La Folia, Egevang Rib 2 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvor mye koster dette prosjektet i dag?
    Trevarer og aluminium er jo relativt lett å finne ut av, men hva med magnetene?

Jeg har alltid vært fasinert av dipolhøyttalere og også dette prosjektet. Jeg har ikke hørt disse selv, men jeg har blitt fortalt at de kan vise seg å bli svært tungdrevne. Men det har kanskje noe med forholdet mellom magnetstyrke, avstand mellom magnet og folie og tykkelsen til folien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hur mycket det kostar är lite svårt att säga..beror säkert rätt så långt på hur bra man vill göra dom sen första början. Sedan artikeln publicerades har ju magneterna utvecklats en hel del med t.ex. neodymer som är mycket vanligare idag. Med sådana magneter får man säkert upp känsligheten en hel del, men då kostar det.

Magneterna beställde jag själv från suramagnets i sverige för ett par år sedan. Då kostade 800 st inklusive frakt ca. 450 euro. Det är helt vanliga ferrit i storlek 40x25x10mm. Till diskantdelen använder jag tredubbla, totalt i tjocklek av 30mm då. Basdelen tänker jag pröva med enkel magnet och se hur det fungerar. Det kommer att gå åt ca. 600 st i denna variant. Rekommenderar starkt lite tjockare och längre magneter, t.ex. 75x25x20mm, så slipper man en hel del limmande, iaf för diskantdelen om man vill få upp känsligheten.

Perforerade plåten på 2500x1250mm kostade 180 euro, köpte den nyligen. I mindre storlek hittade jag inte, så det räcker till några högtalare . Den jag har är 1,5mm tjock. Tjockare fanns ej med tillräckligt stora hål/öppen yta.

Metall, trä, lim, skruvar, verktyg och dylikt får man nog säkert räkna med några hundra euro till, så nog blir det att kosta men intressant är det.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking La Folia

Det var moro å finne dette forumet da jeg bygde disse på 80 - Tallet da artiklene sto i hifidelity.
    Forumet er litt gammelt, men skulle vært moro å høre fra noen som forsatt er aktive med dette prosjektet.
    Selv solge jeg mine til en mann på Konnerud i Drammen og har ikke snakket med han siden, lurer på om han er her ??
    LaFolia var et morsomt lærerikt prosjekt og gevinsten i lydkvalitet, tatt i betraktning de lave byggekostnade, var formidable. Husker ennå første gangen jeg koblet min prototype til forsterkeren, jeg ble helt overveldet og ble sittende og spille et døgn i strekk.
    Grunnkonstruksjonen med jernplaten og magnetene gjorde jeg ikke noe mere med, men jeg bygde nok en 4-5 membraner. De siste, som nok ble de beste, bygde jeg i polypropylen. Jeg har fortsatt noe igjen av materialet om noen har lyst til å prøve. Fordelen med de er at det er ikke antydning til rasling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

La Folia

Hei.

Løfter denne tråden igjen med en link:
    Tagliatelle - båndhøyttaler

Hilsen Harald

Legger til at jeg har noen bekjent som har Lafolia stående.......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2