Sinnsjukt varm motstand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer ZoraX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sinnsjukt varm motstand

Eg har ein subwoofer (sjølvbygd RF 15") og eit delefilter som også er sjølvlaga. Etter ei stund med høg speling med suben så vert motstanden så varm at eg brenn fingrane når eg tar på den i 1 sekund. Er dette normalt?

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstanden sitter i delefilteret eller?

Det går jo en del effekt gjennom den, så jeg vil tro det ikke er veldig unormalt at den blir såppas varm.

Sikkert andre her som har mere peiling.

Newcomer ZoraX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sit i delefilteret, ja. Men eg kan neppe tru at det er meininga at den er så varm at den kan vera brannfarleg..

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge den ikke ligger inntil noe brennbart materiale er nok det værste som skjer at du svir motstanden så den ikke virker lengre.

Når jeg dreiv med feilsøking i tv'r og forsterkere på skolen var det mange motstander som ble så varme at man ikke kunne ta på dem uten å brenne seg, så helt uvanlig er det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en sånn svær jævel på flere watt, så er det ikke unormalt.. Det verste som kan skje er at den ryker. Men motstander blir så varme enkelte steder at det freser når man tar på dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor i all verden har du en motstand i delefilteret til en sub?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Tenkte litt på det samme....

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motstand kommer helt anpå filter, og funksjon.... til sist dimensjonering. siden det er diy vet du sikkert hvor og hvor dan den er dimensjonert (?) da er det jo noen løsninger , mtp dimensjonering eller omkonstruering... alt etter

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefiltere kan i visse sammenhenger, til tross for teoretisk riktig oppbygging, være feilkonstruert ift. det elementet og kabinett du bruker. Slik kan et delefilter få en alt for høy egensvingning, og omsette uhensiktsmessig mye effekt i eventuelle motstander i filteret. Varmen i motstanden avhenger av hvor mye effekt den er beregnet til å tåle, så alternativet er å parallellkoble fire motstander med fire ganger så høy verdi hver. Da får du fordelt effekten og varmen over et større areal. Slik blir ikke temperaturen så høy at du brenner deg.

Mvh.

Vidar

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det kan jo være hensiktsmessig å bruke motstander - en liten selv i serie for å tilpasse elementets Q i kabinettet f.eks. Også hensiktsmessig å bruke motstand i filteret for å kompensere for de praktiske utfordringene man står over for ifm. fasegang og impedansforløp (Pga. bla. indre motstand i delefilterkomponenter). Et teoretisk 18dB filter har neppe noe steilere kurve enn f.eks 15dB. Ønsker man 12dB okt filter bør man bygge det som et høyere orden, og kompensere steilheten ned til nøyaktig 12dB vha. motstander strategisk plassert i filteret.
    Impedanskorreksjon bruker man seriekobling av motstand og en kondensator i parallell med elementet. Har elementet høy induktans, er det hensiktsmessig med en relativt stor kondensator. Og med stor kondensator, betyr det at betydelig mengder energi passerer motstanden, og motstanden kan bli varm av den grunn.

Mvh.

Vidar

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZoraX
    Eg har ein subwoofer (sjølvbygd RF 15") og eit delefilter som også er sjølvlaga. Etter ei stund med høg speling med suben så vert motstanden så varm at eg brenn fingrane når eg tar på den i 1 sekund. Er dette normalt?

Vanskelig å si noe om hvor varm den burdte bli uten å se delefilter osv. Er den koblet i serie med et bass-element vil den måtte tåle full effekt som forsterkeren leverer - og av den grunn bør seriemotstander unngås for basselement. I noen tilfelle blir det imidlertid brukt for å gi mer bass i et element som i utgangspunktet ikke leverer så mye bass (på bekostning av kontroll/punch i de dypeste frekvensene).

Uansett er de fleste mostander på 10W eller mindre - medmindre f.eks. en 100W effekt-motstand er brukt. En slik vil nok både bli veldig varm, samtidig som den er laget for å tåle det.

Løsningen er ellers å doble verdien på motstanden og bruke 2 stk i paralell - da får den samme motstandsverdi som den ene, men tåler det dobbelte i watt, fordi strømmen blir fordelt på 2 stk motstander. Hver av motstandene vil da bli tilsvarende kaldere.

Lignende tråder

1. Forsterker med varm lyd
    By Zyon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 46
    Siste melding: 06-09-2005, 21:09
  2. Elementer i ulik motstand
    By Jnel in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 05-14-2005, 19:26
  3. Hvilken (Ohm) motstand skal min Yamaha 650 Reciever settes?
    By FallenA in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 01-28-2005, 15:25
  4. Dali Blue + Denon AVR 1804 og motstand (Ohm) ?
    By paviola in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 05-21-2004, 21:35
  5. Pc kjører seg varm
    By Banos in forum Generell HTPC
    Svar: 13
    Siste melding: 11-24-2003, 02:47

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg