Foliespoler eller vanlige luftspoler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Foliespoler eller vanlige luftspoler?

Er det noen som har testet foliespoler opp mot vanlige luftspoler med kobbertrå? Jeg har selv bygget høytalere med både foliespoler og vanlige luftspoler men har aldri gjort grundige tester om den ekstra kostnaden med foliespoler er hvert det og om det er noen forskjell på lyden. Jeg er i gang med å konstruere et nytt delefilter som vil inneholde relativt mange spoler og lurer i den anledning på om det er verdt å betale ekstra for foliespoler (som fort vekk koster tre ganger så mye).
    Tidligere har jeg kjøpt spolene fra Eltek og har for så vidt vært fornøyd med disse. Er det andre produsenter/distributører av spoler som kan anbefales?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, jeg gjorde en grundig test i forbindelse med en selvbygger-høyttaler i high-end klassen.
    Klart svar: Foliespoler duger ikke - de bløtgjør transienter, slapp diskant.

Det er veldig stor lydmessig forskjell på spoler fra forskjellige fabrikanter. Eltek sine lyder dårlig, og det gjelder europeiske typer generelt.

Gode spoler må du kjøpe fra USA - "Perfect Lay" er betegnelsen på en god kvalitet som produseres av Solen og andre. De er f.ø. mørkrøde av farge (annen type lakk-isolasjon) og gir en ren lyd med mere avdempet diskant, der f.eks. Eltek-spolene (danske Jantzen) gir en ubehagelig raslende diskant.

At amerikanske high-end høyttalere gjerne lyder bedre, skyldes nok i stor grad disse spolene.

Ellers har det danske firma Duelund både spoler og kondensatorer i ekstra-ordinær kvalitet (jeg har selv bare testet kondensatorene deres).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søkte litt og kom opp med disse Tritec typer, de er også mørkerøde i fargen, med lakk. Tror jeg kommer til å prøve disse, eller Solen typene....

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Det er veldig stor lydmessig forskjell på spoler fra forskjellige fabrikanter. Eltek sine lyder dårlig, og det gjelder europeiske typer generelt.

Interessant - får kanskje forsøke noe annet enn Eltek.

Men ellers står det vel på Eltek's side at foliespoler har mest for seg i bassen - gir mer "ro" osv.

Har etterhvert havnet på luft-spoler selv - ihvertfall til diskanten tror jeg dette er det beste.

Ellers så er jo foliespoler noe herk å lodde på da... Enklere og billigere med luftspoler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Søkte litt og kom opp med disse Tritec typer, de er også mørkerøde i fargen, med lakk. Tror jeg kommer til å prøve disse, eller Solen typene....

Ja de Tritec ser jo spennende ut. De har ikke jeg prøvd. Uansett kommer såpass forskjellige varianter til å gi forskjellig lyd, så det beste er jo å gjøre en test selv (og rapportere tilbake her).

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor bruker (nesten)alle foliespoler i høyttalerene sine da?
    hvis delefilterberegingene tar hensyn til motstanden gjennom spolene, vil det vel være best å bruke spolene som er nærmest de i tegningene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ifølge mine erfaringer ikke noe some helst å si for lyden så långt som
    mH og Rdc er lik for begge spole typene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gad vite hva Kjell.B holder på med siden han kjører diskanten gjennom en spole?

Foliespoler gir vesentlig mindre forvregning grunnet sin symmetriske oppbygning og er definitivt saken til mellomtonedeling, bruk da de største tilgjengelige (3,2kv?) for størst mulig strømkapasitet.

Til deling i lavere frekvenser er det trafospoler med min. 2,5mm/6kv tråd som gjelder om det må deles passivt. Husk da bare på at samtlige filterkomponenter må ha skikkelig strømkapasitet. Paralellkobling av evt. motstander og kondensatorer er saken her, f.ex gir 9x82ohm en bra 9ohms motstand. Komponentene går ellers i metning og bassene blaffrer/brennes opp.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foliespoler er hybrider, de er både induktive og kapasitive, det bør tas
    hensyn til ved filterdesignet.

Jeg har i mitt siste hobby 2 veis høyttalerprosjekt testet flere forskjellige
    spoletyper (seriespola til bass/mellomtone), foliespole ble raskt uaktuell for
    min del:
    Startet med å bruke en pulverkjærnepsole med 0,8mm tråd på 2mH lyden var da bra. Men
    dette er jo en billig spoletype, nysgjerrig som jeg er, ville jeg forsøke noe
    annet. Fikk tak i noe overskuddsmateriell, (1 rull 100 meter) Cu 0,1x21mm med
    en grisedyr Kapton isolasjon 0,025x27mm (denne rullen koster ca 2000,- Kr. hvis man
    skulle kjøpe en nå). Jeg fikk en rull, så da tenkte jeg at det kunne være
    morsomt å vikle et par spoler på 2mH selv. Som tenkt så gjort, festet en trekjerne
    på batteridrill, viklet stramt og målte etter hvert 2mH (etter ca 40 meter).
    Forventningene var jo store, bare materialkost pr. spole er jo nesten 1000,-
    Men lyden, pulverkjerne med 0,8 mm tråd låt jo MYE bedre? Men lot foliespola
    sitte en ukes tid for å teste mere, men lyden forble alt for lys, foliespola
    virket rett å slett ikke med å gjøre den jobben den skulle gjøre som en annen
    2mH spole. Loddet etter en uke av foliespolene igjen kontrollmålte med LC
    meter, fortsatt 2mH, men i og med at det låt så lyst målte jeg også
    kapasitansen, 6uF! Begynte å lure på om jeg hadde gjort noe feil da jeg viklet,
    men fikk bekreftet at foliespole fra Dynabel med ca samme induktans var like
    kapasitive, ca 6uF.
    Jeg bruker nå en "baked" trafospole fra Mundorf (bt140) og synes det fungerer mye bedre
    både i bass og mellomtone, den har jo da også RDC på ca 0,12ohm, ca en fjerdedel
    av foliespola. Så er den noe rimeligere også.
    NB. Når seriespola til bass er kapasitiv (med folie) så bør en også ta spesielle hensyn
    til dette hvis filteret er andre orden eller mer, fordi kondensatoren i spola
    kommer i serie med paralellkondensatoren, disse vil da kortslutte utgangen på
    forsterkeren ved en eller annen frekvens som kanskje ikke er så lett å forutsi.

Det som hvert fall er helt sikkert er at man ikke bare kan bytte ut en spole
    i et ferdig designet delefilter med en foliespole med samme induktans og
    forvente at dette blir bra, de fleste vil helt sikkert høre forskjell, og noen
    vil kanskje si at høyttalerne ble mer detaljerte og avslørende i mellomtonen,
    det vil jo også være delvis riktig, men man har sannsynligvis fått for mye
    mellomtone og da høres det mer detaljert ut, men antagelig ikke riktig.
    Man kunne antagelig oppnådd nesten det samme med å vikle ned eksisterende
    spole 20-30% induktans.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foliespolene forvrenger vesentlig mindre og gir dermed renere lyd, basta. Til basselementer (f.o.m.10") er de for pinglete, da kommer trafosopolene til sin rett.

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaleRider
    Foliespolene forvrenger vesentlig mindre og gir dermed renere lyd, basta. Til basselementer (f.o.m.10") er de for pinglete, da kommer trafosopolene til sin rett.
    Ja foliespoler har noen egenskaper som er bra, bla.a. lite mikrofoni, Mundorf
    har gjort noen målinger på det, men deres bakte og vakuminnprignerte
    andre spoler er også bra, og ikke kapasitive:
    http://www.mundorf.com/downloads/inf...ts_catalog.pdf

Uansett så må filteret tunes inn med det komponentvalget som blir gjort.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har hørt fra B&W at de bruker bare luftspoer pga disse gir minst forvrengning og best lyd .... at folie er bra på noe, men det er noe som trekker ned med dem....

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PaleRider
    Til deling i lavere frekvenser er det trafospoler med min. 2,5mm/6kv tråd som gjelder om det må deles passivt. Husk da bare på at samtlige filterkomponenter må ha skikkelig strømkapasitet. Paralellkobling av evt. motstander og kondensatorer er saken her, f.ex gir 9x82ohm en bra 9ohms motstand. Komponentene går ellers i metning og bassene blaffrer/brennes opp.
    Så dette skjer altså med alle høyttalere under 50KNOK.- ?

Jeg har ikke sett verken trafospoler eller 9 paralellkoblede motstander i noen høyttalere til under den prisen ihvertfall. Men jeg har ikke basselementer som blaffrer eller brenner heller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •