BEL finish

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: BEL finish

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

BEL finish

Da er pussing og grunning av BEL ferdig, så nå gjenstår bare sparkling. Originalt hadde jeg tenkt å sprøyte på sort glans 80. Jeg kjøpte et sprøytesett på europris men har enda ikke testet det.

Jeg er usikker hvorvidt sort glans 80 vil bli "godt nok", spesielt etter jeg så siste innlegg i BEL galleriet, så mitt spørsmål er om noen kjenner til firma/privatpersoner i stavanger området som kan gi høyttalerne mine en skikkelig finish.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta kontakt med et lakkeringsverksted, og hør hva de skal ha for det... Bruk gule sider eller.no

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen i området som har gjort dette og kan anbefale et sted?

Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne tråden, vet de selger slike bokser med spray man kan bruke på forskjellige matrialer, noen som vet om disse sprayene på boks er å anbefale, kan de brukest på f.eks mdf og hvordan blir glansen?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Henger meg på denne tråden, vet de selger slike bokser med spray man kan bruke på forskjellige matrialer, noen som vet om disse sprayene på boks er å anbefale, kan de brukest på f.eks mdf og hvordan blir glansen?
    Man får kjøpt grunning på sprayboks, men jeg har ingen erfaring med det. Det jeg tenker på er sprayboksvarianten av grunningen vi brukte til våre bel mk2. Ser for meg at det vil fungere fint ettersom jeg har god erfaring med sprøytepistolvarianten.

Om det finnes farge på sprayboks også vet jeg ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å sprøytelakkert litt, riktinok på bil, sverger jeg på å aldri mer kjøpe en sprayboks. Det er etter min mening 10 ganger vanskeligere å få et bra resultat med, selv om du kun har en lakksprøyte til 200 kr.

Men hvorfor ikke kle kassen med finér?

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går faktisk an å få veldi bra resultat med vanlig sprayboks, Man må bare legge
    ned litt ekstra arbeid i det. Først er det veldig viktig å ha en sterk lyskilde
    "en arbeidslampe funker utmerket" som man lyser på kassen med på motsat
    side av hvor du står. ikke så du blender deg self seff :P men vinklet inn mot kassen. En annen ting å huske på er at sort er en av de vanskligste fargene
    å lakkere pga alt synes av ujevnheter. det man gjør er at man lakkerer til lakken flyter litt sammen.. lyset vil hjelpe til med å se dette. men ikke ha på for mye da vil lakken renne "dette kan forekomme selv etter at du er ferdig" så er bedre å ha på litt for lite på hvert strøk en for mye. Dette er faktisk en lakkerers dillema ettersom at desto nærmere det er til at lakken renner desto mer glans vil det bli.
    Men med en sprayboks vil ikke resultatet bli helt 100% når du er ferdig.
    Men trikset er å polere den etter at lakken har tørka, Gjerne med litt grov
    røbbing om resultatet ikke ble helt etter planen :P
    Altså bedre å ha på lite å få en jevn/mat flate får så å polere blankt
    en å lakkere tykke lag å få "sig" og ujevnheter. GL

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte idag sort billakk. Etter mange timer med BEL bygging som første høyttalerprosjekt var jeg svært usikker mtp finish. Bedre halvdel har jo sitt å si når et gjelder et møbel.

Etter esp postet sine BEL mk2 i perlemor finish (fantastisk) ville jeg prøve meg på billakk, kjøreturen ledet meg til santech i sandnes. Pris på lakk var et stort spørsmålstegn. Til min glede var kp på santech svært behjelpelig. Han rådet meg til å bruke vanlig sort lakk istedet for metallic da dette ikke var verdt prisøkning og forskjell var vanskelig å se innedørs. Jeg fortalte at jeg hadde kjøpt en malingssprøyte på europris, istedet for å prøve å selge meg en ny en sa han at denne var god nok til jobben.

Gode tips og rettningslinjer fikk jeg og, lakk, herding og tynner kom på 680 kr

Imorgen blir det siste sparkling og oppsett av lakkeringsplass. Har aldri lakket noe før så dette blir... spennende..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg litt på denne tråden. Lakksprøyte har jo et par instillingsmuligheter. Hvordan bør "dusjen" se ut for å få til optimal lakkering?

Mvh

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    phonar: Gleder meg til å se resultatet. Gjerne ta bilder underveis.. Lykke til! Klarlakk utgår?

Soundfre@k: Så vidt jeg vet er det fint om "dusjen" avgir en stående ellipse dersom du lakkerer horisontalt, og naturligvis motsatt om du lakkerer vertikalt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svarte, kveld og nattevakt til søndag... Hvis noen i stavanger/sandnes området har lyst til å sparkle og pusse mine bel iløpet av helgen så bare send en pm

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, igår hadde jeg bestemt meg for at forbehandling av kabinett var tilfredstillende. Har aldri sparklet, grunnet, pusset treverk på denne måten før så det ble mye prøving og feiling. Eksenter sliper er ihvertfall et must, det var et h....ete å pusse for hånd og det ble mye blankere med eksenteren.

Når det gjelder sprøytelakkeringen tok jeg 2 strøk igår. Det virker som om sprøyten "spytter" litt da det ble endel appelsinhud og bittesmå perler. Vannslipte idag med eksentersliper og tok to strøk til. Høyttalerne står til tørk og arbeidet fortsetter imorgen.

Så lurer jeg på deres tips til siste behandling. Er våt eksentersliping the way to go? Har også lest om rubbing + boning men har aldri prøvd dette selv på bil.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jammen.. hvor er bildene ?

Edit: Er planen 4 lag med lakk, og så noen lag med klarlakk over?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital kamera har tatt kvelden så jeg får lånt et kamera når de er ferdige.

Planen er nok lag til at det ser bra ut Våtsliping tar jo bort endel... Bruker ikke metallic lakk så da trengte jeg ikke klarlakk ifølge han jeg kjøpte lakken av.

Jeg har 1,4 liter lakk + herder, mye igjen enda.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •