Oppdatering av mine DIY høyttalere (Scanspeak + Seas)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppdatering av mine DIY høyttalere (Scanspeak + Seas)

Her kommer en oppdatering av et selvbyggerprosjekt

http://avforum.no/forum/showthread.p...highlight=8545

Det har skjedd så store endringer at jeg har valgt å starte en ny tråd.

Kassa er den samme og Scanspeak 8545 er den samme.

Diskant og filter er derimot nye.

Opprinnelig forsøkte jeg med Vifa's XT25 ringradiator diskant - mest fordi den var på tilbud hos Eltek og fordi den så ut til å både kunne krysses lavt og gå opp til 40 KHz.

Det ble etterhvert klart at det ikke var noen enkel sak å få et delefilter til å fungere i en toveis konstruksjon som dette. Problemet er todelt med XT25. Spredningen er ikke allverden slik at man bør plassere høyttalerne tettere enn det jeg kunne pga møblering. "Sweet-spot" blir tilsvarende liten.

Det andre problemet er at XT25 helst bør krysses over fra 3KHz og oppover, for den blir for "tynn" nederst. I kombinasjon med et 6,5" element som bør krysses over ikke høyere enn 2150 Hz (visstnok optimalt) ble det ikke suksess.

Leste derfor endel datablad, samt forsøkte å finne et element som kunne passe i samme åpningen som XT25. Seas H1189 ble valgt pga at alle parametre passet og den hadde dertil en pen frekvenskurve med bedre "off-axis" respons enn XT25. At "off-axis" kurvene er nærmere indikerer bedre spredning.

Umiddelbart etter innkjøp var det klart at dette var en diskant med lyd mer etter min smak. Detaljert, samtidig som den hadde mer "kropp" og musikalitet nederst.

1.ste ordens, 2.dre ordens og serie filter ble forsøkt - men ikke full klaff for noen. Det blir for stort overlapp slik at elementene skaper grums for hverandre, slik jeg ser det.

Etterhvert hadde jeg så mange komponenter at jeg forsøkte meg på et 4.de ordens Linkwitz Riley. Endelig klaffet det. Fin bass - ren crossover og god diskant.

Filter-skjema

Filter foto

Foto av høyttaler slik den nå ser ut med ny diskant

Slik jeg har laget filteret nå så er det også enkelt å gjøre mindre justeringer på Rt for å justere diskant-nivået. Det gir faktisk ganske stor forskjell å justere fra 6,8 Ohm til 7.8 Ohm som jeg har gjort under lytting.

På lang sikt er ikke prosjektet avsluttet - måling med mikrofon er nok neste steg for siste finish av lyden - men det haster ikke - lyden er fin den. Den er på ingen måte nøytral og filteret er laget for å gi ekstra bass - men det er en lyd som passer godt til både film og musikk, med god detaljering og "punch".

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En liten oppdatering til.

Har nå kjøpt og koblet en egen NAD C352 som forsterker til disse høyttalerne istedet for direkte ut fra Yamaha RXV740 receiveren.

Bassen og bunndraget er blitt fenomenalt mye bedre med den oppgraderingen - samtidig som lyden er blitt mer rytmisk og klar.

Direkte morsomt

Til film er det også blitt vesentlig mer lyd og "større" lyd - effektlyder generelt er blitt bedre.

Lyden kan skrus opp uten at C352 (2x80W) virker belastet i det hele tatt og jeg er mer bekymret for om elementet tåler effekten - og det sier litt (tåler max 100 W).

Det som kommer av forvrengninger ved ekstreme lydnivå er nok mer at høyttaler-kabinettet kunne vært laget av enda mer "dødt" materiale og hatt ytterligere avstivninger innvendig.
    - Men til vanlige (ikke hørsels-skadende) nivåer er det godt nok - bevares.

M.a.o. tydelig at Scanspeak 8545 foretrekker en god del mer strømstyrke enn det som leveres fra en 5x100 "standard watt" receiver. Men er det på plass så blir smilet desto bredere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •