Grisebillig custom prosjektoroppheng

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grisebillig custom prosjektoroppheng

Som mange andre var jeg lite sugen på å kjøpe et originalt prosjektoroppheng til 2000-3000 kroner, så jeg begynte å se på alternativer. Diskuterte litt fram og tilbake med en kompis med tilgang på mer verktøy enn jeg har sjøl, han fant omsider fram til en plan som skulle kunne vise seg å fungere til nesten en tiendel av prisen av et originalt oppheng.

De eneste tre kravene jeg hadde var at stativet var langt nok (hos meg er det ~3,5 meter under taket) og kunne justeres i høyden. Sving og tilt var mindre viktig, men hvis det kunne ordnes var det kjempefint. I tillegg måtte det være rimelig.

Utgangspunktet ble et høyttalerstativ fra komplett data:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...&GrpID=11&s=pl

Dette stativet er justerbart i høyden mellom 61 og 118 cm, og passet meg derfor ypperlig i henhold til lengde. Foten er av tommetykt støpejern, og en smule tung å henge fra tak, men den er bare skrudd på gjenger utenpå selve "røret", så det er ikke noe problem å ta den av.

For å kompensere for den tunge foten ble det laget en custom plate på omtrent 10x10cm med fire skruehull og hull til stanga. Denne ble så festet på hver side med skiver og tynne ringmuttere (siden røret allerede er gjenget er dette en rett fram grei sak.)

For å dempe vibrasjoner ville jeg ikke bruke bare den ene plata til festing av prosjektoren, så jeg stakk innom IKEA og kjøpte en pakke med to skjærebrett i hvit halvcentimeters tjukk, stiv plast ("Legitim", 29,-)

Målte deretter opp hvor hull til M4-skruene i prosjektoren skulle være og saget til den største av skjærefjølene til å passe under prosjektoren (noe a la Jolly sin, altså.) med mulighet til å ta ut luftfilter. Bilde:
    http://angrenost.com/ht/pics/pro1.jpg

Prøvde å henge stativet i taket, men dette gikk heller dårlig, gipstak og jeg hadde ikke lange nok borrer til å borre meg gjennom, så jeg tok en nødløsning istedet. Ikke særlig pent, men det fungerer da. Skal finne ut hvor langt opp det er gjennom gipsen og se om jeg kan borre meg gjennom og opp i mur, eller langsiktig alternativt senke hele taket med akustikkplater. Det viktigste er at det fungerer:
    Bilde:
    http://angrenost.com/ht/pics/pro2.jpg

Stativet kan justeres i høyden, vris, og tilt/skew kan justeres ved å stramme/slakke M4-skruene prosjektoren henger i. Ingen vibrasjoner overføres til prosjektoren og jeg har fått mye bedre golvplass enn jeg hadde tidligere. Totalsum: under 400,-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt det der!

Hvor kjøpte du forresten sånn list til kabelen i taket der?

greigutt

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabellister kjøpte jeg på Maxbo (Alnabru, antar de har det andre steder også) - de heter Plasfix og er selvklebende opp til en viss bredde (over 2cm tror jeg du må skru)

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og tilt/skew kan justeres ved å stramme/slakke M4-skruene prosjektoren henger i

Hørtes veldig skummelt ut syns eg, Ein projektor er alt for dyr for å drive å leike med.

Eg syns M4 skruer i seg sjølv er på grensen, ikkje rare gjengene det (dei er berre 0.35mm dype),og så skal du i tillegg ikkje bruke alle gjengene som er laget i projektoren. Hadde aldri eg tatt sjangsen på iallefall.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal jeg faktisk ikke si sikkert at det er M4-skruer, jeg lette etter dem men fant det ikke, disse er 4mm / 40mm lange, stod ikke noe om gjengedybden på eska såvidt jeg kunne se.. De passa i hvert fall godt, og en prosjektoren henger støtt, og jeg har ingen småtroll som bruker den som klatrestativ så det er ingen fare

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo det er M4 skruer som er på projen. har samme sjølv. Trur faktisk alle bruker M4 skruer.

Newcomer splatt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å male stativet ut fra veggen i hvitt, så går det i hvert fall litt mer i ett med taket?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av splatt
    Hva med å male stativet ut fra veggen i hvitt, så går det i hvert fall litt mer i ett med taket?
    Det er den kortsiktige planen inntil jeg får kassabeholdning nok til å kunne senke hele taket ja. Får ta en tur og kjøpe et spann hvitmaling en dag til uka

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg er helt på jordet, men er dte ikke billigere å kjøpe et nytt, skikkelig, takstativ (til et par tusen) femfor å senke et helt tak... Om ikke det er billigere, så se på det i et større perspektiv, jo større takhøyde, jo høyere verdi på leiligheten (og da blir det raskt mer enn prisen på et takstativ...)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Senking av tak er ikke billigvarianten nei, det var heller mer planen for bedre akustikk, bedre skjuling av kabler, lettere montering av downlights og sånt. Ikke nødvendigvis sammen med nåværende stativ.

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roger! Da er jeg med, trodde kanskje at du senket taket ene og alene av den hensikt at nåværende takfeste skulle ta seg bedre ut når du hengte det opp... :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har selv laget et oppheng med utgangspunkt i biltemas høyttaleroppheng , et underrede fra en justerbar stol,samt 6mm plexiglassplate 4mm skruer og noen gummiforinger.
    Opphenget er nå justerbar fra ca 30 til 50cm.
    Pris under 300,- til sammen
    PS: kablene er ennå ikke lagt opp.
    Legger ved et par bilder
    Mvh Jan I

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bilde til bakfra

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, har faktisk kjøpt akkurat samme løsning... og i tillegg har vi samme proj.. morsomt...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •