyttaler å håndtere skikkelig.

Hvis det dog er slik at jeg helst burde ha mer enn 200 watt tilgjengelig, ser jeg at det er muligheter for å bruke 2.3SE modulene med en større trafo, Eks. 2x50V 800VA eller større VA, i stedet for 2x42V 500VA.
    Vil dette på noen måte forringe lyden i og med at jeg muligens presser modulene ekstra?
    Hvis jeg går for dette alternativet hvilke trafo bør jeg da kjøpe for å få best lyd? Har forstått det slik at enkelte trafoer er bedre enn andre. Støy/brum/lydkvalitet/skjerming

Ser også at det er kommet noen nye 700XE moduler som er oppgitt til max 350Watt i stedet for SE modulenes 290Watt, er disse ett bedre valg? Ser at de nye skal ha bedre lydkvalitet men at de forsvarer den mye høyere prisen er jeg usikker på, jeg vil nødig bruke ekstra penger med mindre det strengt talt er nødvendig og har reell nytteverdi.

Håper noen kan hjelpe meg litt på vei og informere litt om hva som er viktig og hvordan alt dette fungerer og henger sammen.

Mvh

Even

Forøvrig har jeg samme tråd inne på Hifisentralen.no , føl dere frie til å svare der det måtte passe.

Newcomer Piit sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å bi-ampe da? Om du kun har 5.1-oppsett kan du bruke de to siste forstermodulene til å bi-ampe B&W'ene dine. Det skulle vel hjelpe en del!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd å biampe høytalerne da jeg ikke tror Arcamen vil ha krefter til å drive dette B&W surroundsystemt med tilfredstillede resultat. Det er jo tross alt bare en strømforsyning inne i forsterkeren som blir brukt.
    Ett eget effekttrinn til 703ene slik at AV300 kun kan trenger å konsentrer seg om center tror bakhøytale tror jeg kan bli en god løsning.

Les også gjennom tråden på Hifisentralen, der er det mye nytting informasjon

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt tregt svar