Omregning fra en bassport til to bassporter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Omregning fra en bassport til to bassporter

Har en kasse hvor bassporten er oppgitt til å være 10,4 cm i diameter med en lengde på 32 cm.

Hvordan komme frem til lengden på bassportene om jeg benytter to 6,9 cm bassporter?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helmholzresonans[Hz]=170*sqrt(portareal[kvcm]/((portdiameter+portlengde [cm])*volum [liter netto]))

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Takker så mye. Kunne du vært super å regne ut for meg? Ser ikke helt hvordan man kommer frem til lengden på 2 stk bassporter. Gjerne sette opp så jeg ser eksakt hvordan du utregner/kommer frem til svaret?Skal innrømme at jeg ikke er noen kløpper i matte :-) Men kunne gjerne tenkt meg forstått utregningen.

Resonans (Hz): 28
    Liter: 63,7
    Bassport: 32cm lang, diameter 10,4 (innvendig)

Skal vite hvor lange bassportene skal være om 2 stk 6,9cm (innvendig) bassporter benyttes som nevnt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått mr Snickers og deg korrekt så blir avstemningen til orginalrøret slik:
    Hz= 170*sqrt((3,14*(5,2^2))/(10,4+32))*63.7)=19,2

Da er det bare å finne den ukjente. Nå må jeg nesten ta et par forutsetninger i formelen. Regner med Snickers kan oppklare hvis det blir feil. Det må da bli slik hvis man skal ha to rør??? (2* inne i formelen?)

19,2=170*(2*(3,14*3,45^2)/((6,9+x)))*63,7)^1/2)

Løs ut til du får x= ett eller annet. Ps sett det opp i xls så kan solver løse ligningen.

Bah...

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men blir ikke dette feil da resonansen finnes? Det er kun lengden jeg trenger finne ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bruke den formelen til to rør? I tilfelle, hvordan? Skulle man brukt ett rør på ø6,9cm blir lengden ca. 12cm. Vet ikke om det blir det samme for to stk. Har jeg også lurt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan fullføre denne problemstillingen da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installer WinISD og la programmet gjøre jobben. Det er seriøst mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant svaret. Med en helt annen utregning enn det som står over.
    Svaret er 36,3 cm lange bassporter.

Prøvde det programmet, men det ga helt annerledes resultat på "originalporten" enn det JBL har kommet frem til. Enda alt ble lagt inn eksakt som det står på papiret fra JBL. Så da tørr jeg ikke stole på 2 ports svaret den gir...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med to porter bruker du diameteren på en, det samlede arealet av begge og lengden av en port.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blaster
    Fant svaret. Med en helt annen utregning enn det som står over.
    Svaret er 36,3 cm lange bassporter.

Prøvde det programmet, men det ga helt annerledes resultat på "originalporten" enn det JBL har kommet frem til. Enda alt ble lagt inn eksakt som det står på papiret fra JBL. Så da tørr jeg ikke stole på 2 ports svaret den gir...
    Hvordan fant du det svaret? Såvidt jeg kan se er tverrsnittarealet for porten som er 10.4cm i diameter omtrent 85kvcm. Det samlede tverrsnittarealet av to porter på 6.9cm i diameter er omtrent 75kvcm.

Sånn rent intuitivt burde portene med et lavere tverrsnittareal være kortere enn den opprinnelige porten med høyere tverrsnittareal.

Hvilket element fra JBL er det du benytter? Har du lenke til et datablad?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det lenke. Bare obs på at europaversjonen har 4 ohm.

http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Bo...rs/P1220_f.pdf

Jeg sjekket WindISD med to porter, bare for å se. Fikk 37,7 cm portlengde pr.bassport når to 6,9cm diameter benyttes. Altså omtrent det svaret jeg kom frem til.

Det som var litt rart med det programmet var at det fant frem til 40cm lang bassport når 10,4 diameters bassport benyttes. (Resultatet skulle vært 32 cm lang).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke stol så mye på disse enkle teoretiske modellene når det gjelder bassporter, de pleier ikke å gi spesielt nøyaktige resultater. JBL har nok bygget denne kassen og målt resultatet til å være 28hz. Ser ingen grunn til å tvile på det.

For å få mest mulig likt resultat med to mindre porter så taster du inn 10,4cm i portdiameter i WinISD, og 32cm som lengde. Da regner WinISD ut en teoretisk frekvens (som du ikke trenger å bry deg noe om). Så går du tilbake og velger to porter med 6,9cm i portdiameter istedenfor. Da kan jeg tenke meg at resultatet ender opp med noe sånt som 30cm lange porter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for alle bidrag. Men er det ingen måte å finne ut dette på med 100% korrekt resultat? Noe med mer sikkerhet. Blir litt for mye ca og kanskje dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Ikke stol så mye på disse enkle teoretiske modellene når det gjelder bassporter, de pleier ikke å gi spesielt nøyaktige resultater. JBL har nok bygget denne kassen og målt resultatet til å være 28hz. Ser ingen grunn til å tvile på det.
    Stemmer sikkert det. Ser av databladet at de benytter kasse som er fylt med noe dempemateriale. Det vil si at det effektive volumet øker noe (lavere Q).
    For å få mest mulig likt resultat med to mindre porter så taster du inn 10,4cm i portdiameter i WinISD, og 32cm som lengde. Da regner WinISD ut en teoretisk frekvens (som du ikke trenger å bry deg noe om). Så går du tilbake og velger to porter med 6,9cm i portdiameter istedenfor. Da kan jeg tenke meg at resultatet ender opp med noe sånt som 30cm lange porter.
    Stemmer helt det, Whoppass!

En helt annen sak er at dersom du vurderer å bygge denne så får du en boomete bass i dypbassen, spesielt i små rom. Ville nok heller senket portfrekvensen litt. Med en portfrekvens på omtrent 22Hz ser det etter min mer fornuftig ut, det får man med to porter på 5 cm i diameter og 34cm lengde i udempet volum på 64 liter. Hvis man bruker dempemateriale tipper jeg at man kan lage kassa noen liter mindre også...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for alle bidrag. Men er det ingen måte å finne ut dette på med 100% korrekt resultat? Noe med mer sikkerhet. Blir litt for mye ca og kanskje dette.
    Hvis du vil lage en subwoofer med eksakt samme respons som den i databladet med to porter på 6.9cm i indre diameter, så skal du garantert ha to porter på 30cm lengde. Ikke ca eller kanskje. 30cm er svaret. 100% sikkert. Jeg tar ikke noe ansvar for at den avstemmingen JBL foreslår låter noe bra, men det er den avstemmingen du får.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takker så meget for det. Men av interesse, hvordan kommer du frem til det?

Jeg satser på JBL's anbefaling og forsøker bygge etter den, tviler nå litt på at JBL's foreslår noe "dårlig" men. De burde ha rimelig grunnlag for dette. Men samtidig spørs jo helt hvilke rom/biler dem har tilpasset kassa for etc. da.

Roffe, du nevner senke porten til 22Hz for bedre resultat.Kan du begrunne litt?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom fram til 30cm-lengden ved å gjøre som Whoppass Cheese foreslo. Simulere en kasse for det nevnte elementet som hadde samme volum og portdimensjoner (endte på en portfrekvens på 31.5Hz), for deretter å endre portenes antall og diameter. Alt i WinISD.

Roffe, du nevner senke porten til 22Hz for bedre resultat.Kan du begrunne litt?
    Her ligger noe som kan ligne en forklaring:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...66&postcount=5
    Den avstemmingen JBL anbefaler ligner veldig på den røde kurven i ovenstående posting (men går dypere). Med 22Hz avstemming vil den ligne mer på den gule (tilsvarende dypere).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for hjelp. Forstår hva du mener her. Virker som JBL har vært litt opptatt med å makse SPL littegrann med deres forslag. Noe jeg forsåvidt er med på så sant resultatet ikke er helt boom-boom. Mer dyb kurve hadde dog vært mere insterressant og.

Skal forsøke teste WinISD litt mer da.Kanskje jeg gjorde noe feil. Skal se litt, og prøve ut litt forskjellig. Hvertfall en god del klokere her nå, mange takk for bidragene.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert ikke gjort noe feil. Jeg fikk også 40cm porter når jeg satte inn JBLs tall. Det er nok dempingen i kassa som utgjør forskjellen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •