DIY Rørforforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy DIY Rørforforsterker?

Hei!, noen som vet noen gode rørforforsterker kits til en god penge?, tenkte i 2500 klassen..?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er noen gode kit-produsenter:

http://www.mapletreeaudio.com

http://www.welbornelabs.com/

http://www.machmat.com/sales/kits/

M.h.t. rør forforsterker:

Skulle jeg bygge selv idag, ville jeg prøvd med det aller siste som er gjenfunnet av gode gamle rør, nemlig en BDT (Beam Deflection Tube) basert preamp.

Se
    http://www.audioasylum.com/forums/tu...ges/57358.html

Dette er noval-rør som minner litt om heptoder (dual inputs), men er forskjellig fra disse i konstruksjon.

Jeg har testet denne konstruksjonen, og man får utrolig mye flott rørlyd med bare et rør i hver kanal. Fet lyd. Varm lyd. Punchy lyd. Luftig diskant. Alt er der. Kan også bygges med balansert transformator-kobling.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Oi! den BDT'n så intresan ut, men trur jeg kommer til å trenge hjelp med å lage den..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hohoho pratet med Machmat folka, fant ut deres rørforforsterker kit Minion ble å koste omtrent 1800kr +frakt. Kan hende jeg går for en sånn ;D
    PSet er tilogmed Rørstrømforsyning også ;/

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du velger BDT-rør:

Det røret som er aktuelt, heter 6AR8 og ble produsert av GE rundt 1960. Altså av en av verdens beste rørfabrikanter i sin beste periode (novalrør). Og det kan høres !

Til å være et så komplisert rør er faktisk kobingen uhyre enkel. Enda enklere enn på den første figuren (linken ovenfor). På figuren ble det brukt et batteri for å gi bias. Men dette er fordi røret kan volumjusteres med en DC-spenning på det nederste gitteret. Da kobles katoden til jord.

Jeg anbefaler ikke dette, da det også skjer en klang-endring ved varierende DC der. Derfor bruker jeg tradisjonelt volum og kobler det nevnte gitteret til jord med en motstand på 10-100 K (ikke kritisk).

Da er det bare å innføre en katodemotstand på 180 ohm - er ikke kritisk, men vil eventuelt finjustere forsterkningsfaktoren. Anodemotstandene skal være like store, men kan med fordel økes fra 2K til 5 K.

6AR8 er som nevnt et rør som er ferdig balansert internt (to innganger + og -, og to tilsvarende utganger). Entusiastene i USA anbefaler balansert trafokobling.

Se:
    http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?...n=58900&highli ght=6AR8+BDT+124B+John+Swenson&r=&session=

Man kan gå enda lengre enn på figuren her, og faktisk koble en balansert trafo til de to deflektor-inngangene (+ og -), slik at røret blir trafo-koblet både på inngang og utgang. Da fjernes altså alle de andre komponentene, og konstruksjonen består av et rør + to trafoer + en katodemotstand. Altså rør-lyd anno 1940/50 (men med et 60-talls-rør). Frekvensgang 5 Hz - 100 kHz uten problemer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der vekte du minner fra Grunnkurs elektro!, men det er jo det å få tak i alle delene, hvertfall røra
    EDIT: fant røra for 6.95-9.95 ;D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Man kan gå enda lengre enn på figuren her, og faktisk koble en balansert trafo til de to deflektor-inngangene (+ og -), slik at røret blir trafo-koblet både på inngang og utgang. Da fjernes altså alle de andre komponentene, og konstruksjonen består av et rør + to trafoer + en katodemotstand. Altså rør-lyd anno 1940/50 (men med et 60-talls-rør). Frekvensgang 5 Hz - 100 kHz uten problemer.
    Huh! hvordan i..Blir det brukbart da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Inngangs-trafoen skal være balansert ihvertfall på den ene siden. Midtpunktet jordes og begge endene føres til hver sin inngang. Den andre enden av trafoen kan være balansert eller ubalansert etter ønske. Der sendes signalet inn.

Inngangs-trafoen vil ha samme utseende på figuren som utgangs-trafoen vist der. For utgangstrafoen gjelder at røret strømforsynes gjennom midt-punktet på primærviklingen, som vist der. Inngangstrafoen har som sagt et tilsvarende midtpunkt. Dette kobles til jord.

I prinsippet kjempe-enkelt ! Studer ev. også balansert/ubalansert teknikk på f.eks. internett. Performance avhenger av de valgte trafoer - gode audio-trafoer er dyre.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å få en ide om hvordan en rør forforsterker kan kobles med balanserte trafoer både på inngang og utgang, kikk på linkene nedenfor her.

I dette eksempelet brukes 2 stk. vanlige trioder (= 6N1P dobbeltriode, altså i et rør) istedenfor et enkelt 6AR8-rør, men koblingene blir de samme. Volum-kontroll plassert etter inngangstrafoen.

http://hometown.aol.com/kevinc927/im...neStageKit.pdf

Trafoene her er Lundahl LL 1674, den er god, men egner seg ikke så godt til strømforsyning (DC), slik at de to primærviklingene på utgangstrafoen er AC-koblet, mens hver anode strømforsynes fra egen forsyning. Dette kan om ønskelig også kopieres til 6AR8-røret.

Foto, design, se:

http://hometown.aol.com/kevinc927/my...linestage.html

http://www.kandkaudio.com/linestage.html

Selv ville jeg valgt å beholde den viste inngangstrafoen, men ville valgt en mere robust utgangstrafo som tåler DC godt, slik at røret kunne strømforsynes via trafoen (slik som i de gode gamle dager, se tidligere vist link her) - det gir en litt annen type lyd.

Motron, Norge har f.ø. røret 6AR8 på lager. Dette røret kan være merket med forskjellige fabrikant-navn, men man kan nok rolig gå ut fra at det er de gode gamle GE-rørene man får uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne BDT preamp'en ser jo virkelig spennende ut.
    Kan bli ett artig høstprosjekt.
    Bruker du strømforsyningen som er vist på skjemaet i din konstrukjon ?
    Har du eventuelle forslag til andre trafoer istedenfor Hammond 124B ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jappen
    Denne BDT preamp'en ser jo virkelig spennende ut.
    Kan bli ett artig høstprosjekt.
    Bruker du strømforsyningen som er vist på skjemaet i din konstrukjon ?
    Har du eventuelle forslag til andre trafoer istedenfor Hammond 124B ?

Jeg har prøvekjørt den med flere forskjellige strømforsyninger, men da jeg på det tidspunktet allerede hadde gjort ferdig en trafokoblet konstruksjon med bl.a. heptoder (RCA 6L7G), så har jeg ikke gjort noe mer. Men det er hensikten min å bytte ut det jeg nå har med BDT'en. For prøvekjøringen var til de grader vellykket. Og lyden blir bra nesten uansett hva man foretar seg.

Har selv kjøpt inn et lager av disse rørene (det var hensikten med prøve-oppkoblingen) - så kan jeg senere i ro og mak bygge den ultimate forforsterkeren.

Trafoer: Det er klart at Hammond 124B er for billig til å være topp, men resultatet blir absolutt musikalsk. Man kan prøve de Lundahl-typene som er nevnt ovenfor, eller prøve trafoer som tåler mer strøm på utgangen, f.eks. Electra-Print (Las Vegas), Sowter, Tamura (Japan), AudioNote (svindyre), andre større Lundahl-typer (se katalog på internett), Silver Rock (fra Sveits, også dyre), og mange andre. Det finnes idag massevis av trafo-typer i high-end kvalitet (internett)

Strømsterke utgangstrafoer for preamps markedsføres ofte under grupperingen "interstage transformer", som egentlig brukes i kobling mellom driver-rør og utgangsrør i en klassisk rør utgangsforsterker. I denne gruppen kan man finne en egen undergruppe som heter "line output transformer" eller "preamplifier output transformer". Hvis så primærviklingen blir bestilt med midtpunkt-uttak (altså push-pull), er man i mål. For BDT preampen skal man jo ha en push pull transformator, som vil være rimeligere enn single ended-typer.

Et par steder hvor man kan bestille kvalitets-trafoer etter egne spesifikasjoner:

http://www.audiokit.it/ITAENG/Trasfo...cci/PreOpt.htm

http://www.jeack.com.au/~lucas/it.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært og kikket på sidene til Sowther og Lundahl, men ble litt usikker på hvilke trafoer som kunne passe. Noen forslag ?

Tror jeg vil prøve og lage preamp'en uten trafo på inngangen først. Men hvis jeg skal ha trafo på inngangen, hvordan vil en volumkontroll konfigurasjon se ut ? 2 pot.meter pr. kanal siden det er balansert kobling ?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jappen
    Har vært og kikket på sidene til Sowther og Lundahl, men ble litt usikker på hvilke trafoer som kunne passe. Noen forslag ?

Tror jeg vil prøve og lage preamp'en uten trafo på inngangen først. Men hvis jeg skal ha trafo på inngangen, hvordan vil en volumkontroll konfigurasjon se ut ? 2 pot.meter pr. kanal siden det er balansert kobling ?

Du kan bruke Lundahl LL 1674, men på utgangen kan det være bedre å bruke en trafo som tåler mere strøm. Eller blokkere DC med en kondensator, som vist tidligere.

Jeg kjørte min mest uten trafoer siden det bare var en kort test, men trafoer vil klart forbedre lyden. Mere sammenheng og musikalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Her er noen gode kit-produsenter:

http://www.mapletreeaudio.com

http://www.welbornelabs.com/

http://www.machmat.com/sales/kits/

M.h.t. rør forforsterker:

Skulle jeg bygge selv idag, ville jeg prøvd med det aller siste som er gjenfunnet av gode gamle rør, nemlig en BDT (Beam Deflection Tube) basert preamp.

Se
    http://www.audioasylum.com/forums/tu...ges/57358.html

Dette er noval-rør som minner litt om heptoder (dual inputs), men er forskjellig fra disse i konstruksjon.

Jeg har testet denne konstruksjonen, og man får utrolig mye flott rørlyd med bare et rør i hver kanal. Fet lyd. Varm lyd. Punchy lyd. Luftig diskant. Alt er der. Kan også bygges med balansert transformator-kobling.

Hvor mye vil en slik komme seg på?
    Tenker på en pre amp til min kjære ZAPpulse som er i ferd med å bli født.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lambc
    Hvor mye vil en slik komme seg på?
    Tenker på en pre amp til min kjære ZAPpulse som er i ferd med å bli født.

Ja, med kabinett og alt kanskje noe sånt som 3.000 kr uten trafoer og 5.000 med alle trafoene. Det går også å bygge med trafo et sted alene (enten utgang eller inngang).

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg er litt nysgjerrig på denne pre-ampen.
    Demostenes hadde tilfeldigvis 2 stk 6AR8 rør på lager (de har jeg nå bestillt).
    Arnold Goksøyr var imidlertid meget skeptisk til om dette proskjektet kunne vøre noen god ide.
    I så fall har jeg bare kastet bort ca. 200 kr. for rørene. Resten tror jeg jeg har i roteskuffen.

Svein B.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein_B
    OK, jeg er litt nysgjerrig på denne pre-ampen.
    Demostenes hadde tilfeldigvis 2 stk 6AR8 rør på lager (de har jeg nå bestillt).
    Arnold Goksøyr var imidlertid meget skeptisk til om dette proskjektet kunne vøre noen god ide.
    I så fall har jeg bare kastet bort ca. 200 kr. for rørene. Resten tror jeg jeg har i roteskuffen.

Svein B.

De fleste rørhandlere ønsker å selge dyre utgangsrør til klassiske eller moderne kommersielle konstruksjoner. Det er det de tjener på. Og det er det de kan, og som derfor er morsomt å holde på med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er deler til preamp'en bestillt hos Motron. Begynner med Hammond 124B trafoer og tester litt med disse først.
    Tenkte at jeg bygger den som beskrevet på audioasylum først, og prøver Kjell B. sitt forslag etterpå. Dette blir goe gang !

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •