Oppgradere diskant og evt. delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere diskant og evt. delefilter

Jeg har en 8 år gammel høytalerkonstruksjon jeg har tenkt å oppgradere diskantelementet på. Høytaleren har en Seas Excel T25CF001 diskant delt på 1900 Hz mot et Seas Excel 6,5" W17E-002. I bass bruker jeg 10" Seas Excel W26FX-001 aktivt delt på 100 -150 Hz avhengig av dagsform.

Høytaleren spiller fortsatt bra den, men på de siste 8 årene har det skjedd mye på diskantfronten. Jeg har derfor lyst til å skifte diskant, og er i den anledning meget usikker på hvilken diskant jeg skal velge, og eventuellt hvordan jeg skal konstruere delefilteret.

Kanditater som jeg har vurdert er følgende:
    Seas T25CF002 Millennium
    Seas T29CF002 - CRESCENDO (NY)
    Scan-Speak diskantdome D2904/9800
    Scan-Speak ringradiator R2904/700000

Eller evt. bånddiskanten
    Aurum Cantus g2
    Aurum Cantus g2si

Seas Excel 6,5" W17E-002 har en ganske stygg oppbrytning som startet fra ca 3kHz. Jeg er derfor litt usikker på hvor jeg bør legge delefrekvensen. Seas T29CF002 - CRESCENDO har i følge databladet svært lik frekvensgang og data som diskanten jeg bruker i dag, og det er dermed fristende å se hvordan denne ville fungert med det delefilteret jeg bruker i dag uten å modifisere det. (Altså delefrekvens på 1900 Hz)

Ellers har jeg hørt mye bra om Aurum Cantus g2si, men jeg er litt usikker på om denne vil fungere godt sammen med mellomtonen. Jeg ser at anbefalt delefrekvens for Aurum Cantus g2si er 2500 Hz noe som tilsier at jeg bør bruke ganske bratt avrulling i delefilteret for å unngå problemer tilknyttet oppbrytning fra mellomtone elementet.

Er det noen som har noen erfaring med disse elementene og noen gode råd?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være kverulant, men hva er egentlig mye nytt på diskantfronten?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo prøve med super diskant prosjektet der er beskrevet i denne måneds Fidelity ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •