Bygge forsterker som skole prosjekt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge forsterker som skole prosjekt

Hallo der, jeg går på VK1 elektronikk, mye av faget går på signalomforming og slikt så læreren min hadde tenkt at vi skulle bygge en forsterker i løpet av året. Nå hadde vi ikke noen tegninger eller slikt til forsterker så vi ble nøt til og google litt etter noen, jeg snubla da over Denne og er veildig interesert i hva dere mener om den.
    Har regna litt og funnet ut at dioder og transistorer koster ca 400 fra elfa og farnell (har ikke tatt med kvantums rabatt hos elfa). Vi er ni stykker i klassen og hvis den foersterkeren er virkelig bra kan det hende at alle bygger den.

Men har dere forslag til forsterkere så er det bare og komme med dem, men de skal helst ikke koste alt for mye da.

Hilsen Brusfantomet

Edit: nå skulle vell linken funke

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ta en titt på Tripath 2125chipen og lage et prosjekt basert på denne? Trikset er da å lese dokumentasjonen som er publisert av Tripath, samt bestille evaluation board. Så bygger dere opp en konstruksjon ved hjelp av anbefalingene fra Tripath. Da får dere mye godlyd for pengene.

www.tripath.com

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 400kronene, må kanskje slenge på 400 (minst) til transformatorn.
    Chip-forsterkere àla gainclone etc. er kanskje alternativer. Muligens for enkelt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, skissen minner om ett par relativt kjente symetriske konstruksjoner....
    But....
    Be lærern ta en kikk på common mode undertrykkelsen, ved å bytte ut motstandene R12, R13 med strømgeneratorer.
    En annen sak er at den er ikke helt riktig mtp kilde impedans= tilbakekoplings-impedans som gjør at den ikke er helt god mtp dc feedback eller ac signaler. mulighetene for å legge inn en dc servo er absolutt vert å vurdere til tross for vonde rykter fra subjektivister.

vurder mtp DC og signal:

R1 || (R2+justeringsnett) = R23 || R24

Egentlig kommer dere ikke så mye dyrere ut nesten uansett hvilken forsterker dere velger siden antall halvledere og passive komponenter ikke øker vesentlig ( og kostnaden ligger mere i utgangene enn i inngangstrinnet.

Så bør dere vurdere en litt bedre kvalitet på inngangen siden sttøyen på inngangen er den mest signifikane i hele forsterkerkonstruksjonen ( den er jo tilbakekoplet ) Altså bør en kaskodekopling eller annet i inngangen kunne gjøre at dere kan gå over på en type komponenter med vesentlig mindre støy, større differensial gain før degenereringsmotstandene (R 10,11, 13, 14) Derved større linearitet og således mindre forvrenging om det er målet da.

En annen forsterkerkonstruksjon som minner er en konstruksjon som ble brukt bla.a ved vidregående skole i Cristiansund (?) fra norsk lydfabrikk eller noe slikt... (?) , CL200 (Cristian???lydfabrikk) det burte ikke være SÅ vanskelig for lærer'n å komme i kontakt med noen av Vgs i dette området for å undersøke.

CL 200 er også laget som ett skoleprosjekt med arbeidsbok hvor an huker ut for hver komponent som er satt inn, og måle og -skjekklister etc det minker feilraten betydelig. Grunnen til at jeg nevner denne konstruksjonen er at den er veldig lik den grunnkonstruksjon du refererer til.

google litt så finner dere mere info, bla a:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...7&page=1&pp=20

Håper dere lykkes med ett fint skoleprosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var raskt svar må jeg si, takker og bukker.

Men problemet med chip løsninger er at vi skal bygge selve forsterkreren av transistorer eller lignende, han var veldig spesifik på det punktet, ikke noe form for chip løsingn. ellers hadde nok det vert en god løsning ja.

oisan, den linken jeg la der funka ikke het bra den.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn går det når man drikker for mye brus

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren Ronny DD siktet til var nok en Christiansand Lydfabrik. Disse kom vel i litt forskjellige versjoner, mener den begynte som en 50-watter, for å øke til 110W etterhvert.. (?)

På mine gamle Royd the Doublet gjorde den seg ihvertfall ikke bort. Modellen jeg lånte var en 110W og hadde kostet elektriker-kompisen min ca. 2000,-.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

to linker som kanskje kunne vært interressant.

Disse er bygd av mange borte i statene....
    Har to kolleger som er veldig fornøyde med litt moddet versjoner...

Har ikke bygd selv, men planen ligger der.... Der borte i horisonten....

http://users.ece.gatech.edu/~mleach/lowtim/
    http://users.ece.gatech.edu/~mleach/superamp/

Ikke vet jej om dette var noe interressant, men tenkte nå det gikk da an å legge de inn her.....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusfantomet
    Hallo der, jeg går på VK1 elektronikk, mye av faget går på signalomforming og slikt så læreren min hadde tenkt at vi skulle bygge en forsterker i løpet av året. Nå hadde vi ikke noen tegninger eller slikt til forsterker så vi ble nøt til og google litt etter noen, jeg snubla da over Denne og er veildig interesert i hva dere mener om den.
    Har regna litt og funnet ut at dioder og transistorer koster ca 400 fra elfa og farnell (har ikke tatt med kvantums rabatt hos elfa). Vi er ni stykker i klassen og hvis den foersterkeren er virkelig bra kan det hende at alle bygger den.

Men har dere forslag til forsterkere så er det bare og komme med dem, men de skal helst ikke koste alt for mye da.

Hilsen Brusfantomet

Edit: nå skulle vell linken funke

Synes denne ser flott ut som skoleprosjekt.

Minner om en power amp jeg bygget etter det svenske Radio & Television på slutten av 70-tallet.

Lydmessig vil en enkel "single-ended" transistor amp som den i Tandberg TR-200 være å foretrekke (jeg har bygget kopier av den, svært lett og driftssikker), men da snakker vi om 2x25W og ikke særlig strømsterk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Leach ampen så ganske interesang ut, men det som muligens kan bli et stort tema er prisen da alle sammen i klassen snart blir 18 år (et år på det meste, fire måneder må det minste). Men om noen har teginger til en svakere forsterker så er nok også de interesange (2x25 watt kan umulig koste like mye som en på 2x400).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Leach ampen så ganske interesang ut, men det som muligens kan bli et stort tema er prisen da alle sammen i klassen snart blir 18 år (et år på det meste, fire måneder må det minste). Men om noen har teginger til en svakere forsterker så er nok også de interesange (2x25 watt kan umulig koste like mye som en på 2x400).

Jeg bygget min TR-200 power amp etter Tandbergs service-skjema, som gir alle nødvendige opplysninger. Brukte ikke trykte kretser (printplate), kun montering på en enkel standard hullplate. Forsterkeren er pottestabil og sikker i drift.

TR-200 var en flott receiver på begynnelsen av 70-tallet, med en nesten rørlignende lydkvalitet - og med godt fraspark i bassen hvis høyttalerne ikke er for vanskelige å drive.

Service-skjema får dere fra www.nrhf.no, og hvis dere sier hva det gjelder, kan de sikkert levere skjemaet i ekstra tydlig kvalitet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antall watt har nok svært lite med prisen å gjøre er jeg redd.. Du kan fint få 2x400W til under 5000,- og 2x30W til over 30.000...

Dersom dere vil gjøre noe virkelig spennende, har Motron et byggesett på gang. Rørforsterker på 4-6W, prisen bør ligge rett rundt 5000,-.

Link HER

Og ja, 5W kan spille MYE høyere enn du tror

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vell ha skevet: 2x25 watt kan umulig koste like mye som en på 2x400 av samme kvalitet, det er nemmelig snakk om "ungdomsforsterkere" her, de kommer snasyneligvis IKKE til og bli brukt på annleg til flere titals tusen kroner, ivertfall ikke med det første (kan ikke si hva for lydanlegg jeg kommer til og ha om en 10 - 15 år).

Det skal også sies at lereren min er VELDIG keptisk til rørforsterker av den enkle grunden at han er veldig viteskapelig av seg (selv om han bygger lego minst en dag i uka) så han tror ikke så veldig på fordeldene med rør.

Men vil uansett takke for den utrolig gode responsen her på forumet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vell ha skevet: 2x25 watt kan umulig koste like mye som en på 2x400 av samme kvalitet, det er nemmelig snakk om "ungdomsforsterkere" her, de kommer snasyneligvis IKKE til og bli brukt på annleg til flere titals tusen kroner, ivertfall ikke med det første (kan ikke si hva for lydanlegg jeg kommer til og ha om en 10 - 15 år).

Det skal også sies at lereren min er VELDIG keptisk til rørforsterker av den enkle grunden at han er veldig viteskapelig av seg (selv om han bygger lego minst en dag i uka) så han tror ikke så veldig på fordeldene med rør.

Men vil uansett takke for den utrolig gode responsen her på forumet.
    Da er vi på linje ja

Det er forsåvidt ingen grunn til å være skeptisk til rørforsterkere. Det er med dem som med Mac; har man først eid en går man aldri tilbake.

Derimot ser jeg poenget ditt mtp. bruksområde... Motrons kit kan nok være verdt å ha i bakhodet, men faller nok litt uten for her

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg sjekka litt rundt angående trafo til den forsterkeren jeg tenkte først (antok at det var 450 watt per kanal, og jeg vill helst ha det i sterio så da blei det 900 watt da, men om dette er feil så er det bare å rette meg). fant ut at ELFA ikke har trafoer på over 800 VA så da måtte det bli flere. fant til slutt ut at tre ringkjernetrafoer på 400 VA og med 2 x 24 V kobla i serie ville fikse det, problemet er bare at de koster 331 kr per stykk, hvis jeg får med meg flere slik at vi kjøper minst ti stykker (skulle ikke bli det største problemet da vi trenger tre hver :? ).

har forøvrig prøvd MAC, men jeg liker virkelig responsen på en A64 X2 system.

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok ikke på så mange tusen som du tror den leach amp.
    Har ikke sjekket alt for mye priser, da dette er på tenkestadiet, men to kanaler trenger ikke koste for mye!

Verdt å sjekke!

To kolleger av mej bygde, kanon fornøyde, og d er jo et prosjekt der dere må finne utstyr selv, ikke et ferdig kit. Det er jo litt utfordring i sej selv siden det er et USA prosjekt, og noen deler blir vanskeligere å få i Norge, da må det sammenlignes med deler som kan skaffes i norge. Nå skal det sies at jej er ikke noen ekspert på området.
    Det som koster er vel trafo(er) og kondensatorer. Det må man jo ha uansett......

Lykke til hvertfall! Husker tilbake på diverse elektronikk prosjekter på elektro, bilalarm som sa zapp da noen skrudde opp supplyspenningen til 4 ganger normal verdi i friminuttet

sjalabais!

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterker er morsomt:smile:

Går på vk1 elektronikk selv nå jeg;-) Vi hadde et prosjekt i fjor (nei jeg går ikke om igjen, det var på gk) da valgte vi å lage forsterker BIIIG MISTAKE!! Den fungerte liksom aldri :P Men i dag gikk vi gjennom hele kretsen og da skjønte vi veldig mye mer. Det skal bli bjørne fett å få den til å virke, den dagen vi kan plugge den i uten at noe begynner å riste (ja det har hendt) eller ryke skal holdes hellig...

Anyway tror det er en ganske grei forsterker det er et design som har vært endra på siden '99 av han som har lagt den ut og han har lagd den flere ganger selv... Bare pass på at dere forstår hele kretsen før dere finner frem komponenter og loddeutstyr... Og for guds skyld, kjøp komplementær par på utgangstransistorene... Et tips til: Ikke kjør 230 v inn første gang dere skal tæsje den :wink: Bruk variac...

Anyway her er linken. Vi bygde den spenningsforsterkeren som er prosjekt 6 elns, husker ikke helt, og det poweret som er 5 elns.... prislapp ca 1000 for alt.... men du trenger jo ikke bygge preamp med det første....

Håper dette var til hjelp....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neinei, men deet kan vel være et interessant og nyttig prosjekt å bygge en rør-forsterker uansett? Et selvbygg på videregående vil vel neppe utfordre Krell og Co uansett, så hovedpoenget må jo være å lære noe?

mvh
    Knut Inge

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk kvasikomplementære darlington utgangstransisorer!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Justin Case
    Husk kvasikomplementære darlington utgangstransisorer!!
    Nei, hvorfor det ? det finnes da mange metoder for å korigere omkring ett trinn på, og da kommer ikke alltid darilngton varianten best ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •