Lynkurs i lodding!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lynkurs i lodding!?

Har akkurat loddet sammen en ny coax-kabel på 15 meter til bruk som digitalkabel. Benyttet vanlig antennekabel og rca-plugger. Når jeg kobler opp mellom dvd-spiller og forsterker som digitalkabel får jeg ingen lyd, men når jeg kobler den opp som videokabel (kompositt) blir bildet fint, skarpt og stabilt. Altså fungerer vel loddingen? Er det noen grunn til at kabelen ikke skal fungere som en digitalkabel?

edit: kabelen fungerer faktisk utmerket mellom dvd-spilleren og forsterkeren. Mellom PCen og forsterkeren (som den faktisk var tiltenkt) fungerer den IKKE. Den forrige kabelen var på 10 meter, denne fungerer bra. Kan jeg anta det bare er signalstyrken på signalet fra PCen som er for dårlig? Er det noen måte å teste om det er gjort en for dårlig lodding?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at du har aktivert digitalutgangen på lydkortet? Ellers hvordan er lydvolumet på S/PDIF utgangen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spdif på lydkortet fungerer ja. Har flere kabler liggende som jeg får lyd fra PCen på, men den nye hjemmelagede fungerer altså ikke. Skjønner ikke helt dette her, da jeg som sagt får både lyd og bilde fra dvd-spillerenen med denne kabelen.

Kabelen var en rimelig 75 Ohms ferdigtermingert antennekabel som jeg kappet av termineringen på. RCA-pluggene var vel også av rimeligste sorten. Er det grunn til å tro at mer påkostede kabler og plugger ville fungere?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Er det grunn til å tro at mer påkostede kabler og plugger ville fungere?
    Nei. Men det er kanskje en ide å "ohme" kabelen din? Sjekke om ikke det ligger en liten kortslutning? For mye varme......kan ha smeltet senterleder og skjerm sammen? Et "meter" fra Biltema til kr. 69.90 kan være en grei investering?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel virke som utgangs signalet på pc'n din er svakere enn på dvd'n din,siden det virka før med en kortere kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei. Men det er kanskje en ide å "ohme" kabelen din? Sjekke om ikke det ligger en liten kortslutning? For mye varme......kan ha smeltet senterleder og skjerm sammen? Et "meter" fra Biltema til kr. 69.90 kan være en grei investering?
    Sorry.. Sikkert teit spørsmål, men hva vil det si å "ohme" kabelen..? Du mener teste med et multimeter? Hva skal en egentlig teste..?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Sorry.. Sikkert teit spørsmål, men hva vil det si å "ohme" kabelen..? Du mener teste med et multimeter? Hva skal en egentlig teste..?
    Ja du bruker multimeter. Still den på ohm, evt på diodetest om det er det på den, da piper den om det er kortsluttning, evt om du overhode får noe utslag mellom leder og skjerm så er det kontakt et sted=ikke bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tok jeg steget ut og kjøpte et billig multimeter. Får uansett helt sikkert bruk for det senere også Didoetesten piper som bare det mellom leder og leder, men ikke mellom skjerm og leder. Synd, for jeg hadde nesten håpet på at det var dårlig lodding som var probleme.

Noen som kjenner til spesifikasjonene på S/PDIF standarden og hvor mange meter en skal kunne trekke? Kan jeg bruke multimeteret på kabelen fra lydkortet for å teste styrken på signalet?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kabel på litt over 15m, og opplever en og annen sjelden gang dropouts... Nå er den ene enden på kabelen litt provisorisk dog, så det er mulig problemet forsvinner når jeg gidder å gjøre dette skikkelig. Ellers skal ikke 15m være noe problem med god coax.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •