Henge projektoren i kjeder eller vaiere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Henge projektoren i kjeder eller vaiere?

Satt og tenkte på en provisorisk løsning, men kanskje det kunne blitt bra? Å henge projektoren i tre vaiere eller kjeder til taket?

Hva tror dere, blir det stygt eller kult?

Har sp4805.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt stygt, men høres litt utrygt ut. Unngå provisoriske projektorfester. Lag det ordentlig med en gang. Provisoriske løsninger har en lei tendens til å bli permanente.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du så stor takhøyde at dette er nødvendig? Bruk Biltema-festet, det blir bra og pent nok.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wire eller kjetting fester er vel ikke helt ukjent til bruk sammen med CRT projektorer og spesiellt gunstig dersom takhøyden er stor i forhold til den høyden projektoren skal henge, men tipper at en 4805 er såpass lett, at stivheten i ledningene og påvirkning fra vifte , eller andre vibrasjoner , kan skape litt problemer, dersom man ikke kombinerer opphenget med litt ekstra vekt for å stabilisere. Opphenget må jo lages riktig fra starten av, eller ha mulighet for litt justering også, skal man kunne treffe med bildet riktig på lerretet, så ikke sikkert det er noen spesiel rask provisorisk løsning egentlig.

Ser egentlig ikke noen grunn til at ikke et slikt wire eller kjetting oppheng skal bli så veldig mye værre å se på enn det man får f.eks fra biltema, hvis opphenget eller fremstår som solid og godt konstruert. ;-)

Fant f.eks denne på referangse siden til www.curtpalme.com

Er den ikke fin;-)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har noe imot å ha bildet et stykke opp på veggen kan du gjøre som meg - mitt takfeste er kun en 2mm aluminiumsplate som er skrudd fast i projektoren. Hele sulamitten er deretter skrudd fast i taket. Finjustering skjer ved å skru inn/ut de fire skruene. Før jeg knekte kantene var projektoren tung nok til å lage en svak bøy i plata, nå er det ikke noe problem lenger

Bilde forfra og bakfra. De svarte greiene er gummiføtter/dørstoppere som sørger for at plata sitter stødig mot taket uavhengig av justering. Fordelen med denne patenten kontra tråd/kjetting er at når den er ferdig justert står projektoren bom fast.

(Regner med å få kabelkanalene før helga, inntil videre er projektoren trådløs)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok ikke samenlikne MT-200 med SP4805 fordi 200'n har omtrent det dobelte i offset og trenger å monteres høyt i forhold til bilde. Men har Morten M lav takhøyde går det jo meget bra å gjøre sånn.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bidda : som sagt, hvis han ikke har noe imot å ha bildet et stykke opp på veggen er det en fin løsning (bildet mitt starter forøvrig 80cm fra gulvet, noe jeg synes er ypperlig)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en smule skeptisk til wire/tråd/kjetting-oppheng. Ser for meg at det hele kan gjøre bildet urolig dersom det kommer (selv små) vibrasjoner fra f.eks. kjøleviften, luftstrømninger i rommet mm. Tragisk vil det nok bli om en havner oppi en situasjon med egensvinginger og pendling. Da hjelper det ikke med regnbuemedisin heller...

Et annet ankepunkt er selvsagt de gangene en er i fysisk kontakt med PJ (støvdeksel av, fokusering og zoom), da er det nesten umulig å unngå at PJ pendler. Selv små bevegelser er nok til å flytte det bildet på lerretet flerfoldige cm. Det gjelder mao å tilføre en dempningsfaktor...

Estetisk vil det nok være flott, dog ;-).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diselmink: Fint at det funker hos deg med mt-200. Det jeg ville fram til er at bilde blir, min mening, noe for høyt på veggen. Eks normal takhøyde 244 minus 6 i pj høyde = 238 fra linse til gulv, 4805 har ca 30 cm offset ved 200 bilde som gir øvre bilde kant på 208 og nede på ca 95 over gulvet. Kan hende han kan leve med dette. Jeg ville ha prøvd å komme ned på din høyde ca 80 cm.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmms...såpass lite offset på SP4805 ja. Det blir kanskje litt vel høyt.

Støtter ellers Kokkens ankepunkter angående wireoppheng. Selv en minimal bevegelse av projektoren blir til MYE bevegelse på bildet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ingen som vet hvilken avstand Morten M har til lerretet så det blir litt vanskelig å gi generelle råd. Jeg støtter imidlertid D|sElMiNks råd om ei aluplate. Brukte det samme til min X1, som jeg antar har samme offset som SP4805. Jeg hater å ha bildet høyt så løsningen passet fint for meg når avstand fra projektor til lerret var 4.5 meter. Bildet kommer midt på veggen. Se bilder på http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Tiger

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, Tiger, men det er ikke alle som kan ha 240 bilde og ved større bilde jo lengre ned på veggen ;-)

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig respons jeg fikk på denne tråden. Interessante innlegg alle sammen.

Den eneste grunnen til at jeg tenkte på dette var fordi det er litt vanskelig med penger til slike formål nå.

Jeg har en stue på ca 22kvm, standard takhøyde (ca 238 cm). Det er 4m fra sofa-veggen til lerret-veggen. Tenkte jeg skulle ha 90-100" lerret. NB! Jeg vil absolutt unngå å ha bildet høyt opp på veggen, heller litt langt nede.

Da bør jeg kanskje heller vurdere et veggfeste? Eks: http://avforum.no/minhjemmekino/user...0cb9c63877.JPG

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det nok greiest med et veggfeste ja. Det er mange som har brukt dette fra Biltema. Jeg har selv tidligere brukt dette fra IKEA (uten videohylla).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På biltema festet som er referert til over så kan du ta vekk midt-leddet. Clas O har også makent i sølv.

EDIT: Hvis vi antar at du får 3,7 meter fra linse til lerret så gir 4805 maks 209 i bilde bredde, ved 200 bredde får du 90". Sitteavstanden ved 200 bilde bør ikke være nærmere enn 3,5 meter pga. oppløsningen til 4805. Er du litt kresen for forstyrrelser i bilde ville jeg kanskje ha valgt å gå ned til 185 bilde. Fra 3,7 meter projekterer 4805 bilde fra 174-209 i bredden.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man henger i kjettinger må man hvertfall henge kjettinge ut på skrå bort fra prosjektoren i alle fire retningene. Er man da nøye vil ikke prosjektoren komme noen vei om viften går og surrer.... Men henger man de rett ned med 90 grader på prosjektoren vil den kunne vri sej litt!

Trur eg!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Om man henger i kjettinger må man hvertfall henge kjettinge ut på skrå bort fra prosjektoren i alle fire retningene. Er man da nøye vil ikke prosjektoren komme noen vei om viften går og surrer.... Men henger man de rett ned med 90 grader på prosjektoren vil den kunne vri sej litt!

Trur eg!
    Riktig nok det, men har man en vinkel utover som du beskriver her, er man litt avhengig av at vinklene er heller små, eller at tyngdepunktet for det man henger opp balangserer og trekker like mye i alle kjettinge. Ellers vil de kjettinge med størst strekk innta en mer vertikal vinkel enn de med minst strekk. Man kan selfølgelig kompensere for tyngdepunkt plasseringen med å plassere noen lodd på strategiske plasser, men kombinert med signal og el.kabel til projektoren, tror jeg man har litt justering en tid fremover med bruk av litt skrå opphengte kjettinger.;-)

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv en 8kg tung Phillips prosjektør (800x600) hengende i gipstaket med 4 kjettinger som gikk ned i en hjemmelaget trehylle trukket med svart stoff som den lå oppå. Gikk veldig greit det, selv om det ikke så helt 100% ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •