diy sub maks 1400liters kasse!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

diy sub maks 1400liters kasse!

Hei!
    Har etter en stund med andre prosjekter atter vendt tilbake til diy sub løsning til min hjemmekino. NB: SKAL BRUKEST I ALL HOVEDSAK TIL KINO!!

Mitt rom er : 4,65m(lengde), 3,1m(bredde), og 2,1m (høyde).
    Inneholder kun to reclinere og mine klipsch høytalere. 4 stk sp-1(2 stk fronthøyt , og 2 stk til senter )2 stk ss-1 surround, og 1 sc-1 bakre senter.
    Min mirage sub treng utskiftning da den slit med å levere de jeg ønsker.
    Ønsker dyp og kraftig bass, som kan gi et skikkelig trykk!!

Fant dette:
    Room modes cannot exist when 1/2 of a sound wavelength exceeds the longest room dimension. If this is 7.5 m (24.6 ft), then a wavelength will be 15 m and the lowest mode frequency is 343 m/s / 15 m = 23 Hz. Below this frequency bass response may increase due to room gain, if the woofer is a monopole. For a dipole woofer the response may stay flat or drop off, depending on the rigidity of room surfaces and lack of any openings. Thus, there will be situations where the addition of a monopole woofer below 40 Hz or so, in a range where there are few room resonances, can add to the realism of sound reproduction.

Mitt rom: 4,65mx2=9,3m 343/9,3= 36,9 hz

Har bestemt meg for å bruke 2 Behringer EP2500 i dette prosjektet. Test:
    http://home.mn.rr.com/hometheater/Beh2500.htm

Men det jeg mangler er element. Her setter jeg pris på at dere med kjennskap til dette kan hjelp meg litt. Har prøvd å lete litt selv, men da jeg er dårlig rustet med kunnskap på omr. har jeg problemer med å finne ut hva som kan brukest.

Plassering av subwoofer hadde jeg tenkt i front mellom fronthøytalere, og under senter(2 sp-1 liggende).
    Her har jeg følgende mål tilgjengelig for bygging av sub: bredde:2m, høyde,0,7m, dybde: 1m. Skal bli ca 1400liter tot.
    Subben kan gjerne være mindre! Men kan også vurdere å strekke meg litt i dybde dersom en trenger mer volum.

Ønsker et element som har god pris/ytelse rate!

Tenkte en pris på ca 6000+/- burde være ok??

Har som sagt lite greie på dette, men har sett litt på eltek sine sider.
    Hva med DB12 som brukes i phobos? Kan vel gå for 8 stk slike, burde jo flytte en masse luft.
    Dynabel dy9215 er jo et rimelig 15" element, men kan jeg bruke det(tenkte da på 4 stk)
    Peerless resolution 15 x4?

Kom gjerne med anbefalinger vedr element(mulige bruk av bil subber?)

NB: Kassen treng ikke være portabel, kan byggest direkte i kinoen. Finish er også irrelevant da dette er til bruk i et kinorom, og ikke i en stue. Men kassen bør være innenfor angitte mål!

Mvh Ivan

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1400 liter!!! :shock:
    Det er vel ikke så mange elementer som krever SÅ stort volum...

Du kommer langt med 300 liter, mener nå jeg. Det kan også være praktisk at minst ett av målene er 60 cm eller mindre hvis du skal få subwooferen gjennom litt smale døråpninger (60 cm er standard på bl.a. hvitevarer, nettopp på grunn av dette).

Jeg ville definitivt simulert de elementene du nevner i WinISD for å få et inntrykk av hva de yter i dybden. Mener f.eks. å huske at dynaBel DB12 ikke går kjellerdypt. Ville nok funnet noen gode 12-toms elementer til 1000-1500 kroner og brukt 4 av dem. Husk at noe slikt krever MYE av forsterkeren. Rommet ditt er heller ikke så stort, så dette burde gi mer enn nok bass.

Ville også vært forsiktig med å bare ha en halvmeter på hver side til fronthøyttalerne. Ville vurdert om det var mulig å trekke dem litt fram og ut fra sidevegger. Eventuelt bør du vurdere demping av hjørnene i rommet bak og på sidene av fronthøyttalerne.

Ser du har to liggende gulvståere som senter, så uansett får du jo en utfordring i bredden.

EDIT: Gjorde en simulering med et element jeg synes er interessant:

Hva med 4 stykk dynaBel DY9212 avstemt i et 1000 liters volum og 4 porter på 10cm i diameter, 20cm lange (evt 2 separate kasser på 500liter, med 2 porter i hvert)? Det gir -3dB på 18Hz og med romforsterkning skulle dette bli helt sinnsykt med lydtrykk over 120dB. Hver av disse elementene koster 798 kroner, så du burde jo være godt innenfor budsjett da. (Må ta noen forbehold, siden jeg har sparsomt med opplysninger om elementet, men 120dB er ved 200W, noe hvert av disse elementene skal tåle godt.) Det som er genialt med dette elementet er den høye følsomheten på 91dB, kombinert med at de går dypt, noe som er temmelig imponerende til prisen.

Regner med at noen korrigerer meg her, for det er sikkert noe jeg har oversett, men bottom line er ihvertfall at dette i mine øyne er temmelig overkill i et såpass lite rom, og da burde det ihvertfall holde i massevis. Tror et slikt oppsett ville fått tommelen opp selv fra SVS-patruljen.

EDIT2: Fant litt mer data om elementet, og jeg mener det ovenstående skal fungere godt for dette elementet. Det er faktisk mulig at løsningen med romforsterkning blir litt for kraftig, men med penger til overs kan du få en Behringer DSP-1124P Feedback Destroyer på lag (ca 1400 kr), så justerer man det hele inn ganske greit.

EDIT3: Du kan sikkert bruke 4 stykk DY9215 også, slik du foreslår, men jeg mener virkelig at 4 stk DY9212 burde være mye mer enn nok. Ut fra parameterne gir DY92xx-serien fra dynaBel mye bass for pengene, så dette er god pris/ytelse, noe du ønsker å prioritere.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru opp budsjettet og bruk 2 stk Beyma 18G50 til 5350,-/stk. Da får du bra lydtrykk skal jeg si deg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med snickers.... noen gode 18 tommere hadde gjort jobben som bare f

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo? Mannen har et budsjett på 6000, og så mener dere han bør bruke det dobbelte? Se på romstørrelsen. Målet er vel å fylle det med lyd, ikke å sprenge huset?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14,4 kvadrat... Ja da er det passe med 2 x 18"...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynabel 9612 er nå på tilbud til 2 lapper. burde vel gi dundrenes morro.........?

Kabinett på 78L tuna til 25hz burde vel funke greit......?

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldingene.

Synest at Roffe sitt forslag hørtes intr.ut. Er jo så pass rimelig at dersom det ble en fiasko, kan en alltids leve med de. Takker for denne Roffe.
    Skal se på DY9612 også. (4 stk?)
    Har sendt en forespørsel til Eltek for å høre deres mening.

Men samtidig så var det jo ikke for vilt med 2 stk 18", men vil desse elementene kunne gi dyp bass også foruten masser av trykk?

Men er helst intr i å holde pris innenfor budsjettet.

18" g50 koster her 2960 sek.
    http://www.lucas.se/GarageREAHosten2004.xls

Her 2995 danske:
    http://www.basslab.com/Catalog/Speakers/BEYMA/beyma.php

Eller hva med noen OEM fra cadaudio, 18-800 el 18-700 f.eks. Grei pris!:
    http://www.cadaudio.dk/oemprisliste04.htm

Hvordan vil kassene til desse 18 bli? Vil de funke best i en lukket eller bassrefleks?

Hva mener dere er best egnet i mitt rom på 14,4 kvadrat? Lukket el bassrefleks?

Mvh ivan

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd winisd litt nå, men må nok innrømme at de fine grafene ikke sier meg så mye?

Hva sier meg at elementet er egnet?

Hvordan finner jeg spl db i mitt rom?

Bør elementet ha en lavest mulig hz ved -3db?

Når jeg legger inn dy9212 og dy9612 ser det for meg ut som om att dy9212 er et bedre valg en dy9612??? Dy9212 har laver hz ved -3db, og høyere spl.

Tar jeg helt feil her?

Mvh Ivan

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivan
    Har prøvd winisd litt nå, men må nok innrømme at de fine grafene ikke sier meg så mye?

Hva sier meg at elementet er egnet?

Hvordan finner jeg spl db i mitt rom?

Bør elementet ha en lavest mulig hz ved -3db?

Når jeg legger inn dy9212 og dy9612 ser det for meg ut som om att dy9212 er et bedre valg en dy9612??? Dy9212 har laver hz ved -3db, og høyere spl.

Tar jeg helt feil her?

Mvh Ivan
    Det enkleste programmet å begynne med er WinISD beta. Anbefaler ikke at man begynner med pro-versjonen som har flere grafer, men er noe vanskeligere å bruke.

Her er noen grafer (for et helt annet element) som jeg laget for lenge siden:

Den lyseblå grafen viser en helt flat avstemming. I et rom vil en slik avstemming kunne bli boomete, siden romforsterkningen hever bassen gradvis med lavere frekvens (ved 20Hz kan man oppleve opp til 10-12dB heving). Derfor er den gule grafen bedre hvis man vil ha en relativt nøytral bassgjengivelse i rommet. For en bass som skal helt ned til 20Hz kan avrullingen gjerne være enda litt større fordi romforsterkningen er enda kraftigere ved 20Hz.

Hva som blir maksimal SPL i ditt rom er det litt vanskelig å finne med WinISD, men man kan velge å sette inn påtrykt effekt (Power) i Plot-taben, og da vil SPL-kurven vise reelt lydtrykk så sant elementet ved denne effekten faktisk er innenfor sitt lineære område. Regn med en heving på rundt 6dB på grunn av romforsterkningen i bassområdet. (For at du skal se kurven, så kan du øke "upper db" under gbSPL til 130 i Options-boksen). Med min foreslåtte konfigurasjon med 4 stk DY9212 i en 1000liters kasse avstemt til 18Hz, så vil du med 200W påtrykt effekt oppnå et lydtrykk (ihht grafen) på 120dB før romforsterkning, og med en avrulling med -3dB, altså 117dB ved under 18Hz. Uten at jeg skal love noe, vil jeg tro at du med min foreslåtte konfigurasjon skal kunne spille bass ved 125db i hele området ned til 20Hz, hvis du tar med romforsterkning. Det er HØYT.

Om du skal ha lavest mulig hz ved -3dB? Ja, men det er også viktig at kurven viser en jevn avrulling. Det bør IKKE være hengekøye i kurven. Da får du en typisk boomete one-note bass.

Et alternativ å vurdere er lukket kasse, men det er eventuelt noe man kan velge i etterkant hvis det blir alt for mye dypbass med bassrefleks. Da kan man bare tette igjen bassportene. Det er vanskeligere å gå motsatt vei (modifisere en lukket kasse til å fungere som bassrefleks).

Kommentaren din om DY96xx vs DY92xx er korrekt. DY92xx-serien går dypere enn DY96xx. Men den lineære slaglengden på DY96xx er overlegen DY92xx. MEN du tar feil når du sier at DY96xx har lavere SPL (lydtrykk) enn DY92xx. Følsomheten til DY92xx er høyere enn for DY96xx, og SPL-grafen viser lydtrykket ved 1Watt som default. Derfor ser det ut som DY92xx spiller høyere. Men maksimallydtrykket vil nok være betydelig høyere med DY96xx, selv om det krever mer effekt å oppnå dette lydtrykket. Du oppnår mye av det samme med flere DY92xx-elementer, og får samtidig en bass som går dypere.
    Jeg vil vel si at DY96xx er mer egnet for bil enn for subbass i hjemmekinoen.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY961x er morsomme i bil. De spiller ikke så høyt (lav følsomhet) ,men de dytter mye luft og det er ganske morsomt i en bil. Selv så ville jeg heller valgt 2stk DI9412(har erfaringer med det oppsettet selv). Men roffe sitt forslag ser meget bra ut. Har kun hørt 10" utgaven av 92xx serien ,men den virket ganske fin.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig: Er du sikker på at du trenger to 2500W forsterkere til dette?! :shock: Det burde holde med en...

Active Ivan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker atter en gang for lærerike opplysninger og gode anbefalinger.

Du mener at en EP2500 vil være tilstrekkelig for å drive 4 stk 9212?
    Da vil i så fall en slik løsnin ha en meget gunstig pris. 4 stk 9212 og Behringer EP2500 kommer da på rundt 6500. Bestiller da i tillegg en Feedback destroyer til 1400, så kommer jo dette tot på under 8k. Må jo i tillegg ha matr./plugger/ledning/demp/bassporter. Men fortsatt vil dette jo bli en grei tot pris.
    Skulle vel ha en høy pris/ytelse faktor!!

Mvh Ivan

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva som blir maksimal SPL i ditt rom er det litt vanskelig å finne med WinISD, men man kan velge å sette inn påtrykt effekt (Power) i Plot-taben, og da vil SPL-kurven vise reelt lydtrykk så sant elementet ved denne effekten faktisk er innenfor sitt lineære område. Regn med en heving på rundt 6dB på grunn av romforsterkningen i bassområdet. (For at du skal se kurven, så kan du øke "upper db" under gbSPL til 130 i Options-boksen). Med min foreslåtte konfigurasjon med 4 stk DY9212 i en 1000liters kasse avstemt til 18Hz, så vil du med 200W påtrykt effekt oppnå et lydtrykk (ihht grafen) på 120dB før romforsterkning, og med en avrulling med -3dB, altså 117dB ved under 18Hz. Uten at jeg skal love noe, vil jeg tro at du med min foreslåtte konfigurasjon skal kunne spille bass ved 125db i hele området ned til 20Hz, hvis du tar med romforsterkning. Det er HØYT.
    Tror ikke WinISD er helt riktig her. 200 watt inn gir nok "bare" 116dB før romforsterkning. Hadde nok valgt noen andre elementer enn disse også. I et så lite rom vil man få en seriøs hevning av nivået mellom 18-35hz. Det er ikke akkurat alle som liker det. Selv om det er mulig å fjerne det værste med EQ, så er det best å velge noe som passer bedre til rommet i utgangspunktet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Tror ikke WinISD er helt riktig her. 200 watt inn gir nok "bare" 116dB før romforsterkning. Hadde nok valgt noen andre elementer enn disse også. I et så lite rom vil man få en seriøs hevning av nivået mellom 18-35hz. Det er ikke akkurat alle som liker det. Selv om det er mulig å fjerne det værste med EQ, så er det best å velge noe som passer bedre til rommet i utgangspunktet.
    Elementene har en følsomhet på 91dB/1W. Med 4 stykker (2 og 2 i serie, deretter i parallell) økes følsomheten til 97dB. En økning fra 1 til 200W gir en heving på omtrent 23dB, altså er man oppe i 120dB ved 200W. Mulig det er en feil et eller annet sted, men på meg virker det riktig. Uansett er hvert element oppgitt til å tåle 200W kontinuerlig, hvilket vil si at 4 stykker vil tåle 800W kontinuerlig, så mitt tall på 200W er noe konservativt.

Når det gjelder romforsterkningen, så kan det som sagt vurderes å lukke portene og dermed kjøre store, lukkede kasser istedet, noe som vil gi en mer "romvennlig" avrulling. Det er jo definitivt en tweakingsopsjon hvis det ikke virker som ønsket med bassrefleks.

For øvrig er jo denne avstemmingen i gata med SVS, som mange synes fungerer glimrende, så jeg ser ingen grunn til at dette ikke skulle fungere. Trådstarter sier jo også: "Ønsker dyp og kraftig bass, som kan gi et skikkelig trykk!!".

Kanskje du har et bedre forslag, Whoopass? Jeg vet jo du sitter inne med mye kunnskap på dette området.
    Med budsjettet på 6000 synes jeg 4 stk DY9212 er god valuta og man får jo nettopp råd til en Feedback Destroyer i tillegg, slik at vanskelige romtilpasninger kan justeres inn. Tviler på at det er mulig å lage en subwoofer for dette rommet som skal spille dypt pg høyt uten at det vil være avvik fra det ideelle som det kan være greit å justere inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig feil mange gjør det der. Det er forskjell på følsomhet og effektivitet. Følsomhet er antall dB med 2.83V inn, effektivitet er antall dB med 1 watt inn. Den opgitte følsomheten er 91dB/2.83V, men det er med 2 watt inn siden den nominelle impedansen er 4 ohm. Effektiviteten er dermed 88dB/1W.

Den oppgitte følsomheten stemmer forøvrig ikke med de oppgitte parameterne, men det er jo noe som skjer ganske ofte siden mange produsenter fisker ut tallet for følsomhet fra en frekvensmåling. Men når vi sitter og simulerer med et sett parametre kan det jo faktisk være greit å bruke den følsomheten som rent matematisk passer til parameterne. Dette er vel allerede litt mye OT så de interesserte kan finne formlene på egenhånd. Resultatet for DY9212 er ihvertfall 87.2dB/1W eller 90.2dB/2.83V. Når man så skal regne ut lydtrykket ved 200 watt inn er det jo ganske logisk at man bruker tallet for effektiviteten som grunnlag. 87.2dB + 6dB økning for 4 elementer + 23dB for 200 watt = 116.2dB.

Elementene tåler forøvrig ikke så mye mer enn 200 watt totalt før de slipper opp for slaglengde.

Når det gjelder SVS så tror jeg ikke de fleste modellene akkurat er tiltenkt et 14kvm stort rom med lav takhøyde. Selv om det sikkert er folk som liker dem på så små rom også.

Om man absolutt vil gå får en løsning med disse fire elementene i bassrefleks så ville jeg absolutt anbefale et highpassfilter i bånn. Men jeg vil virkelig anbefale at Ivan tenker seg om et par ganger før han begynner å bygge en 1000 liter(!) stor sub med elementer som det er liten erfaring med rundt omkring. Spesielt om han er nybegynner. Min anbefaling er at han velger et element med godt dokumenterte ytelser. Da vet man hva man får.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om elementer med høy qts-verdi i bassrefleks er det som er interessant, så vil jeg heller anbefale Peerless SLS 12", eller den XXLS 12" som egentlig er anbefalt for lukket kasse. SLS 12" er på pairet minst like mye for penga som DY9212.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sant det.... SLS-elementene fra Peerless er slett ikke dumme.

Lignende tråder

1. Hvilken kasse til RF power hx2 12"
    By emyr in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 06-23-2005, 18:11
  2. hjelp til å beregne kasse
    By Marius| in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 18
    Siste melding: 06-08-2005, 15:45
  3. Bygging av kasse til 8" sub til bil. Noen som har peil?
    By sidenone in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 9
    Siste melding: 04-12-2005, 08:43
  4. Skal bygge FET kasse til anlegget i bagasjerommet
    By zharchy in forum Generelt AV i bilen
    Svar: 1
    Siste melding: 03-24-2005, 11:24
  5. Kasse til to Seas Excel W26 elementer?
    By graks in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 13
    Siste melding: 03-03-2005, 21:38

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •