Spørsmål ang bel mkI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Spørsmål ang bel mkI

Vet det er noen som har hatt brann i disse og lurte på om det var delefilter som ble så varmt at filleryene begynte å brenne eller var det delefilteret i seg selv som begynte å brenne?
    Driver å legger fillerye i mine bel nå(yep er ikke kommet så langt enda) og lurte på om jeg skulle ha noe beskyttelse over delefilteret, en boks eller noe som en ekstra beskyttelse eller la vere å legge fillerye like over delefilteret!?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg brukt rockwool. Rockwoolen starter 14 cm fra bunn. Lurer på om dette er litt høyt men jeg tenkte på det samme som deg mtp varme. 14cm er sikkert litt overkill så det hadde vært greit om noen kunne sagt hvor mye luft delefilteret må ha over seg.

Høyttalerne er åpne nå i sammenheng med finish, så jeg kan flytte litt på rockwoolen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ga meg en ide der, skal se om jeg finner noe brannhemmende rockwool i mårra

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt har du komt i byggin av bel? Første prosjekt?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med varmen i delefilteret skyldes den ène komponenten (husker ikke hvilken). Du kan bytte denne til 4 mindre komponenter av samme type for å "fordele" effekten over disse, og således blir du kvitt problemet istedet for å "pakke det inn". Selvom du unngår brann (som jo er en positiv ting), blir nok delefilteret svidd uansett hvis du spiller hardt over tid Det står litt om det i "problemer og tweaking"-tråden.

Poenget var; Har du litt ekstra tid til overs, kan det lønne seg å få tak i disse komponentene og bruke den "trygge" versjonen av delefilteret

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert den hvite motstanden...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor kan jeg skaffe ekstra motstander og hvordan settest de på filteret?
    Dette er mitt første prosjekt ja og synest det er morro, det går kansje litt treigt grunnet liten arbeidsplass og lite utstyr men kommer nok i mål snart.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den hvite effektmotstanden på 18ohm som er det største problemet. Det er to ting man skal huske med denne:

* Unngå at den ligger inntil andre komponenter, spesielt kondensatorer. Det har hendt at kondensatorer har smeltet og blitt ødelagt. De "ulmebrannene" som har oppstått har såvidt jeg vet oppstått ved at kondensatorer som har ligget inntil denne motstanden har smeltet.

* Unngå at dempematerialet ligger helt inntil delefilteret. Spesielt bør det ikke ligge inntil nevnte motstand.

Når alt dette er sagt, så er det nok slik at det er plasten og kondensatorer inntil denne motstanden som er problemet. Med luft rundt motstanden er det meste løst mhp. brannfare. Det er også verdt å merke seg at så lenge man spiller på fornuftig nivå (under 100dB peaker), så er det svært liten fare uansett.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen anbefalinger om hvordan filteret bør "pakkes inn"? Er det for eksempel lurt å bygge det inn i en liten eske, ligge løst, eller pakkes inn med gaffateip? :roll:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var den som ligger i serie med diskanten jeg.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er den som er parallell med den ene bassmellomtonen

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel etter litt tenkning har jeg bestemt meg for å gå forden "trygge" versjonen av delefilteret. Har sett litt på eltek(andre steder?) og lurte på hvilken ohm/watt jeg bør gå for og hvor mange?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nozferatu
    Vel etter litt tenkning har jeg bestemt meg for å gå forden "trygge" versjonen av delefilteret. Har sett litt på eltek(andre steder?) og lurte på hvilken ohm/watt jeg bør gå for og hvor mange?
    IKKE gå for "standard"-filter. Det blir garantert dårlig. Enten bør du bruke filteret for mkI eller vente på mkII-filteret. Standard-filtere tar ikke hensyn til ulineariteter i frekvensgangen, følsomheten og impedansforløpet til de spesifikke elementene. Dessuten er det vel dårlig med 2.5-veis standardfiltre.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror trådstarter tenker på det jeg foreslo i posten min. Det er det Roffe skrev i en tidligere post:
    http://avforum.no/forum/showpost.php...0&postcount=22

Jeg har ikke særlig peiling på elektronikk, men tar det som roffe skriver her som god fisk. Jeg fikk det iallefall til å høre logisk ut

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror kansje han mente den versjonen med 4 motstander istede for 1! (håper jeg)

edit: æsj akkurat litt for sein

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Mente det å skifte motstander ja...
    Tror nok det er noe å hente på å oppgradere den motstanden for dem som spiller sinnsykt høyt og lenge. Hvis man kjøper 4 stykk 18ohms mostander, og kobler to og to av dem i parallell, for deretter å koble dem i serie, så får man samme motstandsverdi, men hver motstand trenger da bare å håndere 1/4 av effekten. Det burde fungere godt.
    Altså 4 motstandere pr. høyttaler eller for begge, altså 2?
    10W?, Vet de som fulgte med kittet var 20W.
    Takker for svar sålangt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 i hver kasse..... kjøp 6 til av samme verdi (3 til hver side) som allerede er der... lodd 2 og 2 i serie også lodder du da disse seriene i parallel, da er du på den trygge siden

beklager dårlig bildet. gikk litt fort og gærli i paint

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ikke så mye å si hvilken effekt de er oppgitt til, for de skal kvitte seg med den samme varmen enten de tåler 10 eller 20 eller 100W.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det har ikke så mye å si hvilken effekt de er oppgitt til, for de skal kvitte seg med den samme varmen enten de tåler 10 eller 20 eller 100W.
    Det er sant. Poenget med mitt forslag er at mine beregninger tilsier at den motstanden omsetter omtrent 40W når høyttalerelementene trekker 200W ved impedansbunnen. Så en 20W motstand KAN bli lite hvis man presser høyttaleren med spesielt bassterke spor. Det er derfor jeg foreslo 4 motstander. Da vil MOTSTANDENE operere under sin spesifiserte grense uansett. Men varmen som utvikles samlet i de 4 motstandene er like stor som varmen i den ene motstanden, gitt at motstanden har konstant resistansverdi når den varmes opp mot den spesifiserte grensen. Så total varme produsert fra delefilteret blir den samme.

Nå skal det sies at jeg har benyttet standard-motstanden på 18Ohm/20Watt, og har ikke opplevd noen problemer. Motstanden ligger da kun an mot treplaten under, er ikke kapslet inn i tape, og har greit med luft rundt seg.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaleren tåler neppe 200W ved impedansbunnen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •