Nedfresing av høyttalerelementer med overfres

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
  1. #1
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Nedfresing av høyttalerelementer med overfres

    Lurer på hvordan jeg skal få til dette?

    En teori jeg har er å modifisere overfresen min, lage et senterhull i høyttalerkassen og feste fresen til det, og finne radiusen på elementet for så å frese en runde. Hullet tenkte jeg å lage til slutt.

    Er det slik man gjør dette?

  2. #2
    Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror nok alle har sin måte. Jeg bygger for eksempel baffelen av to plater. En med større hull en den andre slik at elementet blir forsenket i forhold til den ytterste platen (jeg har ikke fres). Men ideen din høres ikke dum ut. Eneste måte er å prøve.

  3. #3
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    moray; det er nok slik som er enklest å gjøre det ja. For da kan man bruke senterhullet til å frese både nedsenkingen og selve hullet.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjøp deg en slik, http://www.partsexpress.com/pe/pshow...number=365-250 og dine problemer er løst.

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ulempen er at den går i trinn på 1/16 tomme, dvs. ca. 1.6 mm. Jeg liker å ha hullet mer nøyaktig enn det.

    Andre sirkeljigger er bl.a denne:
    http://www.mamut.com/homepages/Norwa.../subdet137.htm
    Du finner forøvrig mye spennende til overfres hos http://www.stegforsteg.org

  6. #6
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da kan du jo lage en som har den oppløsningen som du vil ha. Fresmal er en dypisk DIY-ting.

  7. #7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp. Jeg lagde min av akrylplast fra Clas Ohlsson. Borer nye styrehull etterhvert som jeg trenger det. Etter litt øvelse får jeg nå en nøyaktighet på omkring 0.3 mm.

  8. #8
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen. Har i dag lagd en egen mal av plexi (etter linkene jeg fikk av dere) og frest ut nedsenkning til elementene på prosjektet mitt. Prøvefreste på noe gammel spon til jeg hadde riktig diameter. Må si jeg ble rimelig fornøyd med resultatet. Litt slark i skruer etc, men etter noen operasjoner ble det nøyaktig nok til å frese i baffelen.

  9. #9
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er litt nybegynner på disse sidene, men her er bilder..

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DeWalt har fine stangsirkler til sine overfreser. Skulle ikke forundre med om de passer på andre freser også, eller at andre leverandører har tilsvarende.
    Jeg betalte ca. 150 kroner for min, og nøyaktigheten er like god som brukeren....
    Da er det bare å frese i vei!

    www.dewalt-nordic.com

  11. #11
    Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    problemet med slike greier som følger med fresen er at de skjelden passer til å lage små søte diskant-hull.

  12. #12
    Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    problemet med slike greier som følger med fresen er at de skjelden passer til å lage små søte diskant-hull.
    Er nok ikke så mange forskjellige diskanter jeg kan frese hull til med løsningen min før jeg må kjøpe ny fres. Hvis du ser på bildet så gikk det utover verktøyet. ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •