Lodding

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Lodding

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lodding

Noen her som vet hva normal smeltetemperatur for loddetinn er?
    Jeg har nettopp skrudd forsterkeren min i fillebiter for å få loddet ut en defekt motstand, men nå nekter den å løsne...
    Jeg har skrudd opp temperaturen til ca 225 grader, men den sitter som støpt, og jeg er redd printplata takker for seg hvis jeg fyrer enda mer :?

WBT-tinnet jeg selv bruker smelter ved 178 grader, men det gjør tydeligvis ikke den sjiiten Velleman har brukt :-x

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uvanlig at du må opp til 300 °C ved litt større komponenter.... bare ikke hold den der for lenge max. 1 sec....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar, det gikk rimelig greit ved 300 grader.

Men nå dukker et nytt spm opp... Den gamle motstanden målte 10 Ohm, 1W, og i esken til den nye står samme verdien oppgitt men den gir ikke utslag på multimeteret. Jeg kjøpte 10 stk av samme motstand for å ha i reserve, og ingen av de gir utslag på multimeteret...

Enten gjør jeg en eller annen teit feil, eller så er alle de nye motstandene ødelagte :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfarne loddere bruker gjerne litt høyere temperaturer. Selv bruker jeg normalt mellom 270-300C. Mye raskere å jobbe med. Bare pass på at du ikke kaldlodder. (Tinner ligger som en hinne uten å ha festet seg skikkelig pga. kun tinnet og ikke loddepunktet har blitt varmt nok.)

10 stk. ubrukte nye motstander som alle er defekt og ikke gir utslag. Dæven.. Du har omtrent like stor sjanse for å vinne i lotto! :-D

Sjekk sånne idiotiske ting som at batteri i multimeter er bra og at det står på ohm målinger osv. :-P

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes det er litt rart at du får målt den gamle motstanden, som er brent, men ikke de nye. Er du sikker på at det er 10Ohm du skal ha? Hvis du måler en motstand etter at den er brent i filler har den neppe riktig verdi.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg målte ikke den brente motstanden, men en av de andre med lik merking, i tillegg står det 10 Ohm i manualen ;-)

Men mysteriet er ihvertfall løst, de nye motstandene har feil verdi; 10 K.Ohm istedet for 10 Ohm... Steike irriterende å oppdage etter 2 timers skruing og banning for å komme til, men skitt au. Bare sluttresultatet blir bra, så skal jeg være fornøyd.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smelter ikke vanlig loddeting (som er en legering mellom tinn og bly) ved 173c? Selvsagt er det greit med mye høyere høyere tempratur siden det skal gå ganske raskt unna og ikke man må varme opp komponentene til 200c over lang tid.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et hav av ulike tinn som smelter ved ulike temperaturer. Elfa har tinn fra 179 til 301 grader smeltepunkt. Det anbefales gjerne en temperatur omkring 150 grader over smeltetemperaturen. Store bolter og bolter med mye effekt kan bruke lavere temperatur da den gjennomsnittlige temperaturen i loddepunktet ligger høyere enn på små bolter/bolter med lav effekt og samme spisstemperatur.

Selv pleier jeg å lodde på over 350 grader uansett, stort sett alltid 450 grader.

Active Andreash sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

temp

450 grader er vel litt meir enn nødvendig.. Her på jobb har vi ca 360 som god regel ved lodding på printkort.. Men man må jo tilpasse størrelsen på loddespissen og effekten etter hva man skal lodde.. Ved temperaturer over 400-420 grader vil f.eks lakken på spolene smelte, og det kan være uheldig, med mindre det var planlagt...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du hvorfor motstanden på 10ohm/1 watt har røket?.. Ikke sikkert det hjelper å bytte bare den. Sjelden de bare ryker av seg selv. Som regel en eller annen halvleder som har skylda..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en katodemotstand i en rørforsterker, og når et rør gir utlading er det meningen motstanden skal ryke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med loddestasjonen min, 6mm spiss og et greit tinn, så pleier jeg å bruke 375-400 grader, veldig grei temp å bruke. Loddet mange en Xbox med det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •