DIY rørforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DIY rørforsterker

Jeg har et par B&O Beovox 50 som jeg har "pusset opp" med nye elementer, som jeg trenger en forsterker til. I tillegg vil jeg gjerne få litt mer hands on experience med rørforsterkere så nå har jeg lyst å bygge en selv.

Jeg har endel EL34 liggende som jeg ikke bruker og vil derfor gjerne basere forsterkeren på disse.

Høyttalerne er små, men med en følsomhet på 81db så trenger de litt krefter, men noen monsterforsterker er jeg ikke ute etter.

Forsterkeren bør heller ikke være for avansert, men heller en grei liten sak som kan passe til en nybegynner

Alle tips, linker etc mottas med takk

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da peker jo alt mot en EL34 PP me 2 rør/kanal. Welleman har en variant, ellers finnes det jo mange andre. Audio Note har desverre bare SE.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg kan jo bygge en SE, da slipper jeg unna problematikken med fasesplitteren. Men da kommer jeg samtidig inn på et område hvor jeg sliter litt med teorien, SE`s høye utgangsimpedans i forhold til PP...

Nå har jeg bestillt Morgan Jones` "Valve Amplifiers", så kanskje jeg skal legge prosjektet litt på is til jeg har fått lest litt mer.
    Men jeg tar gjerne i mot forslag til forsterkere, eller hint om hva jeg burde tenke litt mer på.

Audio Note har forresten en PP Snickers. http://audionotekits.espyderweb.net/kit4.htm
    Velleman vil jeg ikke ha (jeg har en fra før ;-) ), og jeg vil helst bygge helt fra bunnen av, dvs ingen ferdiglagde printkort.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du er ute etter god og dynamisk lyd, ikke være så opptatt av watt-mengde.

Anbefaler å søke på artikler av Lynn Olson, som virkelig er en ekspert, her er en jeg fant i farten:
    http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDif...ArielEffic.htm

Små EL84-forsterkere i push-pull er virkelig tingen. De er lette å få til å bli vellydende også, i motsetning til SE-forsterkere, som reagerer veldig på små detaljer i konstruksjonen (tweaking) og lett kan lyde dårlig.

Selvsagt er SE best, men da skal man ha den rette høyttaleren.

Newcomer pckrasj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi . dette er spennende. Får lyst til å finne frem lodde utstyret igjen :-)

Hvor kraftig rørforsterker bør man evt. bygge for at det skal kunne drive ett par med feks. mission m74 gulv høytalere? Disse er oppgitt til å bruke forsterker på 25 til 150 W. 8 ohms høytalere. Finnes det evt. ett kit som hadde holdt til disse??

Alf Kåre

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. PP er nok veien å gå, og jeg har funnet frem til en konstruksjon jeg har lyst å prøve meg på. En Dynaco ST-70 klone.
    Ikke verdens mest sofistikerte rør-amp ;-) men et trygt valg for nybegynnere.
    I motsetning til min K4040, som nesten har vært et mareritt...
    Jeg har tilbrakt mange søvnløse netter pga den Men den er heldigvis i orden nå, og den har fått meg enda mer intr i rør-forsterkere, bare i den mer "enkle" enden av skalaen. Mange vil sikkert påstå at K4040 er enkel, men ikke for lille meg som aldri hadde sett rør in real life før.

Så nå gjelder det bare å få tak i de rette delene. Jeg har ikke rukket å lete så mye, pga lite med tid, så det får bli et vinterprosjekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja dette er jo en kjempegod klassiker.
    Anbefaler å starte med en "ekte kopi", dvs. uten så mye nyere modifikasjoner og "forbedringer" - og gjerne med tidsriktige passive komponenter.

EL34 er jo god i Mullard-versjon, men jeg har også de østtyske National (solgt bl.a. som Siemens), og disse er ekstremt fyldige og musikalske.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok en "original" ja, mest fordi jeg da kan gjøre mine egne modifikasjoner etterhvert som kunnskapen øker. Men det spørs om jeg får tak i alle de gamle delene, såvidt jeg vet har endel gått ut av produksjon...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gode tidsriktige komponenter, prøv gjerne disse to leverandørene:
    - http://www.surplussales.com/ (Nebraska Surplus)
    - http://www.machmat.com/sales/index2.htm

Nebraska Surplus: der får du alt mulig rart fra 50/60-tallet, altså uselektert.
    Machmat: de selger selekterte gode vintage (og andre) audio-komponenter.

Dessuten flere andre internett-butikker i USA som skaffer vintage-komponenter. Pluss Motron i Norge (se egen tråd her).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for linkene

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig bestemt meg for hvilken forsterker det blir.
    Noen som vil gjette hva den heter? :grin:

Her er et par bilder av prototypen:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja denne SE-forsterkeren fra Motron er sikkert kjempefin - et godt sted å begynne på rør-veien.

Utgangsrørene er de fine 5B/255M fra engelske GEC (puh for en betegnelse).
    De bruker f.ø. de mere sjeldne loktal-soklene.

Man skal være klar over at dette er rør fra 50/60-tallet som var mye utbredt, og derfor ble produsert helt ut på 80-tallet. Uten tvil vil de opprinnelige rørene fra den tidlige perioden være de langt beste. Det er de Motron fører.

Mens andre leverandører på nettet ofte fører rør fra den aller siste produksjonsperioden.

Jeg har ikke hørt disse rørene ennå (men har bestilt et sett rør). Men for alle andre rør jeg har sammenlignet, har de gamle produksjonsseriene hatt bedre kvalitet og fremfor alt bedre lydkvalitet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg ganske mye til å svinge loddebolten ja :grin: Valgte den pga tilgjengeligheten til tips om modifisering i fremtiden, i tillegg til at den ser ut som en enkel inngangsbillett til rørforsterkere. At den har fått gode skussmål hittil skader jo heller ikke.
    Eneste jeg har planer om å kutte ut foreløpig er volumpotmetrene, som uansett ikke ville blitt brukt.

Har også valgt å handle inn ett par Klipsch RB-35 eller RB-75 (så snart det dukker opp noen på bruktmarkedet). Tror mine B&O ville blitt en unødvendig stor belastning for den lille knøtten :-)

Lignende tråder

1. rørforsterker byggesett
    By redfox in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 10
    Siste melding: 02-11-2009, 23:58
  2. Copeland Type 15 Rørforsterker
    By høgtalerdoktoren in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 05-12-2004, 17:02

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder