Sponsorer:
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Nykommer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Talking ZAPpulse 2.3 SE

Da har jeg gått til innkjøp av 2 moduler ZAPpulse 2.3 SE, for å prøve å få kontroll over mine dali blå 8008. De skal senere brukes til å drive Bel xxl mkII. Høytalerne blir imidlertid ikke bygd før etter jul.

Jeg lurer på om noen kan komme med litt erfaringer og tips, om disse modulene.
    Er det ting jeg bør tenke på under byggeprosessen. Er det andre komponenter som bør brukes sammen for å få ekte god lyd ut av disse.

Planene er å bruke 2x42V, 500VA nettdel, samt å bruke Predator nettdel og et DC filter. Er det noe jeg mangler da? Noe jeg ikke har tenkt på?

Kabinettet tenker jeg å lage selv av aluminium og plexiglass. Dersom noen vet om billige ok kabinetter som kan brukes, tar jeg imot tips. Eventuelt tips til design, taes også imot med takk.

Håper å få varene i posten innen en 14 dagers tid. God tid til å planlegge er viktig. Dokumentasjon under byggeprosessen er vel en selvfølge.

Viderekommen
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Bare en liten kommentar til plexiglass.Brukte dette som topplokk til gainclonen jeg bygget og dette førte til at jeg fikk RF støy fra forsterkeren,men det er jo ikke sikkert Zappulsen er så ømfintlig for dette.Ledningsopplegget vil jo også påvirke dette.

Viderekommen
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    758
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hei
    Har selv bygget en zap 2,1SE
    Brukte da et chassis fra en gammel Doxa 70 samt trafo og lytter fra denne.
    Det du trenger i tillegg er vel: chassis, 2 stk/par høyttalerterminaler. 2 RCA plugger, På/av bryter, eventuelt en softstart, samt div ledninger, og selvfølgelig festemidler (skruer etc.) vil også anbefale deg å kjøpe et rimelig sett med krympeslanger for ledninger (blir pent når du krymper)
    Vil også anbefale deg å kapsle inn trafoen i f.eks kobberplater da dette reduserer en del inn/utstrålt støy.
    Mvh Jan I

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Nå er det like før ZAPpulse modulene kommer.
    Gleder meg.

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hve er prisen på et stereo oppsett uten kabinet? Vurderer å bygge ett sett selv.

Nykommer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilrosand
    Hve er prisen på et stereo oppsett uten kabinet? Vurderer å bygge ett sett selv.
    Jeg er ikke helt sikker på hva den totale prisen blir. Men oppsettet koster nå ca. 4000 norske kroner i et pakketilbud.

Nykommer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Hvor har du kjøpt disse?

Har du kjøpt dette "settet" fra Norsk Audio Teknikk eller får du det direkte fra LC-audio???

Nykommer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Dette settet er kjøpt fra Norsk Audio teknikk. Jeg tror prisen blir omtrent det samme.
    Jeg er også usikker på om det er mulig å få kjøpt det fra Danmark.

Sitat Opprinnelig postet av Hungers
    Har du kjøpt dette "settet" fra Norsk Audio Teknikk eller får du det direkte fra LC-audio???

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Vær litt obs på støy fra disse. De bør pakkes inn i stålkabinett da de til tider kan stråle ganske kraftig støy. Jeg opplevde (på en eldre versjon) at CDspilleren ikke klarte å spille på grunn av all støyen.

Nykommer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Ja har hørt det dær. Jeg skal bruke syrefast stål i hele kabinettet. Men unntagen fronten som skal være i skifer.
    Jeg har også hørt at strålingsprøbeleme er eliminert, men kan ikke bekrefte det før jeg har prøvd selv.
    Jeg har hørt forsterkeren som stod på Norsk audioteknikk. Det var ikke noen problemer med hverken stråling eller brumming fra den.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vær litt obs på støy fra disse. De bør pakkes inn i stålkabinett da de til tider kan stråle ganske kraftig støy. Jeg opplevde (på en eldre versjon) at CDspilleren ikke klarte å spille på grunn av all støyen.

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har også brukt syrefast stål og skifer, kjedelig å være ferdig med kabinettet når zappulsene ikke har kommet enda....
    Noen som vet om zappulsene må ha lufting via hull i kabinettet?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -zappulse-jpg  

Nykommer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Nå er de på vei fra Danmark ;-)
    Fikk mail i dag.
    Sikle sikle.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Fresh
    Jeg har også brukt syrefast stål og skifer, kjedelig å være ferdig med kabinettet når zappulsene ikke har kommet enda....
    All elektronikk bør ha litt luftsirkulasjon. Ikke fordi de forbruker luft men fordi tette kasser allikevel har en tendens til å få kondensdannelser, og det er ikke spesiellt bra for elektronikken. Noen små hull øverst bak og noen under gir automatisk litt sirkulasjon.

Jeg håper du har en metallplate bak stenfronten? (jeg tenker da på støy) Svært lekker sak forresten!

Viderekommen
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    758
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hei Fresh
    Det var et lekkert kabinett,hva ble prisen på dette?
    Hvilken av/på bryter er det der?
    Du kan jo "bygge inn" de forskjellige delene inne i forsterkerkassa.
    Altså bygge tynne kobberkasser som du plasserer f.eks. trafo i en og moduler i en. Har selv lagt en kobberplate rundt trafoen på min zap.litt vanskelig å se kansje men:

Burde ha gjort mye anderledes i denne,men det var mitt første forsterkerbygge så vær litt overbærende

Mvh Jan I

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    All elektronikk bør ha litt luftsirkulasjon. Ikke fordi de forbruker luft men fordi tette kasser allikevel har en tendens til å få kondensdannelser, og det er ikke spesiellt bra for elektronikken. Noen små hull øverst bak og noen under gir automatisk litt sirkulasjon.

Jeg håper du har en metallplate bak stenfronten? (jeg tenker da på støy) Svært lekker sak forresten!
    Takk for det! Da blir det et par lufteuhull under og bak.
    Har en plate aluminium i fronten så jeg regner med at det går bra.

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Hei Fresh
    Det var et lekkert kabinett,hva ble prisen på dette?
    Hvilken av/på bryter er det der?
    Du kan jo "bygge inn" de forskjellige delene inne i forsterkerkassa.
    Altså bygge tynne kobberkasser som du plasserer f.eks. trafo i en og moduler i en. Har selv lagt en kobberplate rundt trafoen på min zap.litt vanskelig å se kansje men:

Burde ha gjort mye anderledes i denne,men det var mitt første forsterkerbygge så vær litt overbærende

Mvh Jan I
    Prisen ble på rundt 700 .-
    Vurderer å få inngravering på skifern, da blir det vel straks litt dyrere.
    av/på bryter mangler jeg foreløpig, men den skal være skult under frontplata. God ide med kobberplatene, de fåes såpass tynne og bøyelige.
    Syns denne forsterkeren ser grei ut jeg, når jeg tenker på min første forsterker får jeg frysninger på ryggen

Nykommer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Jeg har meget god erfaring i bygge av zappulse. Har hatt alle versjoner bortsett i fra de helt nyeste 2.3 og 700xi.
    Du kan lese om min(e) og se på kommentarene jeg har skrevet her:
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...p?TID=14530&KW

Tenk spesielt på dette med psu (trafo, lytter og likerettere)

Viderekommen klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Pent

Det så sinnsykt bra ut!

Viderekommen
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    758
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Hei Fresh
    Er det 700,- med skiferen,så er jo dette sinnsykt billig.
    Har du laget det selv? Bygger du flere på bestilling?
    Mvh Jan I

Nykommer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av bambadoo
    Jeg har meget god erfaring i bygge av zappulse. Har hatt alle versjoner bortsett i fra de helt nyeste 2.3 og 700xi.
    Du kan lese om min(e) og se på kommentarene jeg har skrevet her:
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_p...p?TID=14530&KW

Tenk spesielt på dette med psu (trafo, lytter og likerettere)
    Hei! Stilige monoblokker du har!
    Vurderte lenge å bygge monoblokker men droppet det da jeg skal ha 3 moduler i kassa. (må ha en til suben etter hvert)

Jeg har kjøpt "ZAPpulse 2.3SE Action Pack" og da medfølger Predator nettdel. Har du noe erfaring fra den? Hadde planer om å lage nettdelen selv, men det ble mye billigere å kjøpe alt samlet. Har noen rifa lytter liggende, disse ble jeg anbefalt å ikke bruke på Zappulse.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •