Hvordan lage hush box?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan lage hush box?

Kan noen skrive opp en komplett handleliste for hva som trengs til å lage en hush box?
    Og hvis noen gidder, skrive en guide til hvordan man bygger en...
    Har lest i diverse tråder om dette, men savner en komplett guide som er "universal"...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PT-AE700 hushbox

http://home.online.no/~gsboye/Hushbox/hushbox_11.jpg
    http://home.online.no/~gsboye/Hushbox/hushbox_15.jpg

Holder faktisk på med å lage en selv, tok et siste strøk for et par timer siden og treet ligger nå i kjøkkenet og tørker mens jeg tar meg en velfortjent Battlestar Galactica Resultatet så langt har vært meget imponerende, med bedre kjøling enn når boksen er utenfor. Blant annet kunne jeg øke viften i projektoren uten å egentlig høre forskjell i lydnivå -ut- av boksen. Tiden vil vise når alt er på plass og boksen står på sin riktige høyde (kaldere på gulv, og projektor vil selvsagt stå noe under taket hvor det er varmere).

Jeg kommer trolig til å legge ut en liten post om det hvis alt går bra, men er litt forsiktig da jeg fortsatt er ganske ny her på forumet Prislapp blir på rundt om 1700kr, så gratis var det selvsagt ikke. Men man kan ganske raskt halvere den kostnaden ved å droppe frontlinsen, gå for tradisjonell temperaturføler, og skaffe seg billigere dempematter.

Selv valgte jeg å bruke f.eks. 140mm vifter som for øyeblikket selges på Coop til ~120kr, og justere disse ned med en lysdimmer ifra Biltema. Viftene flytter enormt mye luft, med lite lyd. De benytter dessuten vanlig strøm, og trenger ingen adapter av noe slag. Dempematter ifra Biltema, treplater/hobbyplater ifra Montèr, en spesialmiks med lakk/beis ifra en god venn, og steketermometer ifra Clas Ohlson. Jepp, et digitalt steketermometer...hadde problemer med å finne digitalt termometer med alarm, men fant det til slutt etter LANGE søk ved å lete etter...steketermometere! OG selvsagt en linse/glassplate til å plassere i hullet selve projektorlyset stråler ut, som er intet annet enn et B+W KR6 82mm

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre det så avansert?

1) Dempematter fra biltema. Demper 40db iflg biltema
    2) Hoya ND2 filter (150-400kr avhenger av størrelse)
    3) MDF eller Sponplater
    4) Gjengestenger som kan borre hull i undersiden av boksen for å festeprojektoren. Jeg brukte M4
    5) 2stk 120mm vifter. En på hver side bak
    6) 12V ledning fra HTPC`en. Det blir litt spenningsfall over ledningen siden den er lan ,men det er ikke et problem.
    7) Zalman Fanmate til 30kr montert i HTPC. Kan justere viftene på hush boksen
    8) Trenger boksen festes kjøper man en "IKEA observatør". Denne tåler 25kg og jeg bruker en slik for å henge opp projektoren. Har også hatt en "husjbox på den ,men den er glemt igjen i Bergen (akkurat flyttet fra Bergen til Oslo)

Dette burde være nok og det skal ikke koste mange kronene heller Valgfri finnish selvsagt. Med "observatør" slipper man også et oppheng til projektoren.. Så totalt sett så koster dette ("oppheng med hushbox") mindre (Du får tilogmed hoya filter!) enn et vanlig oppheng

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode tips fra dere begge!!!
    CFD, har du noen tips om hvor jeg kan kjøpe Zalman Fanmate (kan denne styre begge viftene, eller må jeg ha 2?) og en 12V ledning fra HTPC til hush box'en (den må være på 5m....)

*edit* jeg vil gjerne ha tak i alt i dag, men det er ikke et must (bor i bergen)......

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ville spurt for en uke siden så kunne jeg du sikkert ha fått min gamle hushbox. Bygget i 10mm spon (ganske laber kvalitet på den ,men benq6100 er tross alt en lite PJ).

Du må ha loddekunnskaper for å feste viftene uten store problemer. En loddebolt får du på clas ohlson for 119kr (30W). Også trenger du loddetinn til 49 =) Og evt tinnsuger hvis du skal lodde litt mer avanserte ting.

TCI på bønes selger Zalman produkter ,men de selger ikke til privatpersoner og jeg har bedt om en tjeneste for mye der oppe den siste tiden (jobbet der før). Ellers så har datakjeden den også (de har rev2). Søk etter Zalman så finner du spenningsregulator. Du kan ta litt vanlig ledning for å koble de til. Jeg har faktisk brukt endel gammel 1.5mm høytalerkabel fra biltema ,men her fungerer alt.

Hoya filter kjøper du på japan photo ,men de hadde ikke filter inne når jeg var der (kun 68mm ND2. Hoya filter senker lysutbyttet fra projektoren med 25% og gir et bost i sortnivået (hvitnivået blir dårligere og sortnivået blir dårligere.. Jeg synes det er en fordel.). Du kan også bruke denne til å gjøre slik at det ikke kommer lyd ut forran på boksen og da slår du jo 2 flyer i en smekk..

Der skulle du iallefall få tingene du trenger idag

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tar neimen ikke lang tid å få svar her inne!
    Da stikker jeg på en liten handletur.
    CFD tror du forresten en Universal AC/DC adapter på max 1000mA med en lys-dimmer kan brukes som erstatning for Zalman Fan Mate 1?
    (Art.nr: 46621 på: http://www.turascandinavia.com/)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC adapteret er kraftig nok det. 1000mA er jo tross alt 1A og de fleste vifter trekker godt under det. Ofte 0.2-0.3A. Da slipper du å strekke kabel langs HTPC. Selv hadde jeg den stripset sammen med VGA kabel.

Lysdimmeren fungerer nok ikke. En dimmer er Triac i realiteten og den kutter bare vekk deler av halvperioden slik at spenningen er lavere.. Utspenningen på adapteret ditt vil nok være 12V siden det alltid prøver å holde 12V på utgangen uansett av innspenningen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er hushbox'en min ferdig, takker alle for god hjelp!
    Jeg brukte 12v triggeren på projektoren til å styre viftene mine... funker veldig bra!!! Støy fra projektoren er så å si borte

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bildet av resultatet!
    (Som dere ser på bildet så viser termometeret 29,8 grader, dette er kun fordi projektoren ikke er på. Når viftene går så synker temperaturen til 1,6 til 2,5 grader over romtemperaturen, noe som må sies å være mer enn godt nok!)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •