Bygging av gainclone, basert på LM 3876TF

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 97
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av gainclone, basert på LM 3876TF

Da var jeg igang, delene er på bordet. ( -minus trafo som er bestillt)

Planen var å lage en Gainclone basert på deler som er lett tilgjengelige, dvs som jeg får tak i hos elfa.

Dette blir en versjon med den nye LM 3876TF, som de selger fullisolert. Dette er etter det jeg vet en 3875 med mute.

Først et spørsmål til publiken: Hvis jeg ikke skal bruke mute funksjonen, må jeg da koble den til jord? Spurte elfa, men han som svarte der sa egentlig at han ikke visste. Noen som vet?

Har også kjøpt meg et forforsterker byggesett basert på TDA1524A ic'en. Er dette fyfy og audio-blasfemi å bruke sammen med gainclonen? Trenger jo strengt tatt bare volumkontroll, men jeg kjøpte denne i vinter, når DIY kløa var som verst, og tenkte den måtte kunne brukes til noe!

Lagde en enkel strømforsyning til forforsterkern( 4,5VA 12v trafo, likeretter bru med 1N4001G dioder og 3000uF kondensator bank, 12v spenningsstabilisator på PSB'n) for å teste den, plugget den i en NAD effektforsterker som en kompis hadde og begynnte å spille, funket egentlig ganske så greit utenom når vi kom opp på den siste femtedelen av volumknotten. Da kom de fæle ulyder :evil: . Hva kan grunnen være? Kan dette bedre seg når jeg får det inn i aluminiumschassiset?

Legger ved noen bilder av det som er til nå(kall det gjerne første byggedag); forforsterker med PSU (på testbenk) og likeretteren til selve forsterkeren. Likeretteren består av 4stk MUR820 dioder, 4stk 0,1uF MKT kondensatorer og 2stk 100uF standard elektrolytter. TIPS: MKT kondensatorene over diodene, kjøp dem like brede som dioden, det ble mye "klatte" lodding hos meg siden de var bredere enn dioden ops:

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det der hele likeretteren? Huh.. Da får du vel mye rippel?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du kjenner til gainclone "prinsippet", men den har to lytter på 1000uf som festes helt inntill cippen... her fjernes vel del som skal fjernest...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg imponert over lydkvaliteten fra 3875.Jeg tok den lettest veien ops: og kjøpte et byggesett basert på LM3875.
    Når det gjelder mute.Har du lastet ned databladet fra National?Kanskje det står noe der?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel sett raskt igjennom... Ser at elliott sound fyren har koblet den til jord, safer og gjør det jeg også. Det store spørsmålet er jo om forsterkeren fortjener en bedre "forforsterker/volum kontroll" løsning. Noen som har erfaring med TDA1524? Kjøpte kit'et fra her.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bro-likeretter og no kondensatorer er ikke nok til å gi deg rippelfri spenning.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter ikke inne med teorien... jeg kopierer egentlig bare det tusen andre har gjort, og de fleste som har lagt ut noe å lese, skriver varmt om konstruksjonen og lyden. Så strømforsyningen blir som den blir! Det er vel bare slik chippen er, den trenger ikke noe høy kapasitiv strømforyning. Det brukes helt ned i 22uF lytter på PSU siden, så med mine 100uF har jeg i "bøtter og spann" med kapasivitet..

:?: kapasivitet :?:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kapasistans heter det

Jeg mener da at å si at: "En bro-likeretter og no kondensatorer er ikke nok til å gi deg rippelfri spenning." blir litt drøyt. Det er måten likespenning lages tilnærmet rippelfri i mer enn 99% av alt som lages av elektronikk med likestrøm i elektronikken og vekselstrøm inn. Det vil aldri bli 110% rippelfritt, men det er et spørsmål om hvor langt under støygulvet på komponentene man må før man har lav nok rippel til at den er helt uhørbar. Skal man ta den helt ut må man til med shuntregulatorer,men jeg synes jeg hørte ordet gainclone her... (gainclone=forsterker til veldig langt under 30 000 kr)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt under 30.000 ja... pittelitt. ..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag to i byggeprosessen.
    Venter på svar fra ulveco på trafoen.. men mens man venter kan man potle med småting. Så i dag begynnte jeg å lodde komponenter på selve chippen. tre kvarter DIY til dagen, gjør godt i magen. Jeg er ikke en super lodder, og loddespissen er litt slitt, men det henger nå godt isammen.

Kortere signalvei skal man (jeg) lete lenge etter. Sinnsykt god plass til å lodde på.. Kan nesten ikke tro at denne lille tingen skal spille så bra som noen sier... gleder meg som et barn utenfor porten til Disneyland!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag sagde jeg ut bitene til chassiset. Det blir brukt 2mm alu fra chlas utenom sidene som er i 10mm alu, bygger ac del inn i egen skjermet boks av rest aluminiumen.

Dagen tips: Kjenn noen som kan noe om bearbeiding av metaller, 2mm aluminium og stikk sag med "metall-blad" (opp til 5mm myke metaller) er ikke så utrolig digg å holde på med! Slik jeg sagde blir ivertfall 3 av fire sider rette, dvs at den på mystefistisk vis for noen "lufte"-gliper.

Det er aldrig så gale at det ikke er godt for noe!

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme om du skal bore eller sage i metall; bruk alltid smørning. Selv på et så "lettbearbeidet" metall som aluminium. Det gjør jobben så utrolig mye enklere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke slags smørning da? Vurderer litt å begynne forfra igjenn! Sleit med å få festa plata skikkelig, og den ene enden ble hengende "løs".. Begynnete å vibrere noe sinnsykt på de siste 8centimetrene! :evil: Kan blikkenslagere kappe slike ting? de har vek kjekke sakser og slikt!?

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For eksemple skjæreolje fra biltema. Det finnes sikkert bedre varianter, men selv denne gjør underverker. Det sparer også på bor og sagblad. Blir litt grisete, men du bruker ikke på langt nær så lang tid på å tøkre det av til slutt som det du bruker av ekstra tid når du ikke benytter skjæreolje.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hvilke slags smørning da? Vurderer litt å begynne forfra igjenn! Sleit med å få festa plata skikkelig, og den ene enden ble hengende "løs".. Begynnete å vibrere noe sinnsykt på de siste 8centimetrene! :evil: Kan blikkenslagere kappe slike ting? de har vek kjekke sakser og slikt!?
    Hvor tykk er plata?
    De klipper jo plater oppi et par centi!

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye kommer hele forsterkern på tror du? og hvor mange watt yter den?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med absolutt alt, frakt, komponenter, aluminium og ledninger så kommer den på rett rundt 2000,-kr. Jeg har da ikke kjøpt printkort eller noe slikt, kan legge ut handlelista.. (om litt, sitter på jobb) Ytelsen skal ifølge databladet ligge på 56W i 8ohm. men det varierer jo litt med spenningen. Jeg bestiller en 2x22V 250VA trafo, og håper vel på ivertfall 50 skikkelige watt.

Er kjempe spent på hvordan det vil låter! Skal drive Tannoy M3 eller noen hjemme mekka småhøyttalere (Peerless 165WR ettellerannet og Peerless cone diskant).

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må rette meg selv litt... Alt ikludert. utenom forforsterker kittet. så kommer alt på under 1500!

Handle liste fra elfa: 550kr -komponenter, chassis-kontakt/bryter/sikring/ledninger.

Fra biltema: 90kr - RCA chassis kontakt(gull*) og 2par høyttalerterminaler(gull*)

Fra Clas: 215kr - 2 stk 25*40 2mm alu.plater, blå lysdioder og en miniatyr vippebryter.

Trafo fra Ulveco: (Hvis jeg noen gang får svar) 358kr + moms og frakt.

Ellers så kommer det vel en 50-100kr i glemte komponenter (hadde ikke gjordt nok research på mute-driten) og det er vel det!

Totalt skulle jeg da ende opp i 1500,- grunker. Og det er jo ikke så gale... Nå fikk jeg noen 1*10*20cm aluminium av en kompis... og det kan sparers penger på bl.a 1000uF kondensatorene, diodene og brytere etc...

Nå ventes det bare på svar fra Ulveco og de resterende komponentene (1 motstand og 1 kondensator pr.kanal
    :evil: ) :P

*-- forgyllte ivertfall!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    endelig,.... plutselig dukka trafoen opp på postkontoret ! Kjøpte en standard torodial transformator, skulle jo sjekka dette før egentlig, men er de gode nok for hifi :?: AC delen kommer til å ligge avskjemet fra alt det andre!

Hørte med blikkenslager om pris på kutting av aluminium, men den var litt stiv. Så det gjenstår litt 'morro' jobbing der... ellers så er de siste hekkans mute killer komponentene betalt og kommer sikkert på tirsdag. Går alt etter planen så regner det på onsdag... :wink: Alle må gå å se War of the Worlds! dritbra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Det er vel bare slik chippen er, den trenger ikke noe høy kapasitiv strømforyning. Det brukes helt ned i 22uF lytter på PSU siden, så med mine 100uF har jeg i "bøtter og spann" med kapasivitet..
    Dersom du sjekker www.chipamp.com så finner du at de nye likeretterkortene til Brian Bell leveres med 10.000 uF lytter. Sjekk også chipamp forumet på diyaudio.com. Ideen med de små lyttene kommer opprinnelig fra Nationals application notes, men du kan få bedre lyd i forsterkeren med større lytter med riktig avkobling. Har selv bygget en to-kanals forsterker på 4780 chippen, basert på Brians kretskort. Funker glimrende.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •