Valg av overfres

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Valg av overfres

Jeg har tenkt å kjøpe meg min første overfres, for å kunne bygge enda flottere DIY-konstruksjoner.

Hva slags fres bør jeg kjøpe?

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en pent brukt Skil 1823 av en kompis for 600kr. Alternativt kan jeg få kjøpt en ny B&D KW850E (med 12 fresestål) for ca. 1300kr gjennom en kompis som jobber i en byggevarebutikk. Bør jeg legge pengene i B&D fresen?

Jeg har lyst på en Jasper Jig for å kunne gjøre sirkelfresing litt lettere. Partsexpress har tydeligvis ikke lyst på pengene mine, så jeg vurderer å handle på Amazon. Noen andre steder som selger Jasper?

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite tips ang fresestålene; Pass på at fresestål som typisk skal følge kanter har skikkelige kulelager (eller tilsvarende), ettersom mange av de billigste stålene ikke har slikt - og da lager "brennmerker" langs kanten.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&D sin og kan anbefale den. Søk frem siden vi hadde for litt siden om sirkelanlegg så får du se fler varianter av dette også.

Newcomer ronnyaa sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Jeg har fått tilbud om å kjøpe en pent brukt Skil 1823 av en kompis for 600kr. Alternativt kan jeg få kjøpt en ny B&D KW850E (med 12 fresestål) for ca. 1300kr gjennom en kompis som jobber i en byggevarebutikk. Bør jeg legge pengene i B&D fresen?
    Det syns jeg var dyrt for den fresen. Ta en nærmere prat med "kompisen" som arbeider på den butikken å press han litt mer.
    Jobber selv på Neumann, og vet at han burde gi en mye bedre pris enn det

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronnyaa
    Det syns jeg var dyrt for den fresen. Ta en nærmere prat med "kompisen" som arbeider på den butikken å press han litt mer.
    Jobber selv på Neumann, og vet at han burde gi en mye bedre pris enn det
    Hos Montér kosta fresen ca. 2200kr i butikken - kunne få 40% rabatt, altså rundt 1300kr. Maxbo hadde samme fresen til akkurat i underkant av 1700kr, men der kunne jeg ikke få mer enn 20% rabatt, igjen havner prisen på omtrent 1300kr. Hvor billig kan du skaffe den?

PS! Lurer nesten på om jeg skal gi Biltema sin fres en sjanse, med mindre det er noen som har prøvd denne og vil fraråde meg å bruke pengene Ser at de har fått en ny modell der nå, som ser litt mer "normal" ut. Grunnen er rett og slett at leilighetskjøp plutselig ble litt dyrere enn planlagt

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor billig kan du skaffe den?
    Tipper rundt en tusenlapp med noen freser i pakken.
    Vi har noen billigfreser og, har selv kjøpt en slik for å se hvordan den er.
    Minus nummer en er ihvertfall at knappen er litt for hard, vanskelig å holde knappen hardt inne mens man freser.

Dersom utstyret ikke blir brukt så veldig ofte vil jeg anbefale å kjøpe noe "billigverktøy", bruker man noe derimot ofte er det bare å kjøpe ordentlig utstyr med en gang, ellers kan man risikere å få problemer.
    Selvfølgelig kan man ha flaks å få "billigverktøy" til å vare lenge, men det virker som at det er varierende kvalitet på den typen verktøy.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til Trondheim førstkommende helg, stikker innom Biltema og kjøper den nye overfresen (17-086) da. Den er verdt et forsøk, men jeg regner med å måtte behandle den pent for å få den til å vare Tar kontakt hvis (når?) den bryter sammen

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til Trondheim førstkommende helg, stikker innom Biltema og kjøper den nye overfresen (17-086) da. Den er verdt et forsøk, men jeg regner med å måtte behandle den pent for å få den til å vare Tar kontakt hvis (når?) den bryter sammen
    Det er garanti på den typen varer også, så bare ta varen på kvitteringen, så får du ny hos biltema dersom den ryker ;-)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... jeg regner med å måtte behandle den pent for å få den til å vare
    Man skal alltid behandle verktøy pent

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv blitt litt skeptisk til el.verktøyet til biltema, etter at jeg kjøpte en vinkelsliper hvor et av lagerene skar seg i løpet av få seknunder, eller ca 20cm kapping av 1mm tynnplate. Merket at det kom sperrelyder fra den, og når jeg da med en gang avsluttet kappingen og slo av strømmen , stoppet den ganske så momentant. Dette var en av de små vinkelsiperene, men det hadde vært litt værre å opplevd det samme med en stor vinkelsliper, med et tungt diamant blad, eller en slipeskive, vil jeg tro.

Slike ting kan selfølgelig skje med alt el.verktøy, men der det kan pga. feil på el.verktøyet oppstå personskade eller man jobber med dyre materialer der unøyaktigheter og feilkutting pga feil på verktøyet kan føre til mye ekstra utgifter, er det kanskje lurt å kjøpe litt mer proff kvalitet enn biltema el.verktøy. Synes det ofte er litt gøyere å jobbe med kvalitets verktøy også..

For en overfres for å en skjelden gang kappe ut åpninger i MDF sponplater er kanskje greit å velge en Biltema modell, men skal man frese ut spor for sammenføyninger med små toleranser eller synlige konturer i edlere tre sorter der det er greit at resultatet blir bra med en gang , kan det være greit å kjøpe litt mer stabilt verktøy.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp det BESTE og DYRESTE ... :P eller så kan du jo alltids gå for en billig variant.
    AC-Power overfres. 350,- på smartclub. 600W eller noe sånnt. Skal teste den en dag snart.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en uvane at folk regner med at billig verktøy ikke tåler å bli brukt. Det skal vare, men man kan kanskje ikke forvente 5 års reklamasjonsrett på det billigste verktøyet.

Husk å velge en modell med 8mm spennhylse. Det er nesten bare Biltema som har 6mm fresehoder så det kan bli skikkelig irriterende.

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er nesten bare Biltema som har 6mm fresehoder så det kan bli skikkelig irriterende.
    Det er nok flere som har oppdaget dette og klaget, fordi Biltema selger nå et sett med BÅDE 6mm og 8mm spennhylser som ekstrautstyr :-)

Geir

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke rådet om alltid å kjøpe det dyreste og beste er et godt råd. Hvis man skal bruke verktøyet hver dag i jobbsammenheng så er det nok fornuftig å legge noen kr i verktøyet. Men hvis man er hobbysnekker, så trenger man ikke det dyreste.
    Vi kjøpte en dykertpistol til 300kr når vi skulle legge panel i taket et sted. Det var de beste 300kr vi har investert for å si det slik. Brukte en brøkdel av tiden man ville brukt med vanlig hammer.

Mvh

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endte opp med å kjøpe en B&D KW850E overfres - fikk den for drøyt 1300kr med rabatt (men takk for tilbudet uansett ronnyaa). Brukte den første gang i dag og er veldig fornøyd sålangt

Det følger med spennhylser for både 6 og 8mm, samt enda en dimensjon (10mm?). Dette er kjekt da fresestålene på biltema er billige og fungerer helt greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg og kjøpte Black & Decker KW850E i dag, min kosta 999,- uten rabatt ;p
    Har brukt ein billig fres fra Europris (200,-) ei stund no, og vil absolutt anbefale folk å legge litt pengar i ein god fres. KW850E var absolutt verdt pengane!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker fortsatt Europris-fresen, jeg. Så lav som prisen er der, så gjør det ikke noe om den gir seg litt tidlig. Er man misfornøyd, så har uansett risikoen vært lav. Vet at det faktisk er proffe håndverkere som går for billigverktøyene når det dreier seg om grovarbeid, ganske enkelt fordi det koster mindre per brukstime for slike verktøy. (Selv om de varer bare halvparten av tiden, så koster de under 1/3).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    243
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varigheten hadde ingenting me at eg valgte å kjøpe ein dyrare fres.
    For ein nybegynnar som meg var det mykje "lettare" å frese med B&D av forskjellige grunnar.
    Knappen på B&D er f.eks plassert på håndtaka å ikkje langt vekke + at knappen er mykje lettare å trykke inn.
    Fresen hadde mykje bedre håndtak. B&D har mykje bedre "fjøring" når ein trykker ned fresen, Europris sin er vanskleg å ta forsiktig ned.

Dette er heilt sikkert smak og behag roffe, du har tross alt laga nokre veldig fine BEL med din Europris fres, men for meg vart det B&D. Ville berre komme med min anbefaling og erfaring.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke ment som noen kritikk. Jeg har brukt Snickers-is sin fres også, og den er klart bedre enn min. Jeg kom bare til konklusjonen at til min bruk er Europris-fresen bra nok. Andre vil foretrekke å legge ekstra penger for bedre presisjon, bedre betjeningskomfort og smartere løsninger når man skal gjøre spesielle ting. Mine kommentarer er her bare for å si at en fres ikke trenger å være dyr for at man skal kunne få helt greit resultat på enkle høyttalerdeler som nedsenkede elementhull og avrundede kanter.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zenith- : Gratulerer med et godt kjøp Var den prisen med de 12 fresestålene?

En billig fres fungerer absolutt, men for en nybegynner er det greiest med verktøy som ihvertfall ikke gjør jobben vanskeligere Det værste jeg vet er verktøy som gjør jobben vanskeligere enn den behøver å være. Derfor investerte jeg i sommer også penger i en stikksag fra Bosch's blå serie. En drøm å jobbe med i forhold til B&D's oransje variant til rundt 600kr.

Angående billigverktøy generelt har jeg en billig Dremel-kopi (300kr) som har fungert helt fint all den tid jeg har brukt den. Har hatt den i drøyt fem år, så billigverktøy kan vare de og!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Valg av eliminator, relé og andre komponenter til hushbox
    By striky in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 11-27-2011, 21:34
  2. Trenger hjelp av valg til prosjektor
    By Johs in forum Digitale projektorer
    Svar: 10
    Siste melding: 05-29-2005, 23:12
  3. Valg av budjsett-projektor
    By Zachzi in forum Digitale projektorer