hvordan få punchbass?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 86
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Subbwooferelementer med tunge membraner og 4-lags spoler er spesiellt dårlig egnet til "punchbass". Det samme gjelder store kasser på subelementer som da også er avstemt veldig lavt. Typiske subwoofere er ikke egnet til å få til punchbass. Det skal henge sammen sømløst fra mellomtonen på en sånn måte at man ikke tenker over at det er bass i lydbildet, men allikevel skal skarptromma banke langt inn i bihulene, tammer skal låte stort og fyldig uten å gi illusjon av å gå dypt, og virkelig dyp bass skal være det eneste som vekker dypbassen i høyttalerne.

Kort fortalt dreier det seg om å ha samsvar både i frekvensgang, og en nogen lunde ryddig fase. Dette er ting man må ordne ved at høyttalerne har en viss grad av nærfelteffekt og ikke spiller ut fra et hjørne i rommet. Slike hjørneplasseringer gir bare den typiske SVS-bassen som ikke sier så mye over 40 Hz, og det er etter min målestokk ikke mye musikalsk. For å få til punchbass må man altså betrakte området helt fra 250Hz og ned som en sammenhengende del. Og mye av trykket som gjør bassen rask ligger egentlig i mellomtonen, dette skyldes at de fleste instrumenter med anslag (gitar, bassgitar, kontrabass, perkusjon osv) har en starttone som ofte går langt opp i mellomtonen, enkelte ganger helt opp i diskanten. Det er med andre ord ikke evnen til å spille høyt men rett og slett sammenhengen i de ulike delene av frekvensområdet som avgjør om det låter kontant og punchy.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er det noen som vet om en aktiv sub som gir punch bass til 5-6000?? F.eks PA sub eller noe lignende...

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Ace Bass 2 Sub kansje, må innrømme jeg ikke har hørt de men ser ivertfall ut som de kan gi mye punch

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Mitt håp er at det på fremtidige Receivere vil være 2 separate BASS/SUB utganger som har separate delefrekvenser, eks. 80Hz for SUB på den ene utgangen og opptil 200Hz for "hestesparket" på den andre utgangen.
    Er ikke sikker mens syns jeg leste et sted at denon avc a1xv har mulighet for dette.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [f

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når en høyttaler spiller punch-bass, så har det ofte mer med elektronikken å gjøre (forsterkeren/forforsterkeren) enn selve høyttaleren.

Høyttalerens betydning er sterkt overdrevet - tror mange kjøper alt for dyre høyttalere sammen med dårlig elektronikk - dette gavner jo bl.a. danske (og andre) møbelsnekkere som går over til høyttalerproduksjon.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er CV pa suber da? gir de punch med en pa forsterker?? F.eks denne cv'en : http://www.finn.no/finn/bap/object/;...&pos=15&tot=54 . denne med en pa forsterker??

Newcomer BeemerZ1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subber skal ikke gi punch-bass!
    Det er det basser som skal ta seg av...

Å foreslå f.eks. AudioPro er like talentløst som SVS da dette er subber som ikke skal spille så høye frekvenser.

En god begynnelse er et element (eller flere) med lav mms som spiller ca. 50-120 Hz.
    Da vil man kunne få det sparket trådstarter er ute etter.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja, jeg vet at denne tråden er gammel ..

men vil f. eks dette elementet fungere som et punchy element? Ljudia AB. Webbutiken

PDF til elementet fra P. Audio sine sider: http://www.paacoustic.com/pdf/CHALLE.../C15-300MB.pdf

Den har jo en mms på 85,38 gm

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raske bassanslag må til for å få punchbass!
    Jeg er veldig i tvil om at ett stort element er istand til dette, forruten den har en solid og transientsterk forsterker. Tror muligens dette er lettere å få til med flere små basselementer?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. men som du ser lengere opp i tråden nevnes det at elementer med lav mms har bedre utgangspunkt for å gi punchbass.

Men hvorfor er du i tvil om et stort element er i stand til å ta raske bassanslag? Den trenger jo ikke bevege seg så mye før den flytter like mye luft som et mindre element

Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    En god begynnelse er et element (eller flere) med lav mms som spiller ca. 50-120 Hz.
    Da vil man kunne få det sparket trådstarter er ute etter.

Mvh Faller

Newcomer mr.DIY sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv den 15" til Sammi som de selger hos eltek. Den sparker ganske greit fra, den går ikke dypere enn 45Hz, men den gir det såkaldte "hestesparket" i brystkassa, noe jeg liker ;D Subber som SVS osv syns vertfall ikke jeg er noe særlig på musikk akkurat fordi de ikke gir det "trøkket" i kassa som jeg helst vil ha når trommisen i Pink Floyd hammrer løs på slagverket sitt.

Den 15" fra sammi er ikke gale i pris heller, "bare" 1800,-
    ELTEK AS

Ellers er jeg meget enig med snikers-is :P

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet vel også at selv om bassen høres riktig ut i ørehøyde kan det være null guffe i brystkasse/kroppshøyde.

Det ideelle må vel være å få en skikkelig festkul på bassen i kroppens posisjon mens den i ørehøyde er noenlunde lineær.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver med samme " prosjekt" selv og det er flott å se at andre også vil ha et spark i magen Sett litt på PA elementer dag , men er veldig usikker på hva som egner seg , bør jo ikke bli for digert heller, da sprekker WAFen for mitt vedkomne.......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Problemet vel også at selv om bassen høres riktig ut i ørehøyde kan det være null guffe i brystkasse/kroppshøyde.

Det ideelle må vel være å få en skikkelig festkul på bassen i kroppens posisjon mens den i ørehøyde er noenlunde lineær.
    Jeg ser ikke hvordan det er mulig ved en bølgelengde på f.eks 5 meter.

-k

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ikke jeg heller

Tenkte ikke såpass langt, bare gikk ut fra at det var mulig dersom man var heldig med utfasinger i rommet..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp noe PA. papp. høy effektivitet og lav forvrengning i de områdene der. 15" er passe. drit i slaglengden, 4-5mm holder

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Driver med samme " prosjekt" selv og det er flott å se at andre også vil ha et spark i magen Sett litt på PA elementer dag , men er veldig usikker på hva som egner seg , bør jo ikke bli for digert heller, da sprekker WAFen for mitt vedkomne.......
    Jeg har sett på den tråden for å si det sånn Har du funnet ut noe mer ang. element utenom db12? Selv tenker jeg på et PA element. men jeg er usikker på hvilken som kan gjøre nytten til ca. 1-1,5k ..

Sitat Opprinnelig postet av einis
    kjøp noe PA. papp. høy effektivitet og lav forvrengning i de områdene der. 15" er passe. drit i slaglengden, 4-5mm holder
    Så du mener at f. eks det p. audio elementet jeg linket til lengere opp vil fungere bra da? evt. 12" fra samme serie?

Mvh Faller

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ute å sykkler min gode mann. En subwoofer vil på ingen måte gi deg det du søker etter. Her snakker vi følsomme høyttaler konstruksjoner backet opp av en strømsterk og stabil effektforsterker.
    Den letteste måten å oppnå dette på er vel å kjøpe aktive studiomonitorer av god kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har veldig lyst til og lage samme greia, alltså en mid bass.. men hva behøver man får og bestemme hz'en, så det bare går mellom, for eksempel 100-250? mangler mye midbass i systemet mitt, suben blir overkill på bassen i høytalerene mine, så det blir lissom masse lyd og masse bass, men bassen blir for lav, og det blir bare boooooming og ingen punch, høres litt rart ut.. :P

btw, det er en midbass på avtorget for 4k.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •