Hva er cluet med Iso-barik montering av elementer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er cluet med Iso-barik montering av elementer.

Ser litt på datan til de vifa bassene som ligger på avtorget, P21MO-39-08.

La inn datan i WinISD og sjekka litt volumer, når jeg velger "Iso-barik" så får jeg noen utrolig kjekke tall. Med et volum på 32liter får du -3db punkt på 28 hz. Og da har man en utolig koselig kasse som går ganske så dypt.

Men det som ikke står er hvordan man monterer/kobler sammen elementene i såkalt iso-barik opplegg. Går utifra at den ene bassen står inn i kassen mens den andre står på utsiden som indikert av bildet.. hvor stor plass må man ha mellom elementene? større enn at de ikke toutcher ved x-max?

Skal de spille i fase eller motfaste?

Hvordan påvirker en slik løsning ytelsen til elementet? Vil tro at de ikke tåler fullt så mye effekt!?

Og sist men ikke minst, kan man stole på tallene i winISD når den regner iso-barisk? For en slik liten kasse kunne jeg tenkt meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ganske berømt sak fra 80 tallet er jo Linn Isobarik
    Du finder en del info på nettet, bl.a. denne : http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html
    Og denne : http://www.fdj.org.uk/loudspeakers/subwoofer/

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen grunner til at dette ikke er mer utbredt? vil mene at det ganske utbredt i PA sammenheng, synest ofte å ha sette to element kon mot kon der. Men dette må jo være ideelt til en hjemme-"gjemt bak sofan"-sub.

Tatt fra ene linken:
    Vad som då krävs av elementen vid isobarikmontering är att de ska vara lika hårda i fjädringen utåt som inåt, för att tåla påfrestningarna. Givetvis kan du bygga isobarik med vilka basar som helst, men man kan lätt bli besviken.

Første tanken da som slo meg var at "pølse-opphenget" som man somregel finner på hifi element ikke demper like bra begge veier som ett PA element med, "trappetrinn" oppheng!? Men vi snur jo fasen på hjemme-subber. Er vel mange faktorer som spiller inn, hva opphenget er lagd av, etc. Ble nysgjerrig på dette.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to elementer jobbende mot samme kasse kan volumet av kassa halveres for å oppnå samme oppførsel som med ett tilsvarende element. Dette skyldes at kreftene som virker fra element til kasse er dobbelt så store og dermed må kassa virke tilbake med dobbelt så store krefter for å gi tilsvarende oppførsel. Dette har liten kommersiell utbredelse fordi høyttalerelementer er ganske dyre komponenter.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men, vi som lager "lyden" selv... vi burde da elske slike ting.. jeg elsker selv tanken. Men som lutfatigg student er det langt mellom prosjektene.

Får håpe tankene som svirrer er der neste gang DIY-suget overtaler lommeboka til å leke ekspert...

Ser man taper litt følsomhet.. -3db kontra ett element. men siden vi bruker to element så blir vel powerhandlingen bedre.. da utlikner vel følsomhetstapet dette .. kanskje?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Isobarisk montering er ikke veien å gå hvis man vil spille høyt. Det du oppnår er halvering (pluss kammer til elementene) av kassestørrelsen og lavere ulineær forvrengning (så lenge elementene monteres front-mot-front eller magnet-mot-magnet). Rett meg om jeg tar feil

For å ta et reelt eksempel: en kompis av meg har bygd høyttalere med 4x10" basser i isobarisk kasse (to synlige elementer altså). Hvert isobarisk kammer har seriekoblede elementer og disse parene er deretter parallellkoblet. Totalimpedansen er 8ohm (som ett element), men arealet er doblet (+3dB følsomhet).

Hadde han brukt kun to elementer montert på vanlig måte (i dobbelt så stor kasse) ville spenningsfølsomheten vært +6dB med parallellkoblede elementer.

Oppsummert: Liten kasse med dyp bass = lav følsomhet. Høy følsomhet og dyp bass = stor kasse.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kompromiss som passer bra når det bare skal brukes til musikk som skjeldent når de helt store nivåer (i dB).. og har du sjekket kvm prisen på leiligheter i bergen i det siste? Spanderer heller på litt effekt!

Hypotetisk. Jeg bygger en kasse med grunnflate 0,0914kvm. (32l, 25x36,6x35cm) kontra en 64l kasse på med la oss si 0.1599kvm grunnflate (30x40x53,333).
    Jeg leier en leilighet der hver uoppvarmede kvm koster 90kr i måneden.

Da vil den lille kassen ta opp plass til en verdi av:
    90kr x 12måneder x 0,0914kvm = ca 99kr (pr.år)

den store:
    90kr x 12måneder x 0,1599 = ca 173kr (pr.år)

Differansen her er 173 - 99 = 74kr. :shock:
    Ikke mye, men tar vi med hvor mye gladere kona blir, kan vi gange hver sum med ivertfall 50%. (kunne muligens vært mye mye høyere)
    DVS. 99 x 1,20 = 118 for liten kasse og 173 x 1,60 = 277 for stor.
    Differansen blir da 159 kr.

hmm.. blir jo ikke så mye..
    Men...hvis produktet får en levetid på MINIMUM 5år,
    159 x 5 får vi 795kr. :shock: :shock:
    og da har du snart spart inn et element!!!! og da begynner vi å snakke..

Og med det regnestykket der så.. ja så bør jeg enten flytte til en dyrer leilighet, håpe på at leia øker!?, eller bare lage noe schtilig fordi jeg har lyst..(men ikke har råd.. crap. dags for ukas oppvask...)

EDIT: Måtte endre litt på konefaktor prosentene, som først var 50% tillegg på begge, det blir jo feil.. så nå får den lille kassen WAF-straffetillegg på 20%, mens den store kassen får WAF-straffetillegg på 60%

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare doble høyden på 32l kassen.:-)
    Jeg holder selv på med et prosjekt der jeg akkurat har vurdert en isobarik løsning, men endte opp med et enkelt element i en litt større kasse.
    Volumet mellom elementene bør være så lite som mulig. Det beste er vel å plassere de kon mot kon, men dette kan nok skape problem hvis de skal brukes oppover i frekvensområdet.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isobarik bør ikke benyttes til mer enn 130Hz... sies det.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg hadde gått for isobarik, hadde delefrekvensen endt på ca 200Hz. Wilson Benesch deler på 500Hz på noen av sine modeller.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da sier flere folk forskjellige ting... det var noe nytt innen audio bygging Med spesial tilpassede element så kan sikkert grensene tøyest...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wilson Benesch sine element har en veldig åpen kurv, sikkert ikke standard hyllevare.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig... gjelder å finne noen elementer som ser litt flotte ut bakfra ja... Sjekket opp litt forskjellige 8"'ere i winISD og de Vifa elementene, som var nevnt, virket volsomt greie med tanke på volum og frekvensrespons... noen som har noen hete element tips?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel an på hvilke andre elementer som skal brukes og hvilket frekvensområde som skal dekkes.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min del vil det bli en aktiv subwoofer som skal supplere hovedhøytalerene som dupper av ved 50-60Hz. Det vil bli et rent stereo oppsett som primært vil bli brukt til lytting ved relativt lave volumer.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til subbruk ville jeg heller valgt et annet element. Kanskje en 8" eller helst 10" Peerless SLS. De ligger jo på samme prisnivå. Kanskje Snikers-is har noen spennende elementer også.

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    størrelsesmessig er det 8" som ligger hjerte nærmest. -3dB under 30Hz og kasse under 40 liter...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker store element.:-)

Frode

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    store element er ikke å forakte hvis kassevolumet holdes nede... får begynne å legge data til en haug med 8 og 10" i winISD og sjekke...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10" SLS burde kunne fungere godt i en 30-40L lukket kasse.

Frode

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •