Konstruksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Konstruksjon

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konstruksjon

Hei!

Satt for meg selv og tenkte på høyttaler-konstruksjoner... da slo det meg at alle bestreber å gjøre høyttalernekabinettene så "døde" som mulig, ved å benytte tykke vegger, dødt materiale og avstivning av kabinettene. Dette er viktig, det har jeg selv erfart. Men, hvorfor ikke lage dobble vegger i kabinettene som fylles med sand likt den typen som gjerne fylles i høyttalerstativer? Det gir jo superdøde vegger uten resonanser, dessuten gjør det høyttaleren stabil ved å øke tyngden. Jeg fylte mitt høyttalerstaiv med sand. Dette er jo tross alt metall, så før så vibrerte det og sang med musikken, men etter at jeg fylte med sand ble det helt dødt!

Dersom en også klarer å lage kabinettene buede, så reduseres risiko for stående bølger i kabinettet også, da burde det bli meget bra. Prismessig blir det selvsagt dyrere med dobble vegger, men personlig ville jeg tro det var verdt det.

Synspunkter?

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri tenkt på det før gitt. Men det høres ut som en bra måte å motvirke resonanser på ja! Også hørt at bakveggen helst skal skreie, så basstrykket blir reflektert en annen veg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om dobbelt kabinetter her, http://avforum.no/forum/h-yttalere/21530-lyddemping-av-kasselyd.html Ellers synes jeg det er en glimrende tanke du har jonia, kunne man bygget høytaler kabinettet av f.eks av to egnede ekstruderte aluminiums profiler med sanfylling i mellom f.eks, så kunne jo bueformer osv bli produsert på en ganske rimelig måte. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •