Ferdig med BEL men....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ferdig med BEL men....

Mine BEL 2,5 var "lytteklare" for en måneds tid siden. Brukte temmelig mange timer men det var utrolig gøy. Lærte mye om hvordan høyttalere fungerer og var heldig nok til å ha en svoger med peil som hjalp med delefilteret.

Fra før har jeg Phonar p40s fronter, disse har jeg hørt på i fem år og kjenner veldig godt til styrker og svakheter. Hver lørdag tar jeg meg et par glass vin (et par flasker hender og...) og hører på god musikk på tilfredstillende volum.
    Det største problemet med phonarene er S og F lyder som stikker i ørene uansett volum men selvsagt verre desto høyere. Dette har vært et stort irritasjons moment, faktisk ubeskrivelig irriterende.

Så kom BEL... Vel, nå har ganske mange fortalt sine rosenrøde eventyr historier om hvor bra opplevelse de hadde når de hørte BEL......

Jeg.... er intet untak .

For å spare dere for uttrykk som "Diskanten er like myk og raffinert som en søt kvinnebart" etc" kan jeg oppsummere med at:

BEL ga meg mer punch i mellom, såvel som dypere leie.
    Vokal er endelig behagelig å høre på, faktisk er jeg mest imponert over diskanten. Musikk som Nightwish med klassisk kvinnelig vokal er ubeskrivelig bra.
    Men hovedpoenget er at jeg nå slapper av når jeg hører på musikk og det føles bare som om ting "stemmer", jeg slipper endelig å sitte å høre på feil. (Min kjære overbærende, bedre halvdel bemerket faktisk når vi hørte på iron maiden, "Dette er som å høre dem live", dette var et sjokk for noe slikt har aldri hendt hjemme hos oss før.... Im baffeled )

Så kommer men'et

Jeg har nettopp flyttet høyttalerne ut igjen for pussing sparkling etc(fordømte phonarene har igjen okkupert stuen...). Bunnen består av en fot som rommer delefilter og er samtidig avtakbar. Som dempemateriale brukte jeg rockwool,
    - 14 cm fra bunn har jeg 14 cm rock
    - 14 cm i topp
    - 3 cm ellers

Siden rockwool er veldig kompakt stjeler det da volum?
    Burde jeg, nå som bunnen er av igjen, flytte rockwool lenger ned enn 14 cm fra bunn og burde jeg ha så mye som 14 i topp og bunn?
    Burde jeg redusere fra 3 til 1.5 f.eks ellers?

Takk til alle ildsjeler her inne og Snickers-is som gir ivrige hifiamatører som meg en sjanse til å lære mer om høyttalere samtidig som vi kan bygge en billig høyttaler som lyder helt fordømt bra. Jeg gleder meg som et barn til "En høyttaler for de mer interesserte" (tror jeg er hekta ja)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også legge til at jeg har hatt flere kamerater på besøk som har vært virkelig imponert og som regelrett har fått sjokk når de hørte hvor lite det kostet. Stilig

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockwoolen vil (tro det eller ei) øke kassevolumet. Det gjør ingen ting, jeg vil nesten bare si det er en fordel.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det derfor man bruker dempemateriale av f.eks typen Acousto-Q i lukkede konstruksjoner? "økt" volum?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delvis derfor, men det senker også Q-verdien samtidig som det demper resonanser lenger opp i frekvens.

Dersom man komprimerer luften i kassa statisk vil dempematerialet stjele plass i kassa, men i praksis bruker man jo kassa til å spille av lyd. Da vil det alltid være lydbølger som brer seg i kassa, uansett frekvens. Dersom man tenker seg at det er 1m til bakveggen i kassa, og man har et dempemateriale som tilsvarer halve lydhastigheten i forhold til ren luft. Så fyller man hele kassa med dette og lar elementet spille. Det vil da tilsvare at elementet "ser bakveggen" akkustisk 2m borte fordi alle lydbaserte formler tar utgangspunkt i lydhastigheten i ren luft. I LspCAD kan man bestemme virkningen av dempematerialet i kassa.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Rockwoolen vil (tro det eller ei) øke kassevolumet. Det gjør ingen ting, jeg vil nesten bare si det er en fordel.
    Hvor mye luft må delefilteret ha over seg mtp varme? har nå 14cm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •