XXLS 12" 830844 modellering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XXLS 12" 830844 modellering

Sitter og øver meg med WinISD, og legger inn data for Eltek's Brontes sub.
    Denne er basert på Peerless XXLS 12" 830844 elementet, og jeg synes jeg får så rare tall i WinISD som jeg ikke forstår.

For det første oppgir Peerless at dette elementet egner seg best til bruk med slave, men Eltek bruker den i en 50 liter lukket kasse.

Når jeg modellerer dette får jeg en respons som er ned 3db allerede på 56 Hz, relativt til max ved 100Hz.

For det andre selger Eltek Brontes med HS500 forsterkeren på 750 Watt.
    Legger jeg dette inn i WinISD når jeg Xmax allerede ved 57 Hz.

Kan noen forklare dette for meg? Er det noe jeg gjør galt, eller har jeg lagt inn gale data på elementet?

Burde ikke dette elementet ihvertfall vært brukt i en bassreflekskasse? F.eks 100 liter / 27 Hz?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok slik realiteten er. XLS, XXLS og SLS er noen snåle konstruksjoner som jeg aldri få til å stemme. Det er for lite samsvar mellom parametrene og derfor mener jeg at den relativt lange slaglengden allikevel ikke kan forsvare noe som helst. Det eneste fornuftige er elementet for den lukkede kassa, men det krever stooor kasse, og maks SPL blir ikke det helt store her heller.

Du har kort og godt oppdaget virkeligheten og dens ulemper

Lek deg litt med Visaton TIW200XS i 60 liter bassrefleks. Da skal du få se andre boller da

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var hos en kompis på "guttekveld" på Lørdag. Altså øl og XBOX. Han har en 7.1 system med s33 i front, c33 i center og s23 for resten. Er ganske sikker på at han har det elementet du nevner her i subben sin. Han bruker den største hypex subforsterkeren. Før han monterte en slave i kassa var det problemer med bunning av elementet.

Personlig synes jeg denne bassem er meget potent, og eieren hevdet at den spillte ned til 18 hz. Tror det er Brontes den kalles. Bortsett fra at han har "spikka" den selv. Noe han forøvrig har gjort med alle høytalerne.

Det gikk mest i Halo den kvelden. Og i dette spillet er det mye heftige lyder og etter å ha spist litt med Halo demo surrende i bakgrunn betviler jeg ikke at denne går ned til 18 hz. Innimellom dundret og braket det ihvertfall skikkelig. Disse lydeffektene kunne jeg ikke huske å ha hørt på min Sony 29" TV.....

Om ønskelig kan jeg sikkert skaffe mer korrekt info/bilder om bygget.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Eltek selger Brontes med "ekstrem dyp og ren bass", og Konrad rapporterer også om dyp bass. Men WinISD viser altså det helt motsatte.

Betyr det at Thiele/Small modellen har store svakheter som gjør at enkelte parameterkombinasjoner ikke lar seg modellere noenlunde korrekt?

I så fall, vet man hva eller hvilke parametre som gjør dette?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutsetter ikke tallene til eltek elektronisk deling og "boosting"\heving av de lavere frekvensene? Kan man legge inn slike parametre i WinISD?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Lek deg litt med Visaton TIW200XS i 60 liter bassrefleks. Da skal du få se andre boller da
    WinISD viser at med Visaton elementet har jeg flat respons ned til 30 Hz, men kan ikke belaste mer enn 75 watt skal jeg være under Xmax ved 40Hz toppen. Det gir da maks SPL på 106 dB.
    Stemmer det med dine resultater?

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brontes bruker vel den vanlige XLS12 - ikke XXLS12 ? Jeg har selv bygd subber basert på Brontes, bare med en mer kubisk form og forsterker plassert utenfor høyttalerkabinettet. Disse spiller kjellerdypt takket være at det er en lukket konstruksjon og jeg har heller ikke fått dem til å bunne enda, selv om jeg har spilt på rimelig heftig volum under testing.

Problemet med å få dyp bass fra en liten kasse er at man ender opp med lav følsomhet. Jo mindre rom man har, jo høyere opp i frekvens hjelper rommet med bassboost. I en Peugot 306 har man 12dB/oktav hjelp allerede ved 130~150Hz (jeg håper ingen av dere har så små hjemmekinoer, men likevel)

WinISD tar ikke med romforsterkning eller EQ-effekter, så det du ser er ikke akkurat det du får Det er også sjelden man bruker så mye som 500W kontinuerlig, så det behøver du egentlig ikke å bekymre deg for. Tåler elementet 50W sinuseffekt fra 20~20.000Hz uten å gå utenfor X-max så vil det kunne spille høyt nok for de fleste. Det er ihvertfall min ville påstand, jeg er åpen for korrigeringer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Brontes bruker vel den vanlige XLS12 - ikke XXLS12 ?
    I den siste eltek brosjyren på nett er det oppgitt XXLS 12 830844. Ser ut som at hele sub-linjen deres har skiftet til XXLS.

Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    WinISD tar ikke med romforsterkning eller EQ-effekter, så det du ser er ikke akkurat det du får ;-)
    Betyr det at hvis jeg lager en subwoofer som simuleres med flat respons i WinISD, så vil jeg i praksis oppleve denne som boomy med for mye bass?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr det at hvis jeg lager en subwoofer som simuleres med flat respons i WinISD, så vil jeg i praksis oppleve denne som boomy med for mye bass?
    Kommer an på rommet og plassering. EQ*, hvis brukt, er jo noe du selv må stille inn for å få den responsen som passer rommet og øret ditt best.

* EQ = equalizer - tingest som hever/senker nivået i flere frekvensbånd. (Du har en simpel EQ i winamp)

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pumpel
    I den siste eltek brosjyren på nett er det oppgitt XXLS 12 830844. Ser ut som at hele sub-linjen deres har skiftet til XXLS.

Jeg har visst ikke fulgt med godt nok på Eltek sine sider i det siste. Lurer på hvordan den nye Brontes spiller i forhold til den gamle. Må kanskje få tatt meg en tur til Oslo snart.

Angående simuleringsspørsmålet så vil jeg si at den sannsynligvis vil oppleves som for "boomy". Det kan være lurt å senke avstemingsfrekvensen og gjøre kassa litt mindre enn hva WinISD foreslår, for å senke høyttalerens totale Q.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •