360 graders diskant

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    360 graders diskant

    hei, jeg stusset litt på en reklame om at de hadde klart å lage en bånddiskant som spredde lyden 360 grader, jeg kjedet meg på jobben å sketchet litt og modelerte litt for å finne ut en måte for å få en normal diskant til å spre lyden 360 grader.
    Er ingen expert i dette feltet men bildene for fortelle
    EDIT: Litt feil med shader på Cinema 4d så glasset ble ''fø**ed'' som dere ser

  2. #2
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Disse tegningene skjønnte jeg ikke bæret av. Kan du forklare litt?

  3. #3
    Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noe av samme tankegangen som B&O har brukt på Beolab 5? Dog ikke 360graders spredning.

  4. #4
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lineaum havde en rundstrålende diskant, denne blev både brukt i en ganske rost Audio Shack høyttaler der var ganske billig, kunne også kjøbes separat. Synd denne forsvandt.....

    http://ldsg.snippets.org/sect-4.php3

  5. #5
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De mest kjennte er vel DDD fra German Physics.


  6. #6
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. Diskanten er vannrett som du ser
    2. Lyden blir skutt oppover men blir reflektert nedover pga glass/ettellerannet
    3. Så blir lyden reflektert igjen av glasset nede for å motreflektere nedfallet for og få mest vannrett utgang i 360 grader
    PS: Dette er bare konsept ;P
    EDit: ja de misformede rumpe tingene er stenger som holder tingen på plass

  7. #7
    Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    1. Diskanten er vannrett som du ser
    2. Lyden blir skutt oppover men blir reflektert nedover pga glass/ettellerannet
    3. Så blir lyden reflektert igjen av glasset nede for å motreflektere nedfallet for og få mest vannrett utgang i 360 grader
    PS: Dette er bare konsept ;P
    EDit: ja de misformede rumpe tingene er stenger som holder tingen på plass
    Her vil det nok bli en del faserot og resonanser inni reflektoren. Mao. ropert-faktoren vil nok bli én av hovedegenskapene til en slik. Man må sørge for at alle refleksflater gjør at all utstrålt energi er i samme fase, altså tidsmessig helt likt i hele spredningsområdet. Dette kan tilnærmes ved å henge opp en konveks parabol rett over diskanten. Da skal all utstrålt energi kunne spres i alle retninger i horosontalplanet. Hvor krom denne parabolen er, og avstanden til diskanten, avgjør spredningen og nivået.
    Konstruksjonen blir i prinsippet et 360' diskanthorn, men der diskanten sitter 90' på hornets horisontale plan.

    Vidar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •