Er det mulig å lage en egen sub på samme linje som svs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det mulig å lage en egen sub på samme linje som svs?

Har lenge lurt på om jeg skulle lage en subwoofer helt fra begynnelsen av, kanskje denne tråden passer bedre i DIY men det jeg egentlig lurer på er om det er vits å bruke tid å penger på å lage egen eller om du får mer for pengene ved å kjøpe en ferdiglaget sub fra f.eks svs som blir skrytt opp i skyene her på forumet? Isåfall, går det greit å bruke bilhøytalere?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant spørsmål. Svaret er vel at du KAN klare det, men den økonomiske gevinsten er marginal, og for å få produksjonsfinish krever det en del jobb. Det er ikke tvil om at både forsterker og tilsvarende elementer ender på noen tusenlapper, og da er kassa ennå ikke bygget. Dessuten kreves det en god del research for å finne egnede elementer. Det finnes en del bilelementer som også egner seg til hjemmekinosubwoofer, så det er ikke noe problem i seg selv. De som bygger egne subwoofere har fordelen av at kassens dimensjoner og avstemming kan tilpasses møblering og rommets lydmessige egenskaper.

Og alt dette forutsetter at du har egnet verktøy til selvbyggingsprosjektet, ellers kommer jo også de utgiftene i tillegg, og hvis dette er det eneste du skal bygge med verktøyet, så blir det fort dyrt.

Jeg vil si det slik: Hvis du ikke har veldig mye ubenyttet fritid og/eller synes selvbygg har en verdi i seg selv, så ville jeg vel kjøpt subwoofer ferdig.

Flytter tråden til DIY, jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Går på snekker linje og idèen kom opp når jeg så noen kraftige sponplater på skolen. Linja voldsomt på de som var i min clsc15s, disse platene kosta 350kr pr m2, ikke billig altså. Så for å svare da roffe: Jeg har alt av verktøy, har fagkompetanse (lærere er av og til greie å ha), men altså ingen spesiel fagkompetanse om å lage høytalere, kun laging av ting i tre.

Men viss det uansett er lite penger å spare på å lage selv (tenker en prisantydning under 5000) så er jeg ikke like sikker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av problemene er å finne en forsterker som leverer den effekten SVS-ene leverer til en pris på da maks 3k.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et av problemene er å finne en forsterker som leverer den effekten SVS-ene leverer til en pris på da maks 3k.
    Så sant så sant, er også vanskelig å finne effektforsterkere som er spesial laga for å settes i kasse med sub. Eneste jeg fant var en innpå her http://www.mamut.com/dynabel , ligger under forsterkere på menyen

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var høy pris på plater. Ga selv under 400 kroner for 19mm MDF-plate på 240x120cm. 19mm MDF holder for et bassreflekskabinett, men det kan være lurt å vurdere dobbel tykkelse for baffelen.

Det ligger en 300W subwooferforsterker her som kan være interessant:
    http://creativehifi.com/catalog/prod...9cc45535be81ca
    Den er vel på linje med de minste SVS-modellene (PB10/PB12 ISD).

En annen utfordring er vel å finne et element som flytter nok luft innenfor budsjettet også...
    Elementene som nevnes i denne tråden er jo interessante, men om de slår SVS er vel en diskusjonssak:
    http://avforum.no/forum/diy-do-it-yourself-/12950-nye-xls-elementer-xxls.html

En annen ting: Hvis du skal oppnå dypbassen som SVS oppnår i sine subwoofere, så må du nok regne med å bygge ganske store kasser. Det er den eneste måten å oppnå håndterbare lengder på bassrefleksporten på. Et alternativ kan være slavebass, men det skrur jo opp prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjør ingenting om subben er litt stor, men det jeg trenger er en som går under 20hz , har jo CV clsc15s fra før og den sliter i de nedre frekvensene, dessuten vil jeg ikke ha et for stort element, subben jeg har nå slår ganske treigt, og kan være hørbar forsinka på f.eks metal med raske slag, derfor trur jeg det holder med 10". Noen forslag til element.

Kan vel skru opp prisen litt viss jeg får en sub som virkelig går under 20hz

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=300-750
    Denne kan jo være intressang.. koster nok rundt 3000kr å få over hit.

http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=295-404
    Dette basselementet ser også kurrant ut...

BAre som noen småtips liksom :P.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Ja de linkene så jo ganske interessange ut, problemet er bare at jeg har import angst

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joasgull
    Takker for svar.

Ja de linkene så jo ganske interessange ut, problemet er bare at jeg har import angst
    Importangst, hvorfor det?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det føles mye tryggere å handle innalands istede for å oppgi kredittkort nummer o.l. over internett til en ukjent selger i kina

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=300-750
    Denne kan jo være intressang.. koster nok rundt 3000kr å få over hit.

http://www.partsexpress.com/pe/showd...number=295-404
    Dette basselementet ser også kurrant ut...

BAre som noen småtips liksom :P.
    Støtter den forsterkeren 220v som vi har i norge, eller må du i tillegg ha en ekstra omformer? Og er du oppe i 3000,- så ville jeg vel kanskje heller kjøpt den fra creativehifi.com...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •