reparasjon av høyttaler selv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking reparasjon av høyttaler selv?

fikk nettopp avverget at naboen kjørte to høyttalere på dynga. Den ene har ødelagt bass, sa han. Kanskje håp for dem til nr 2 anlegget mitt, tenkte jeg.
    Det er gamle, 30 liters, treveis Frigo høyttalere - finerte og trivelige å se på -
    med delefrekvens 800 - 4000. Seas elementer, 8 ohm.
    Vel, den defekte høyttaleren spiller greit på diskant og mellomtone. Synderen, en 10 tommers bass med bl.a. betegnelsen 25F-EWX ser i og for seg hel ut, det samme med ledningene til delefilteret. Litt rugging på disse ledningene viste ingen tegn til brudd.
    Så vet jeg ikke mer. Amatør og totalt elektronikk-ukyndig. Men jeg har litt erfaring med høyttalerbygging, der alt i utgangspunktet er i orden - to HF-byggesett har spilt i stua i over ti år.
    Mon tro hvor jeg skal lete etter feilen? Er det emne for reparasjon, eller for gammelt?
    Er det i så fall noe som jeg kan gjøre selv, eller hva vil det evt. koste å sette den inn på verksted.
    Tips, anyone?
    Pfh takk

mvh olisn

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olisn
    fikk nettopp avverget at naboen kjørte to høyttalere på dynga. Den ene har ødelagt bass, sa han. Kanskje håp for dem til nr 2 anlegget mitt, tenkte jeg.
    Det er gamle, 30 liters, treveis Frigo høyttalere - finerte og trivelige å se på -
    med delefrekvens 800 - 4000. Seas elementer, 8 ohm.
    Vel, den defekte høyttaleren spiller greit på diskant og mellomtone. Synderen, en 10 tommers bass med bl.a. betegnelsen 25F-EWX ser i og for seg hel ut, det samme med ledningene til delefilteret. Litt rugging på disse ledningene viste ingen tegn til brudd.
    Så vet jeg ikke mer. Amatør og totalt elektronikk-ukyndig. Men jeg har litt erfaring med høyttalerbygging, der alt i utgangspunktet er i orden - to HF-byggesett har spilt i stua i over ti år.
    Mon tro hvor jeg skal lete etter feilen? Er det emne for reparasjon, eller for gammelt?
    Er det i så fall noe som jeg kan gjøre selv, eller hva vil det evt. koste å sette den inn på verksted.
    Tips, anyone?
    Pfh takk

mvh olisn
    Sånne altså?

Hvis det bare er den ene bassen som er røket kan du jo bytte den i begge høyttalerne med tilnærmet like elementer.
    Regner ikke med det går an å få kjøpt akkurat disse elementene lenger...

Kanskje disse passer bra?
    En kjapp gjennomgang av spesifikasjonene sier meg at de ikke er så veldig ulike.

Koster deg riktignok ca. 2500,- å bytte begge to, men jeg vil tro du får deg et par gode høyttalere da om de funker ellers.

Mvh
    Stian

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir ikke basselementet noe lyd fra seg? Seas anser det elementet som "absolutely vintage", noe som lover dårlig for utbytting. CA25RE4X kan være et alternativ, men det har ikke den samme ubehandlete pappmembranen. T/S parametrene er relativt like. Kan jo hende Eltek har noen flere slike liggende selv om de er på vei ut hos SEAS.

Høyttalerene dine ser forresten ikke omtrent slik ut?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også sjekket at det deffekte bass elementet virkelig er deffekt, enten med å måle ohm verdien over terminalene på elementet, eller sjekke via en liten ledning og et 1.5 volts aaa batteri som kobbles over terminalen, for å se om det da er bevegelse i membranen, eller livløst og brudd en plass i talespolen. eventuellt flytte over det friske elementet fra den andre høytaleren og sjekke om det spiller. ;-)

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Ville også sjekket at det deffekte bass elementet virkelig er deffekt, enten med å måle ohm verdien over terminalene på elementet, eller sjekke via en liten ledning og et 1.5 volts aaa batteri som kobbles over terminalen, for å se om det da er bevegelse i membranen, eller livløst og brudd en plass i talespolen. eventuellt flytte over det friske elementet fra den andre høytaleren og sjekke om det spiller. ;-)
    Kan jo også ta ut elementet for så å koble det direkte på en av høyttalerutgangene på forsterkeren. Prøv ved lavt volum, så ser du om elementet er dødt.Slik gjorde jeg det før..
    Om det ikke er elementet, så røsker du ut delefilterene, finner verdiene på hvær komponent, og kjøper nytt. Kondensatorer har en uvane med å tørke ut i gamle høyttalere, så du bør uansett kjøpe nye (om høyttaleren er over 10-15 år). Om det ikke er bassen, så vil jeg tippe at det er en kondensator eller noe motstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile reparere høyttaler selv

hei

takk for tilbakemeldinger og tips, er overveldet av hvor mye kunnskap og velvilje som er der ute!
    Siden jeg la ut tråden har jeg vært en tur på jobb, fått middag+lur, men nå er det helg ..

Har tatt ut det tause elementet, funnet et annet, mindre basselement som jeg hadde på lur, og koblet det. Det spilte. Så da er det verken delefilter eller ledning. Det er virkelig selve elementet som er dautt.
    Sånn å se på, er det like helt og pent. M.a.o. er det heller ikke noe mekanisk eller noe med membranen. Det som gjenstår, er altså det som skjuler seg inni den svarte koppen bak - men dette regner jeg for fremmed land for mitt vedkommende.

Det ser ut til at jeg må på element-jakt, ja, dersom jeg skal beholde høyttalerne. Og da er jo spørsmålet om det er verd et nyinnkjøp. 2500 virker i meste laget i og med at det ikke er seriøst høyttalerkjøp, liksom. Får se litt etter mulig billigere erstatninger

PS
    det bildet som er lagt ut ligner, men elementene står rett over hverandre

DS

mvh

olisn

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å bare bytte det ødelagte elementet og høre hvordan det blir.
    CA25RE4X som også ble nevnt er en del billigere enn den nye utgaven som jeg nevnte (CA26RE4X). Dette får du for 698,- hos Eltek.

Mvh
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

reparere høyttaler selv

hei

Fikk vite av "høyttaler-doktoren" at det ville komme på ca 600 kroner å reparere spolen på det ødelagte elementet. Det var vel den mest aktuelle løsningen.
    I mellomtiden har jeg imidlertid brukt et gammelt, for lite (7 '), men i og for seg ok Peerless-element som en slags stand in, og lyttet en stund. Dette yter selvfølgelig ikke høyttalerne full rettferdighet, men den ene er jo tross alt intakt.
    I grunnen syns jeg ikke høyttalerne spiller så godt at de fortjener fast plass i anlegget. Så da tenker jeg at jeg konkluderer med at han hadde sine grunner til å hive dem, naboen også.
    Men så lærte jeg litt, da - bl.a. en hel del om SEAS.
    Takk, takk og heia Norge!

mvh

olisn

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kansje jeg har non sånne elementer liggende, er ikke sikker vet bare at det er non gamle SEAS 10"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

har ikke vært inne på denne tråden igjen før nå. Kan du sjekke om det er rette varen, og i såfall gi en pris?

mvh

Newcomer krolsen91 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Tror nok ikke jeg har rette varen, står 25 TV-EW på de. Veier vanvittig lite og en bitteliten magnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

- det var nesten rette varen, bare X på slutten som manglet

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rep av elementer

hei
    Er det noen der ute som vet om noen som reparerer hytalerelementer??????:cry:

Newcomer chin sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du fant ikke en eldre tråd å hente fram?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •