DIY Forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY Forsterker

Har sittet å lest litt ang. å bygge egen forsterker, men sitter fortsatt med et par spm.
    Har i grunn kikket på 2 forskjellige typer, Cad Audio D404 [Link] og Hypex UcD400 [Link] & Hypex Ordre Skjema [Link], begge yter 400w i 4 Ohm.
    Det jeg egentlig lurer på er:
    Hvis jeg bestiller 1stk D404 og 1stk PSU400 ifra Cad Audio, er dette alt jeg trenger av elektronikk? Og hva trenger jeg ekstra i tillegg til dette?
    Hvis jeg bestiller 1stk UcD400 + AD8620 ifra Hypex, (se ordre skjema), er dette alt jeg trenger av eletronikk? Og hva trenger jeg i tillegg til dette?
    Er det noen som har en byggeguide til hver av disse modulene?

Blei rotete dette, men håper at folket skjønner i alle fall litt av det...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CadAudio forslaget ser ut til å være komplett hvis der er trafo i PSU-settet. På Hypexen, har du ikke lagt PSU (strømforsyning) til i handlelista, det og transformator trenger du her.

Du vil jo trolig også trenge noen kontakter og div. brytere. Transformatorer veier jo en godt del og kan bli dyre og frakte, sjekk med ulveco.no\noratel.no og elfa.se om det kanskje lønner seg å kjøpe her i norge.

Skal du bygge fancy kabinett til dem, eller bare legge dem i en ht-kasse?

EDIT: Bygge guide på moduler? De kommer nok ferdige fra fabrikken, ikke mye lodding å gjøre der!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formulerte meg litt dårlig med en byggeguide, mente en forum-post eller noe liknende med noen som allerede har laget et slikt sett...
    Har sett posten til Ronny D[Link] og syns de Hypex modulene virker veldig interessante, men lurer fortsatt på hva AD8620 er og om jeg trenger den?
    Etter det jeg kan se av .pdf filene til UcD400 så kan jeg bruke en transformator som gir opptil 65v, right ?
    Da jeg sjekket på Noratel og Elfa så hadde de 50v transformatore med diverse sekundære spenninger, men jeg har ikke peiling på hvilken av de som passer. Ifølge Elfa så koster en 50v 'Ringkärnetransformator' ca 200,- uavhengig av sekundærspenning.
    Så hvis jeg har forstått meg selv riktig her, så kan jeg kjøpe 1x UcD400 eller 1x UcD400 + AD8620 til henholdsvis 100€ og 130€ + 25% moms, noe som skulle bli ca 990,- og 1290,-. Også kommer en transformator i tillegg til ca 200,-. Er dette alt eller trenger jeg noe mer?
    Kabinett hadde jeg tenkt jeg skulle lage selv.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den AD-greia (uten å ha lest så mye) er op-amp, lurer på om de bruker den til et buffertrinn eller noe!? kan godt hende du ikke trenger den.

Angående transformator så er det VA-ratingen du må se på. VA = volt amper som igjenn kan, litt feilaktig, kalles watt. Så du må ha en trafo med VA rating ivertfall samme effekt som du har tenkt å bruke forsterkeren til. Da må du tenke på hvilken last du kjører, 2-4 eller 8 ohm. Og gjerne plusse på 10-20% for å ha litt ekstra å ta av. På transistor og chipmamper som blir mye varmere enn de "digitale" forsterkerene må du dobble dette tallet. Du finner først VA-rating for så å se på sekundær spenningene. Vet ikke om de skal ha den likeretta spenningen eller den trafoen gir.

EDIT: Du må altså bla lenger ned på lista. Det er en 50VA trafo som koster 206kr... Og det blir det ikke mye futt av!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til UCD400 må du ha en hel strømforsyning. Altså må du ha transformator, likeretter, kondensatorer o.s.v. Dersom transformatoren er over en viss størrelse må du kanskje ha en eller annen form for softstart.
    (300VA tror jeg jeg leste et sted ... men rett meg gjerne på akkurat dette tallet dere som vet bedre). Kondensatorene er vel det som koster mest, litt avhengig av hvor mange farad du trenger.

AD8620 er såvidt jeg har forstått en litt mer påkostet og muligens bedre komponent inkludert i selve UCD400 elektronikken.

Ronny D har forøvrig en tråd der han bygger UCD400 også. Tror jeg skal bumpe den og spørre om hans erfaring med lydkvaliten nå som han har hatt bygget ferdig en stund....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært greit å fått en liten liste på hva som trengs for å bygge en slik forsterker.
    Jeg hadde planer om å bruke den til en hime-mekka sub på 4ohm.
    Men hvis de kita til Cad Audio er komplette så tror jeg nesten at jeg skal gå for et slikt. 1590,- for modul og psu er ikke så gæli...

Edit:
    Fikk akkurat mail ifra Hypex ang. AD8620:
    Sitat Opprinnelig postet av Hypex
    We have two version of the UcD400;
    UcD400ST - standard version with an OPA2134 input op amp.
    UcD400AD - input op amp upgraded to an high grade AD8620.
    When you want to build a very sonic performance amplifier we advise you to
    use the AD upgrade. However for a subwoofer this is unnecessary.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en helt rein effektforsterker trenger du:
    - D404
    - PSU400 (ville sjekket hva som var i den PSU pakka, er litt lite penger for
    både trafo, dioder og kondensator bank!)
    - Signal plugg til chassis, RCA eller XLR eller hva du vil.
    - Strømplugg (m/bryter/sikringholder?)
    - Noen ledninger
    - Noen skruer
    - loddebolt, ser at PSU'en leveres i løsekomponeneter
    - et chassis eller subkasse.
    - litt veske som kan læske mens du holder på.

- og ikke minst noe som kan gi signal og kanskje regulere dette signalet litt? Simpleste er vel å ha et potmeter på signal kabel for passiv nivåregulering, men den holder jeg litt åpen, sikker noen som har mye mer peil der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt mail til Cad Audio for å undersøke litt ang. psu til forsterkeren.
    Fikk en ny mail ifra Hypex og det går an å bestille alt ifra Hypex sine bestillingssider.:
    Sitat Opprinnelig postet av Hypex
    If you only need an amplifier to power up a sub, without subwoofer filter, you only need;
    - UcD400ST
    - Power Supply ST-version
    - Transformer, we have a 500VA transformer a little bit overkill for one UcD400ST you can drive easy two UcD400ST with these transformer.

Regards,
    Jan-Peter
    Siden en 500Va tranformator blir litt i største laget så kan det vel være en ide å bestille dette ifra Elfa.
    Bare modulen og psu, uten trafo, kommer på 165€ som tilsvarer ca 1300,- også må man legge på den norske momsen som blir ca 325,- og til slutt kommer frakt på 43€ som tilsvarer ca 340,-.
    Dette skulle vel blir 1965,- også kommer transformator i tillegg på ca 350,- ifra Elfa.
    Så hvis den pakka med D404 modul + PSU 400 er komplett, med psu, transformator og hele sulamitten så er vel det hakket billigere...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken trafo fra elfa tenker du på?

Og som han hypexen nevner; dette er "without a subwoofer filter". Altså et rent effekttrinn. Da må du kunne justere alt som skal justeres på reciveren! Noe som ikke trenger å være gale.. men jeg har en litt ullen følelse(uten å ha bygd en subforsterker selv)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så også det at det var uten filter, men bruker filteret i reciveren så det går fint.
    Kikka på Ringkärnetransformator på Elfa, kansje ikke riktig ?
    Det sto i mailen at 500Va var kansje overkill for 1x UcD400 så da må vel 250-300Va transformator være greit ?
    Artikkelnr på Elfa:
    250Va: 56-137-16
    300Va: 56-126-01
    Vet fortsatt ikke hvilke sekundær spenning som er mulig å bruke og hva er forskjellen på 'Ringkärnetransformator' og 'Ringkärnetransformator med centrumgjutning' ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UCD 180 med overkill trafoer kan se slik ut.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal den levere 400W så bør, etter det jeg har lest, knapt erfart, strømforsyningen gi like mye.. På gainclonen jeg bygger anbefaler alle å ha minst dobbelt helst mer! Dette er da en chipamp, men samme prinsipp gjelder vel her? Chip'ens effektivitet er ca 50-60% mens en "digital" har oppimot 90% effektivitet!? altså 400w + 10% = 440W(VA)... Strider litt mot alt jeg har lært, og litt mot fornuften også at en 500VA trafo skal "lett" kunne pumpe ut 2x400w?..

Korriger meg hvis jeg tar feil. Er vel snakk om litt peak-power og at du ikke bruke hele sulamitten hele tiden!?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse D vil omsette en større andel av trafoens effekt til musikkeffekt i motsetning til blant annet Gainclonen som har langt lavere virkningsgrad.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YES but:

tenk du har en gjennomsnittlig strøm på 2,5 A i løpet av 20mS på en halvperiode.
    multipl med sqrt2 som er sinus spiss (ikke nædvendigvis musikk) ca 3,5A og forventet spiss ut på 3,5*8 resistive ohm 28 slakke volter, men det regnes som 196 watt minst ! jeg ville kalt det nesten 50 watt.... det er heller ikke poenget....

det betyr at forsyningens spenning skulle være minst 30 ærlige volt helst med litt margin, si du trenger 33 volt ved maks belastning av trafoen, man kunne dimensjonere etter snitt belastning 33*2.5 er litt over 80watt men vil den klare både belastning og oppladestrøm til forsyningen? Det jeg mener er bare at oppladestrømmen til elektrolyttene MÅ være betydelig større 5 ganger er ikke usansynlig.... alt betraktet ut fra strøm.
    hvor mye lytter trenger man så for å klare 3 volt fall med en strøm på 2,5A når det er 10ms mellom start på ladepulsene ( for å forenkle litt ) gir 25 mas som kan deles på 3 volt i spenningsfall gir 8.33mF dvs 10 000 uF skulle holde dersom den tåler strømmengden den må lades med......

det er minstekrav og røfflig regnet med 8 ohm belastning..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2x400W (tradisjonen tro hos en produsent av subforsterkere er det vel regnet i 4 ohm) blir helt enkelt 800W i 4 ohm totalt. Skal man ha en dobling til 2 ohm må man regne 1600W.

Uansett, vi snakker om 40V RMS, som blir spenningsfall + forskjell på RMS og peak, som igjen betyr ca 58V matning under ideelle forhold. Det normale ville være å putte på ca 60Volt, og HYpex anbefaler opptil 63 Volt.

Ved lave impedanser kan man regne med at man må levere ganske store strømer. Om man ønsker å unngå klipping som følge av spenningsfall, samt redusere modulasjonsforvregning som følge av avvik i matningsspenningen bør trafoen levere mesteparten av strømen kontinuerlig.

Først og fremst må jeg uderstreke at det ikke trengs overdimmensjonering for å kunne drive laster med avvikende fasevinkler på klasse D. Dette skyldes at man ikke har problematikken med økt varmeomsetning i forsterkeren.

Videre kan man ta utgangspunkt i at maks effekt inntreffer kun 1/8 av tiden. Det er en parameter som brukes ved konstruksjon av kjøleelementer til forsterkere og representerer det aller meste man kommer borti av musikk og lyd forøvrig.

Ved transienter bør forsterkeren levere ca 50% fra trafoen, minimum. Gjerne mer. Så da står vi igjen med hva man skal takle av impedanser. Vi setter 2 ohm og ser hvor vi havner.

2 kanaler, 2 ohms last blir totalt 2kW. Med snaue 90% virkningsgrad blir det 2250W strømforsyning. Tar man utgangspunkt i at maks effekt 80% av tiden gjør at man da har plenty med tid til å lade opp lyttene igjen skulle man uten problem kunne la trafoen drive ca 50% av den maksimale effekten alene. Da vil en trafo på 1200 VA være tilstrekkelig for å levere all den effekten man trenger for ganske heftige laster.

Tar vi utgangspunkt i at strømtrekket maksimalt (RMS) er på 23A så må halvparten av dette leveres av kondensatorene. Stort sett vil man aldri overstige 1/8 av en slik effektomsetning pr tidsenhet så man trenger ikke beregne mer enn for eksempel 0,02 sekund maksimalt strømtrekk, og 0,14 sekunder til gjenoppladning da man svært sjelden opplever frekvenser under 50 Hz med noe særlig energi, og det er ved impulser man virkelig får omsette effekt i praksis. Dette tilsvarer så mye som 230 000µF pr kanal.

Da skal forsterkeren være så godt som helt stabil i 2 ohm (fra strømforsyningens side) og heller ikke få pustevansker før den regelrett klipper.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    .
    .
    .
    .
    .

Tar vi utgangspunkt i at strømtrekket maksimalt (RMS) er på 23A så må halvparten av dette leveres av kondensatorene. Stort sett vil man aldri overstige 1/8 av en slik effektomsetning pr tidsenhet så man trenger ikke beregne mer enn for eksempel 0,02 sekund maksimalt strømtrekk, og 0,14 sekunder til gjenoppladning da man svært sjelden opplever frekvenser under 50 Hz med noe særlig energi, og det er ved impulser man virkelig får omsette effekt i praksis. Dette tilsvarer så mye som 230 000µF pr kanal.

Da skal forsterkeren være så godt som helt stabil i 2 ohm (fra strømforsyningens side) og heller ikke få pustevansker før den regelrett klipper.
    forstod ikke den derre 0,14 SEKUNDER til gjennopplading ?
    er det ikke likerettet nettfrekvens og millisekunder ca 10.

0.14 ???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de sju siste åttendelene. Altså som 7/8 av gjennomsnittet tidsmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en annen side i Sverige som selger forskjellige byggesett, www.electrokit.se , og der fant jeg et byggesett på en forsterker på 200w [Link].
    Noen som har handla derfra og vet ossen det kitet er ?

Kikka også litt innom LM3876TF til jozho og syns det også virka litt spennende. Ble sittende å lese litt ang. forskjellige chip amper og kom fram til at en LM 4780, som egentlig er 2stk LM 3886, kan gi ut ca 100w @ 4ohm og man da kan paralellkoble 4stk LM 3886 for å få 200w @ 4ohm...

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Empty
    Kom over en annen side i Sverige som selger forskjellige byggesett, www.electrokit.se , og der fant jeg et byggesett på en forsterker på 200w [Link].
    Noen som har handla derfra og vet ossen det kitet er ?
    .............................

les litt nøyare, 200w 4ohm music power... 70W 8ohm..

ville heller ha satsa på 2 stk av den her www.smartkit.dk/Kits/1199e.html brokobla... 200w i 8ohm.. ikkje noke tull, kjenne en som bruka den på en subb.. fungera ganske bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kommer til å få for den fra Electrokit.se, der følger alle delene med og det eneste jeg trenger å kjøpe utenom er en transformator.
    Eneste som jeg stusser på er hvorfor den er så billig...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Diy SVS killer! Er d mulig??
    By Ivan in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 184
    Siste melding: 03-17-2006, 00:46
  2. Hvordan kan en kraftig forsterker gi MER kontroll?
    By roffe in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 37
    Siste melding: 11-12-2005, 04:22
  3. DIY Forsterker
    By Mr_Spock in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 1
    Siste melding: 01-05-2005, 15:45
  4. Forsterker effekt
    By [likerHIFI] in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 37
    Siste melding: 02-16-2004, 22:45
  5. DIY forsterker
    By Ivan in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-10-2003, 17:04

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg