Bassrefleksrør (plasering)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassrefleksrør (plasering)

Hei

Jeg er nybegynner når det gjelder å lage høytalerkasser. (som alle skjønner etter å ha lest tråden) ops:

Jeg har laget meg en aktiv sub (phobos) med et peerless element.
    Det endte opp med at jeg ikke ble fornøy i det hele tatt, da jeg syntes at den ble veldig fort tom for trykk.
    Mitt dilemma er som følger: Skal bytte element og lage kassen om til en bassrefleks kasse ,så for å slippe å lage en helt ny kasse, bytter jeg ut bak platen på kassen min. Jeg skal nå ha med et bassrefleksrør, MEN det er IKKE plass til å sette røret i front (på siden eller over element). Kan jeg plasere porten på baksiden? :?: Eller vil da motstanden til elementet minske..(på den enesiden vil element presse luften rett ut røret) :?: ops: Uff føler meg lite dum...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke fullt så enkelt som bare å sette inn et element og bassrefleks rør. Du bør regne litt på og finne ut om elementet passer til volumet i kassa, samt hvor stort rør og hvilken diameter du skal ha på dette. Finnes en rekke hjelpemidler som kan hjelpe deg å finne rette sizen på ting.

Selv bruker jeg http://www.linearteam.dk/
    Er mange høyttalere som har bassporten bak, regelen er vel at den du skal ha 5cm til alle vegger/elementer i åpningen av bassporten (inne i kassa).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilket peerless element er det du har brukt?

de forskjellige elementene er ikke like bra egnet i alle typer kasser.

holder selv på å bygge sub med et peerless element (830845) og det ser ut til å gå bra, men jeg må nok bruke EQ eller bass-boosten på forsterkeren for å komme ned i de laveste frekvensene, noe jeg har forstått er vanlig i små kasser. jeg skal ha den i lukket kasse da.

Når det gjelder bass-refleksrøret er jeg ikke helt sikker, men fattern har et hjemmekino sett fra pioneer, og der er bassrefleksrøret plassert på motsatt side av elementet (nesten rett over på andre siden) og den suben funker jo, men så er det vell bare en 6" eller noe trur jeg...

et annet program for å simulere i er dette: http://www.avtozvuk.com/infores/soft/jblspkrshp.zip

meget bra synes jeg... (du kan stille om til SI enheter (meter, liter osv) i instillignene og endre oppløsning slik at du kan se flere grafer samtidig)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar..
    Jeg har hentet forslag ut i fra peerless sin egen side, når det gjelder liter på kasse og størelse på bassrefleksrør+ lengde. Det jeg trodde var at røret ikke kunne komme bak på eks. høyre side av element(bekrefter min kunnskap) ops:
    Jeg hadde Peerless 830845, men byttet til 830847.
    Jeg tror også (uten at jeg vet)at lukket kasse for det elementet er bedre enn å bruke phobos løsningen, for det virket som om elementet hadde alt for liten motstand. Det ble liksom aldri noe "volum" før elementet begynte å lage ulyder. Jeg har prøvd å bruke linearteam for å kontrolere med, men sliter litt med å få de samme svarene som peerless.. :?: Mulig jeg har lagt inn noe feil i parameterene.
    Siden som kasse forslaget er hentet fra: www.tymphany.com

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har en kasse på 62 ltr dersom du har brukt forslaget på Tymhany's sider??
    Med moderat fylling av kassen får jeg F3 til å bli 29Hz og lengde på et 9 cm rør til å bli ca 38 cm.
    Ingen problem med å ha røret bak,bare gi det 5-6 cm mot en eller annen side.Du kan jo bruke et 90 grader bend dersom du ikke klarer det med et rett rør.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette elementet jeg har byttet til:830847.
    På siden finner jeg da forslag: 58liter, portlengde 45cm, port diameter 9cm,29% fyll , F3: 32,5 Hz..
    Det skal da være et dobbel spole element 8+8 Ohm.
    Om jeg har forstått det riktig nå da :?: Vil dette kunne spille høyere (volum) enn løsningen jeg hadde i utgangspunktet som ble så "dårlig".. :?: :?:
    Er veldig takknemelig for svar..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Det er dette elementet jeg har byttet til:830847.
    På siden finner jeg da forslag: 58liter, portlengde 45cm, port diameter 9cm,29% fyll , F3: 32,5 Hz..
    Det skal da være et dobbel spole element 8+8 Ohm.
    Om jeg har forstått det riktig nå da :?: Vil dette kunne spille høyere (volum) enn løsningen jeg hadde i utgangspunktet som ble så "dårlig".. :?: :?:
    Er veldig takknemelig for svar..
    Forstod det slik at du skulle bruke samme kasse som med 830845.Med 58 ltr får jeg nesten det samme som Peerless.
    Ja du vil kunne spille høyere enn med en lukket kasse nedover i frekvens,siden en bassrefleks konstruksjon går lavere før den ruller av.En ting du skal være obs på er at membranvandringen øker dramatisk under 20Hz,og det er strengt tatt anbefalt med et høypassfilter.Du kan også oppleve at du får "kul" i frekvensgangen ned mot 30Hz siden du får en del romforsterkning.Kan føre til boomy bass,men til film vil det nok bare være moro
    Hvilken forsterker skal du bruke?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var bortreist ett øyeblikk i familie bursdag..
    Jeg bruker den som følger med til phobos. fe2500.
    jeg tenkte det med et høypas filter. skal det monteres i tilegg til lavpass filteret som er på forsterkeren. Jeg henter signalet ut i fra sub utgangen på surond reciveren min. er ikke sikker på filteret som er i den , men er ikke det rundt 160Hz da :?:Og det som er på Fe2500 er justerbart fra 40-160Hz. Så om jeg da stiller inn lavpass på F.eks: 60Hz og høypass på 25Hz vil jeg kunne spille høyre for de at det vil redusere membran vandringen..?? Det var membranvandringen som var problemet mitt nå føre, så om jeg har fortått dette riktig er vi på rett vei nå.. Bare å komme seg ut i garasjen..(min snekkerbod :-) )Takker for veldig god respons.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvor kan jeg i tilfelle kjøpe høypassfilter..Lønner det seg å kjøpe det fra Eltek..?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Og hvor kan jeg i tilfelle kjøpe høypassfilter..Lønner det seg å kjøpe det fra Eltek..?
    Jeg ville prøvd uten høypassfilter først.Går sikkert bra.
    Finner ikke høypassfilter hos Eltek.Du må evt ha et som du kan ha på linjesignalet.
    Endel subforsterkere har høypassfilter som du kan velge å bruke selv.Normalt på 20-25Hz.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for all hjelpen. Kjempe fint ;-)
    Jeg så på peeless siden at de anbefalte å bruke et høypas filter som du sier.
    Du vet vel ikke hvor jeg kan få kjøpt dette, jeg får ikke elementet før 30 november for de var utsolgt, men kasse står til tørk nå etter modifiseringer, så det hadde hvert fint å få loddet inn filteret også, slik at alt er ferdig til elementet kommer. :-P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •