Et problem ved DIY er jo å skaffe gode passive komponenter til konstruksjonene. Og der har DIY den enorme fordel at man kan bruke komponenter som ikke er i masseproduksjon (i dag). Det leder til et mye større utvalg av mulige komponenter: motstander og kondensatorer som forlengst er utgått av produksjon kan fortsatt skaffes i mindre kvanta.

Her kommer norske Motron inn i bildet - mannen bak heter Brynjar Kvanlid. Han har et veldig bredt utvalg av karbon-motstander, film-kondensatorer (papir, polyester, polykarbonat, m.m.), de beste europeiske og amerikanske elektrolytt-kondensatorer, alt dette fra 50/60/70-årene. F.eks. har han amerikanske og europeiske karbon komposisjonsmotstander, ERO, Siemens og Hunts filmkondensatorer, TCC papir i olje-kondensatorer (gjerne spenning over 1000 V), TCC, Hunts og FRAKO elektrolytt-kondensatorer (FRAKO FPF er best - det finnes også FRAKO GPF). Diverse kondensatorer fra Dubilier (Cornell-Dubilier).
Og massevis av andre fabrikater fra de perioder da passive komponenter hadde god lyd. Hvilket jo ikke er mulig med dagens produksjons-teknologi.

Motron selger også printplater fulle av gamle hifi-komponenter som kan loddes ut, bl.a. fra gamle Tandberg.

Brynjar er jo kjent som den som kanskje har det største utvalget internasjonalt av kjente og sjeldne rørtyper. Nå skal han opprette katalog over alle de passive komponentene ovenfor, så det er bare å henvende seg dit etterhvert.

Kontakt Motron, postboks 122, 3321 Vestfossen.
Telefon 32 75 21 50. Mob. 90 65 18 80. Telefax 32 70 03 04. Email bryn@Motron.no.

Jeg tar opp dette da jeg selv har hatt stor nytte av de typer komponenter som Brynjar kan levere. Faktisk var dette den viktigste faktoren i utviklingen av mitt eget hifi-anlegg.