"Male/farge memran.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Male/farge membran.

Har en gammelt JBL (LE14A) basser som har hvit memban, og jeg vil ha det sort. Noen som vet hvordan det kan gjøres på en måte som ikke påvirker elementet alt for mye?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Papir membran?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må tenke litt på hvor MMS ligger i forhold til areal. F. Eks. en 12" med 150g mms hadde nok ikke tatt skade av et tynt lag maling.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en gammel 14" bass med med hvit tykt "papir" membran og skumoppheng,som mange av de gamle JBL bassene. Er rekonet og ikke brukt etter det. MMS er 140.Det er forgjengeren til JBL LE14H som sitter i blandt annet JBL TI 250 som jeg bruker som fronthøyttalere. Har T/S på elementet hvis det er til noe hjelp.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med et tynt lag sort, matt interiørmaling. Og så veier du malingsboksen på en nøyaktig kjøkkenvekt før og etter maling for å se hvor mye maling som er brukt, og øker mms med vekten av medgått maling, minus litt for svinn i penselen. Avvikene burde ikke bli enorme, tipper jeg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,798
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tynneste sort farge belegget får man etter min mening med å sprøytelakere med sort sprayboks lakk. Maskeres det man ikke vil ha sort, og lakeringen skjer med litt lenger avstand enn normalt, og man legger mange meget tynne nermest "støvlag" med lakk, som dermed fester seg mest i overflaten til conen og ikke trekker inn i dybden like mye som maling, tror jeg at vektforandring forandres minimalt. Lakerte noen gammle 12" Seas elementer en gang (15 ohm talespole.. og som ble reddet ut av noen kasserte PA bass kasser hvor det var 4 slike elementer paralell kobblet. Disse elementene var litt falmede og stygge å se på , men spillte meget bra, derfor lakerte jeg to av disse sorte, på samme måten som beskrevet over. Merket ikke noen forskjell i "spille karakteristikk" før og etter lakeringen, men det er godt mulig at hvis man hadde hatt målerutstyr og målt, så hadde den lille vektøkningen spillt noe inn.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •