hvordan få punchbass??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 86
    Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan få punchbass??

hva er det som gjør at noen høytalere har bass som kjennes i brystet og andre ikke??

takk på forhånd!

MVH Faller

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel ann på flytte luft og db i området rundt 50-120hz.

Her kan sikkert noen mer enn meg, men CV er uansett utrolig gode på det!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brystkassepunchen ligger litt høyere.. mer fra 50 til 100, når jeg kjører lyd på konserter drar jeg gjerne godt opp på 80 hz for å få basstromma til å trøkke....

Newcomer balsam sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gamle innlegg fjernet

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så dere mener at man må ha en sub som ikke går så utrolig dypt i Hz altså...? men vil foreksempel SVS 10 tommer'n gi noe av den punchbassen i musikk eller film mellom 50 og 100 hz??

MVH Faller

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerene er en ting av det å få skikkelig bass, effekt forsterkerens evne til å drive de ofte tunge effekt hungrige bass membranene og kontrollere disse og får startet og stoppet dem så lydtrykk bølgene blir mer klart deffinert, er etter min mening en annen og ganske stor del av problemstillingen. En god forsterker kan få en godt konstruert liten høytaler til å låte "større" enn det den er, på samme måte som en undredimmensjonert forsterker kan "redusere" den opplevde størrelsen av en stor og godt konstruert høytaler.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med ask4me2..Mere power en liten høytaler får, jo større høres den ut og den spiller mer kontant og presist..Alt blir bedre rett og slett..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøbe PA høyttalere ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass kan stort sett beskrived med lineære og ulineære effekter.

1) Lineære effekter er det du får hvis du måler en sveipa sinus, eller mls, eller tenker deg en impuls ut fra forsterkeren. Så lenge nivået er lavt nok til at ingenting går i metning er linearitet da en grei forutsetning.

Impuls responsen vil da fremstå som en "spiker" i et plot av amplitude vs tid (se vedlegg, skamløst rappa fra en eller annen webside). Etter maksimal-verdien, ligger det en "hale" som skyldes farget frekvensrespons, refleksjoner, og andre potensielt uønskede elementer.

Mappinga fra impulsrespons (IR) til "bass-punch" er ikke rett fram (og noe en-til-en forhold finnes sannsynligvis ikke). Men ved å bytte komponenter og plassering vil du forandre IR og sannsynligvis subjektiv opplevelse. Noen liker veldig tørr og ufarget lyd (IR nærmest mulig en spiker), andre liker mer farget lyd (med kraftige, oscillerende haler).

Digital rom-korreksjon, kostbare høyttalere/konstruksjoner, plassering kan alle hjelpe til med å oppnå tørr lyd, men potensielt på bekostning av punkt 2.

2) Ulineære effekter får du når du beveger deg ut av det kvasi-lineære området. Effektforsterkere kan ikke levere uendelig effekt, høyttaler-membraner kan ikke svinge uendelig langt ut etc. Da får vi klipping, skurr, vreng etc. Heldigvis er hørselen ganske tilgivende i lave frekvenser (20% vreng er godtagbart i 50Hz men grusomt i 2 kHz). Men hvis du vil spille høyt uten å få for mye forvrengning stiller det krav til utstyret. Ofte vil disse kravene stå i motsetning til pkt 1. Dvs du får ikke i pose og sekk. PA utstyr kan ofte spille fantastisk høyt (for en gitt grad av klipping), men skjelden med perfekt impuls-respons. Hjemme-hifi kan ha snor-rett frekvensgang (i alle fall om rom korreksjon brukes), men dette går utover maks amplitude.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg tenker på å kjøpe SVS pb10 når jeg har samlet inn litt mer penger, men vil den kunne "tilfredstille" punchbass? jeg kunne så klart kjøpt et element, subforsterker og bygget kasse etc. men det blir ikke like bra som svs'en... så gir svs'en punchbass? krav kommer jeg til senere..

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Faller
    men jeg tenker på å kjøpe SVS pb10 når jeg har samlet inn litt mer penger, men vil den kunne "tilfredstille" punchbass? jeg kunne så klart kjøpt et element, subforsterker og bygget kasse etc. men det blir ikke like bra som svs'en... så gir svs'en punchbass? krav kommer jeg til senere..
    JA

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva mener du med "NEI" Flageborg? det skjønte jeg ikke.... forklaring? (vær så snill)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne høytaleren som ble presentert på HiFi-messa i Horten i fjor, men dessverre ikke i år, leverer PØNNNNNSJ-bass ! Dvs. her kommer eks. trommeslaget som et hestespark i "brøstet".

http://www.usheraudio.com/speaker-horn%20series.html

SVS PB10 spiller dypere og er en EKTE SUB. Dvs. Usher D2 spiller ikke SUB-frekvenser.

SLAM-DUNK-SUB kan du oppnå med en kombinasjon av disse 2 bass-systemene.

For egen del oppnår jeg dette med en kombinasjon av SVS-sub og 2x18" CerwinVega i front-systemet.

Mitt håp er at det på fremtidige Receivere vil være 2 separate BASS/SUB utganger som har separate delefrekvenser, eks. 80Hz for SUB på den ene utgangen og opptil 200Hz for "hestesparket" på den andre utgangen.

Så i et "drømmeoppsett" ville jeg hatt 2 stk. Usher D2 og 2 stk. SVS PB12Plus/2 :grin: :grin: :grin:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner. men jeg skal nesten vedde på at vi har forskjellig definisjon på hva punchbass er.. eller hva tror du? du har garantert med hifi erfaring enn det jeg har..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    punchbass = cw?? eller...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forbinder punchbass med trykkslag i ørene, og den skal kjennes godt i brystet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner. men jeg skal nesten vedde på at vi har forskjellig definisjon på hva punchbass er.. eller hva tror du? du har garantert med hifi erfaring enn det jeg har..
    Nei, jeg tror nok vi er inne på det samme.

Jeg har opplevd at SVS PB12Plus/2 har truffet i overarmene/brystet i ett hjemmekinorom og krøpet inn i kroppen fra "undersiden" i et annet, så det viser at rommet også er veldig avgjørende for "treffet/pønnschet".

Men, for å teste kan jeg anbefale 2 DVD'er som du bør ha for hånden når du tester:

Phil Collins - Finally.......The Last Farewell Tour
    1. kutt starter med Phil på trommer, og fortsetter til det er 3 heftige drummiser bak "spakene".

DreamTheater - Live At Budokan
    ca. 34 minutter ut i konserten starter det RÅESTE trommepønnschet jeg har opplevd så langt. Med 123dB i kroppen/ryggen..........tar dette helt av ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Jeg forbinder punchbass med trykkslag i ørene, og den skal kjennes godt i brystet.
    Nei.........trykkslag i ørene er mellom 45Hz til 53Hz og det kalles "BOOOOOOOMING". Den SLÅR ikke i brøstet ;-)

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke sub en dårlig løsning da a?? Får å få sikkelig punsh bass så er vel en gulvhøyttaler best? Er vertfall det jeg har finni ut.. Mulig jeg tar feil eller?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •