Hush-box til infocus sp4805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Jsound sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hush-box til infocus sp4805

Jeg er nå i gang med et prosjekt som tilslutt vil bli en "hush-box" til infocus`n min. Jeg synes den støyer ALT for mye i vanlig modus. Er også på jagt etter vifter som har god luftstørm (POWER) :twisted: men, liten lyd :wink: (14-22db) til en god penge. Har du noen andre gode tips er det bare å slenge de ut

PS: bilder kommer :!:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par Papst 4412F2GLL fra Microplex og en 50Ohms Rhesistor fra samme plass så burde du kunne tune ned støy/kjøling til et nivå du kan leve med.

Som inngående filter kan du enten bestille medfølgende filtersett til 120mm viftene, eller gå for den enkleste løsningen (stjele strømpebukser hos samboern)

DrE

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant akkurat en bra side hvor de selger billige kabinetvifer til pcer. Jeg skal bruke disse til å lede varmen ut av hush-boxen (hadde kanskje ikke sakt det). De har et slikt system at hvis du kjøper èn vifte koster den 195kr men skal du ha 2-4vifter koster de 85 eller 5-9vifter 47kr!!. Det vil si at 4 (4 à 85kr=340kr) vifter er dyrere enn 6 (6 à 47kr = 282) (litt rart men, jaja)

https://www.mamoz.no/produkt/GT80252..._80x80x25.html

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noen merkelige priser de oppererte med!

195,- er inkl.mva, men de andre prisene du lister er uten mva!

Alikevel ser det ut til å være et greit tilbud. Men hvorfor skal du ha 80mm vifter i stedet for 120mm?

Du kan få mere "kjøling per dB" med 120mm vifter.

DrE

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eXa har laget hushbox til 4805'en sin. Bilder mm ligger på hans hjemmekino: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/eXa

Sitat Opprinnelig postet av eXa
    4 120mm data vifter inni

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har prosjektet begynt å ta form Har nå kjøpt 4 x Papst vifte 12x12x2,5, 70m³/time, 18 dB(A) og 1 stk Sunbeam Rheobus - Rev.3 (viftestyrer med 4x20W utganger) 8)

På bilde ser du hvordan box`n ser ut i dag(27.06.05). Den er 70*45*20 B/D/ altså en god del mindre enn eXa sin. Den skal issoleres så mye som det overhode lar seg gjøre. Håper det vil funke bra. Har heller ikke innstalert de dempeveggene og skjært ut hull for kabler, linse vifter mm. Neste etappe starter på onsdag. Skal legge ut flere bilder når det skjer noen forandringer 8)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende å se resultatet. den skilleveggen jeg hadde i det ene kammeret er revet ut. den gjorde ikke noe særlig forskjell bortsett fra å hindre luftflyt!
    skal teste seinere med kun 2 vifter istede for 4 (1 inn 1 ut) men det spiller ikke noe stor rolle uansett fordi den lille støyen jeg hører kommer fra proj og ikke viftene(de kjøres på 7 volt)
    skal få kjøpt glass å ha foran linsa og!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal du drive viftene med forresten?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel ha en omformer 230v -> 12v den viftestyreren og viftene er 12volt. Hva brukte du til dine vifter? Hvordan glass skal du bruke til linse? Prøvde i går med plexiglass, men det ble forvrengninger i bilde pluss at fargene ble MYE blassere. I front skal jeg bruke mørkpleksi og skjære hull for linsa, og på innsiden av boxen hvor linsehullet kommer skal jeg bruke en slags sylinder (mellom linse og Linsehull) for å dempe støyen fra PJ`en.

Er veldig spent på hvordan denne vil fungere i praksis

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en spesiell type glass for å unngå de effektene du nevner der. Evnt kan du jo kjøpe nd filter.

Mvh

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jsound
    Jeg må vel ha en omformer 230v -> 12v den viftestyreren og viftene er 12volt. Hva brukte du til dine vifter? Hvordan glass skal du bruke til linse? Prøvde i går med plexiglass, men det ble forvrengninger i bilde pluss at fargene ble MYE blassere. I front skal jeg bruke mørkpleksi og skjære hull for linsa, og på innsiden av boxen hvor linsehullet kommer skal jeg bruke en slags sylinder (mellom linse og Linsehull) for å dempe støyen fra PJ`en.

Er veldig spent på hvordan denne vil fungere i praksis
    det billigste er vel å få tak i en gammel strømforsyning til data. jeg fikk en gammel en på 150 eller 200 watt. den var mindre enn vanlige nå til dags og så blir den ikke så varm i seg selv.
    i tilleg har jeg en sånn koppla av\på bryter. sånn at jeg lett kan skru av og på vifter\proj.

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...c&start=90

se de to nederste innleggene og de på neste side(det er om glasset foran linsa!)

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det billigste er vel å få tak i en gammel strømforsyning til data. jeg fikk en gammel en på 150 eller 200 watt. den var mindre enn vanlige nå til dags og så blir den ikke så varm i seg selv.
    i tilleg har jeg en sånn koppla av\på bryter. sånn at jeg lett kan skru av og på vifter\proj.

http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...c&start=90

se de to nederste innleggene og de på neste side(det er om glasset foran linsa!)
    Leste de innleggene nå Fant du ut hvor man får bestilt glasset? Var inne på tanken om å bruke små/mindre strømforsyninger til strømkilde, men en venn av med sa at man måtte være "skilled" i å koble pc, pga at div kabler måtte fjernes fra strømforsyningen?!?! (vet ikke om dette stemmer) :shock: skal også koble opp en av/på bryter

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skilled? vel! du trenger jo ikke å fjerne de overflødige kablene(ikke at det er noe problem, bare klipp og isoler med teip)

og så kobler du til viftestryringa på vanlig måte!

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. ok da, er det ikke noe problem Skal se hva jeg finner ut. Kom akkurat til å tenke på at jeg har en gammel pc stående på kottet oppe på loftet. Skal se hvordan den ser ut. Kanskje den strømforsyninga fungere bra med tanke på støy og varmeutvikling.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nettopp oppe på loftet og skrudde ut strømforsyningen. Den er på max 200w og heter "hyundai". Skulle teste støyen i vifta men, den ville ikke starte. Er den da defekt eller er det noen lure trix som skal til? Tror den vil starte hvis den blir koblet til en motstand 8)

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste måten å "hot-wire" et atx power på er å kortslutte pinne14 (grønn) med jord (sort). Binders funker veldig bra. Når du da plugger i kontakten burde den starte opp dersom den fortsatt er i live.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en kabel som er grønn men den står i port 13 pluss at det finnes minst 10 svarte :roll:

Er litt usikker på hvordan jeg finner pinne 14. Fant ut at det er totalt 20 pinner? så tellte jeg 10 på den ene rekka og fire på den andre med der var det to svarte kabler. Er det jord??

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de svarte er jord. Det er det samme hvem av dem du bruker, men det ligger en på hver side av pinne 14 så det er kjekt å bruke en av de. Microplex har en fin basis-side for strømforsyninger. Det er lurt og gå etter de røde og orange for å finne ut hvilken side som er 1/20. Pinne 8, 9, 12, 14 og 18 pleier å ha farger som på det skjemaet der, men jeg har f.eks. opevd at power-on var lilla i stede for grønn.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp.. tror jeg fant pinne 14 men, på denne var den litt hudfarge aktig. Er det bare å sette en binders mellom pinne fjorten og en av de svarte jordpinnene?? Har ikke testet det enda på grunn av at vifter og viftestyrer enda ikke er kommet.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da er det nok den. Det er bare å sette binders i som du sier og plugg i. Trenger ikke ha noe koblet til for vifta i psu skal jo starte opp uansett så det er en fin sjekk om den vifker.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •