Dynabel Confidence-'kloner'

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynaudio Confidence-'kloner'

Hei, er det noen her som tilfeldigvis har kjennskap til hvor brede selve kassene (hvis man kan kalle det kasser da) på Dynaudio Confidence 2 er?

Jeg vurderer nemlig å bygge noen MTM-høyttalere Modula etter Jon Marsh sin oppskrift p www.htguide.com sitt forum. Her brukes Dayton sine RS-elementer, både i diskant og bassmellomtone (17cm). Jeg har tenkt å bygge kabinetter som ligner på Dynaudio sine ovennevnte høyttalere. Tror det kan bli veldig kule, og bra, høyttalere.

Legger med link til bilde av originalhøyttalerne:
    http://www.dynaudiousa.com/products/confidence/c2/c2.htm

På forhånd takk!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel har nok ikke noe med Dynaudio å gjøre nei.....
    Ellers, et søk gav jo dette : http://www.dynaudio.de/eng/confidence/confidenceC2.htm men ellers står målene jo også i linken du selv havde !

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett dette. Det disse målene oppgir er dessverre bare bredden på baffelen, some er festet til kabinettet. Jeg ønsker derimot målene (bredden) på selve kabinettet, uten baffelen. Baffelen er nemlig litt bredere enn kabinettet. Jeg var kanskje litt uklar i første post.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest linken du gav, men hvis du vet hvilke enheter du skal bruke er det vel nermere volumet i kassene du er ute etter ?
    Du må da beregne volum og evt. port åbning, lengde på port osv., eller bruke Variovent. (Vet ikke om denne sitter i C2).
    Siden du ikke bruker Dynaudio sine enheter må du se om kassevolum osv passer, da kan du jo beregne f.eks. tykkelse på platene du skal bruke også samt trekke fra for avstiving osv.
    Jeg vet desverre ikke så mye om dette selvbygg greier, du får sikkert svar fra andre der har mere peiling.....
    Ellers kan du jo spørge Dynaudio om målene.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Niels,

takk for at du tar deg tid til å svare.

Jeg har selve kitet klart: Dayton RS180 bassmellomtoner og RS28A diskant fra PartsExpress.com, og delefilter fra Jon Marsh på HTGuide.com/forum. Under 'Mission Possible DIY' står det beskrevet hvordan man bygger MTM-høyttalerne Modula.
    Jeg kommer til å ha portåpning i bunnen, med en 32 cm lang port med diameter 7.5cm. Dette gir en tuningfrekvens på 24Hz hvis jeg husker rett. Kassa skal være på 60 liter netto, og det vil være godt med avstivere. Håper at selve kassa blir kun 16cm bred, med påhengende baffel på ca 23cm brede. Den blir ca 160cm høy, og bortimot 38cm dyp.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til mannen du nevner men etter en kikke på det han holder på med ser det ut som om han har noe å komme med. Imidlertid tror jeg han har glemt et par ting:

1: Med en spole på 0,68 og en på 1,2mH som til sammen skal ha 0,25 ohm snakker vi ikke lenger om billige spoler.

2: Plasseringen av spoler på filteret er ikke et eksempel til etterfølgelse.

3: En Seas '27-diskant delt på 1200Hz tåler ikke mye. Den tar kvelden lenge før bassene har planer om å gi seg.

4: Han bruker 4. ordens filtre, men ved -70 dB på hver flanke skjer det noe mystisk. Det kan by på enda mer problemer for diskantens effekttålighet, og uten sugekrets på alumembranene (som også har en veldig kaotisk oppbrytning) så vil denne effekten også kunne gi noe gråe hår. Den synes nok vesentlig bedre på 3. harmonisk måling.

5: Med 4. ordens (og for den saks skyld 3. ordens også) øker 3. har monisk en del. Dette skyldes at forsterkeren får mindre kontroll på mellomtonen med såpass mye seriemotstand. Siden 3. harmonisk er hovedbøygen mot å bruke metallmembraner vil nok dette fort ta noe av samme retning som tilsvarende konstruksjoner som enten låter veldig dødt eller har en hardhet ved oppbrytningen til bassene.

6: Hva med kassedemping? (har ikke lest hele tråden men så ikke noe på bildene).

Trass i min kritikk håper jeg du gjennomfører dette og deler dine erfaringer med oss andre (helst i form av demo ) da jeg synes det er et spennende prosjekt. Ovenstående er ment som en blanding av spørsmål rundt valg av løsninger, samt litt OBS til deg som skal bygge slik at du prøver å unngå blemmene og drar dette i land best mulig til slutt.

Lignende tråder

1. Dynabel c11 x2 som front + dynabel phobos sub
    By MR.Polyglass in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 05-17-2005, 00:38
  2. 10" Sub fra eltek, og klasse D dynabel forsterker??
    By Zamot in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 8
    Siste melding: 04-03-2005, 02:27
  3. Alternativ til dynabel Exact?
    By alphon in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-2004, 01:59
  4. Dynabel subwoofere
    By Nito in forum Høyttalere
    Svar: 20
    Siste melding: 03-16-2004, 19:46
  5. Svar: 12