Bassrefleksrør (plasering)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassrefleksrør (plasering)

Hei

Jeg er nybegynner når det gjelder å lage høytalerkasser. (som alle skjønner etter å ha lest tråden) ops:

Jeg har laget meg en aktiv sub (phobos) med et peerless element.
    Det endte opp med at jeg ikke ble fornøy i det hele tatt, da jeg syntes at den ble veldig fort tom for trykk.
    Mitt dilemma er som følger: Skal bytte element og lage kassen om til en bassrefleks kasse ,så for å slippe å lage en helt ny kasse, bytter jeg ut bak platen på kassen min. Jeg skal nå ha med et bassrefleksrør, MEN det er IKKE plass til å sette røret i front (på siden eller over element). Kan jeg plasere porten på baksiden? :?: Eller vil da motstanden til elementet minske..(på den enesiden vil element presse luften rett ut røret) :?: ops: Uff føler meg lite dum...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke fullt så enkelt som bare å sette inn et element og bassrefleks rør. Du bør regne litt på og finne ut om elementet passer til volumet i kassa, samt hvor stort rør og hvilken diameter du skal ha på dette. Finnes en rekke hjelpemidler som kan hjelpe deg å finne rette sizen på ting.

Selv bruker jeg http://www.linearteam.dk/
    Er mange høyttalere som har bassporten bak, regelen er vel at den du skal ha 5cm til alle vegger/elementer i åpningen av bassporten (inne i kassa).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket peerless element er det du har brukt?

de forskjellige elementene er ikke like bra egnet i alle typer kasser.