Bygge forsterker. Usikker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Intermediate Session sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge forsterker. Usikker

Tenkte jeg skulle kjøpe et par Gx15 fra ljudia. Men trenger en forsterker til disse. Problemet er ikke å lodde sammen delene, men hvilke deler jeg skal bestille osv. Kjedelig å bestille feil deler i mangel på erfaring. Takker for all hjelp i riktig retning. :smile:

Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du hjelp i riktig retning; Ikke kjøp GX15! MGR suger, og denne modellen deres er intet unntak. Har du hørt de? Joda, de spiller høyt med mye bass med rett forsterker, men bassen er på ingen måte bra, det er heller ikke lyden. Hvis du vil ha noe stort som spiller høyt kan du istedet kjøpe et par brukte CV HP215, de kicker ass i forhold. Men hvis du absolutt må, kan jo kanskje NAD C372 + C272 være et greit forslag..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bygge selv

Poenget er jo at jeg vil bygge forsterker selv...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du vil bygge forsterker selv, og da anbefaler jeg deg et kit. Hvor mye får det lov til å koste totalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Session
    Poenget er jo at jeg vil bygge forsterker selv...
    Du har antydet til en sub... however
    har du tenkt å utvikle dette selv?
    glassbøtter eller si basert ?
    type konfigurasjon i forskjellige trinn?
    ( i hovedsak inngang,spenningsforsterker,buffer,utgang.....)
    mos fet, j-fet, transistor, hexfet etc......
    støykrav, lite deler mange deler , effektkrav ?
    spesifikasjoner ? slev rate, current minimum ? lastens kompleksitet ?
    komponent til komponent pcb ? IC basert (one chip amp)
    ser du etter anbefalinger i hvilken klasse A,B, ab, D... ?
    forsyninger basert på Uregulert regulert, delvis regulert.....
    vekt begrenset ?
    budsjett?
    fancy indikeringer lysdioder lamper, instrumenter?
    Volum begrensing?
    sikringskretsløp ?
    begrensinger ?
    Ultimate kost no objekt ?
    Første loddeprosjekt ?

I det hele er det mange spørsmål som kan være ubesvart, men noen forutsettinger vil absolutt hjelpe for alle som kunne tenke seg å gi en anbefaling eller råd i forbindelse med DIY amp....

Har du basiskunskaper innen elektronikk, vidrekommen, ingeniør ? eller hvetemelsgrøtspiser ?
    "kitter" finnes i mange varianter, de aller fleste kommer enkelt ut av det med å bygge en enkel forsyning og kople denne til ferdigloddede forsterkermoduler. utvikle selv ? har du tilgang på simmuleringsverktøy, pcb verktøy, maskiner ?

Jeg vil til månen, da må jeg vel starte med å definere noen delmål for å komme dit jeg vil til slutt.... man kan med ganske stor sikkerhet si at stavsprang neppe er særlig egnet selv om staven er lang og man drikker tran hver dag.... dykkerkurs ville sikkert hjelpe siden opplevelsen av en tilnermet vektløs tilstand er der, samt en viss forståelse av konsekvensene av trykkforandringer... men det er enda en god bit og en halv før jeg er på vei...

Håper det ikke virker skremmende. vanskelig er det ikke, bare man vet hvordan, og har ett mål.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok

Ok, ta det helt rolig nå. Jeg skal ikke til månen. Jeg vil bygge en forsterker som kan drive 2 stk party høytalere i stereo. De skal ha en effekt på 300 til 400 watt. Jeg har helt enkle ferdigheter innen elektronikk, men kan lodde med stor sikkerhet. Det er derfor jeg ønsker et kit hvor alt eller delvis alt innhold er innkludert slik at jeg kan lære om hva som inngår i en forsterker osv. Slik at neste gang jeg bygger en forsterker har jeg litt større kunnskaper enn sist gang jeg byggde en. For eksempel at en forsterker inneholder for eks. en strømforsyning fosterkermodul e.l. Jeg er 110% sikker på at jeg kan lære meg å bygge en forsterker. Jeg er ingen idot. Utdanner meg som ingeniør. Ikke som elektro, men som noe annet. Det betyr kanskje at jeg ikke kan designe egne forsterkere, men at jeg iallefall kan klare å sette sammen en forsterker og lære noe i prosessen (noe som er det morsomste ved å bygge selv). Takker for alle gode svar og linker.
    Det jeg savnet da jeg bladde gjennom hele forumet var egentlig en mer inngående post om forsterker bygging, gjerne et førstegangs proskjekt som bel hvor alt blir forklart grunndig. Gjerne med bilder (work log). Kanskje mye å kreve, men et såpass stort forum burde kunne klare å fremstille noe slikt.

Takker ellers for et supert forum hvor jeg allerede har lært mye nytt og spennende.

p.s. kitet får helst ikke koste mer enn 3000, men what the heck... jeg har jo ikke peiling... kom med forslag :grin:

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innenfor dine kostnadsrammer vil jeg anbefale LCaudio.com sine zappulse med en moderat strømfosyning. Dog klasse D.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ta det helt rolig nå. Jeg skal ikke til månen.
    Måtte le av den der...! hehe :grin: :grin:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Takker for mange kjempe gode svar :grin:

Tatt fra LC Audio

To build a complete 2 x 200 Watts Power Amplifier, you need the following parts:

2 ZAPpulse 2.3SE modules
    1 Predator Power Supply module
    1 Transformer 2 x 42V 400 VA. (recommend getting one with additional 15V AC winding).
    1 DC filter.
    1 set of RCA plugs and speaker terminals.
    1 IEC fused inlet.
    1 Enclosure. (We offer a perfect enclosure for ZAPpulse based amplifiers. It is made of anodized aluminium for optimal cooling of 2 - 4 modules with full power capability to 290 Watts per channel).

Helt genialt enkelt. Kan ikke skjønne hvorfor ingen av de andre produsentene har noe lignende?

Igjen takk for alle svar. Nå ser det ut til at det blir ZAPpulse 2.3SE på meg :razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange kjempe gode svar :grin:

Tatt fra LC Audio

To build a complete 2 x 200 Watts Power Amplifier, you need the following parts:

2 ZAPpulse 2.3SE modules
    1 Predator Power Supply module
    1 Transformer 2 x 42V 400 VA. (recommend getting one with additional 15V AC winding).
    1 DC filter.
    1 set of RCA plugs and speaker terminals.
    1 IEC fused inlet.
    1 Enclosure. (We offer a perfect enclosure for ZAPpulse based amplifiers. It is made of anodized aluminium for optimal cooling of 2 - 4 modules with full power capability to 290 Watts per channel).

Helt genialt enkelt. Kan ikke skjønne hvorfor ingen av de andre produsentene har noe lignende?

Igjen takk for alle svar. Nå ser det ut til at det blir ZAPpulse 2.3SE på meg :razz:

Ta kontakt med NorskAudioteknikk, det er de som forhandler ZAPpulse i norge.

Det finnes i dag et pakketilbud på den pakka du nevne ovenfor.
    ZAPpulse 2.3SE Action Pack

Alt indmad til din nye high-end effektforstærker:

2 ZAPpulse 2.3SE moduler
    1 Predator Netdel
    1 Trafo 2x42V 530 VA (Jeg tror denne også har 15V styrestrøm.)
    1 DC filter
    1 Kabelsæt

Dette settet koster i Danmark 3499. Pris fra NAT vil ligge ca. 10% over dette. Dette er på grunn av kurs, moms, toll og frakt fra Danmark.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris

Prisen ble jo ganske mye mer enn 3000 på ZAPpulse action i fra norge. Andre forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    masse guffe lav pris, let blandt PA forsterkere, bla a Behringer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at jeg er ikke den som er ute etter "pen" lyd. Det vil derrimot ikke si at jeg er ute etter stygg lyd ;-) I bilstereo konkuranse ville jeg vært den som heller var med på db drag en hifi opplegget

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at jeg er ikke den som er ute etter "pen" lyd. Det vil derrimot ikke si at jeg er ute etter stygg lyd ;-) I bilstereo konkuranse ville jeg vært den som heller var med på db drag en hifi opplegget
    Vil fortsatt tro at Zappulse er greia for deg. Mye krefter i disse bare de får kraftig nok strømforsyning.Husk at i klasse D er virkningsgraden meget høy.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ZAPpulse kan levere ufattelige mengder med strøm.
    Om du vil bruke den til en sub, kan du brokoble den, og bruke den til ett 8ohms element. Den vil da med et 42V ringkjernetrafo kunne levere 1439 Watt. (Dette er reelle RMS Watt) Om du da velger Elfa sin 800VA, skulle den kunne levere nok strøm. Den klarer å levere 1439 Watt i en begrenset periode(10 minutter kanskje), noe som holder, da musikken er dynamisk, ikke RMS.
    PS. ikke koble et 4 ohms element til en brokoblet forsterker, da den kun "ser" halve impedansen.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    682
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøre 2 stk høytalere i 4 Ohm. Men hvorfor er det så dyrt i norge da? Kjøpe fra utlandet? Skal jeg bare kjøpe modulene og lete opp resten av delene fra elfa osv?

Takker fortsatt for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal kjøre 2 stk høytalere i 4 Ohm. Men hvorfor er det så dyrt i norge da? Kjøpe fra utlandet? Skal jeg bare kjøpe modulene og lete opp resten av delene fra elfa osv?

Takker fortsatt for alle svar
    Tja nå diskuterer du altså høytaler prispolitikk i den tråden du var så innteressert i skulle danne grunnlaget for din worklog... (?) hvor detaljert og utenfor emnet mener du worklogen skal være?

En worklog skriver om brukte materialer og litt om betraktningene omkring dem. Men en worklog forteller deg IKKE hvordan du skal krype og hvorfor FØR du går..... Jeg er sikker på at du lærer å gå en dag.... Har du lest igjennom linkene da?
    Hva du skal og hvordan ? i ditt prosjekt, hvordan er det med prosjektstyringen da ? eller kanskje du kommer til det faget etterhvert... ?

Jeg syns du skulle finne en konkuranse ett sted på nettet og forsøke å vinne modulene, ikke kjøpe

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ikke ute etter "pen" eller "stygg" lyd, og vil ikke bruke mer enn 3000. Samtidig skal du ha 3-400W. Jeg tror faktisk Ronny sin konklusjon om rimelige PA-forsterkere er det nærmeste du kommer.:-)

Frode

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •