Bygging av gainclone, basert på LM 3876TF - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 97
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Jeg lærer jo faktisk noe nå! Flottings. Skal Cny være polarisert? Og hvis du ikke jorder fra "blå"-ledning. Hvor jorder jeg da? I punktet til gul og blå ledning?.. surfet litt i dag og finner dual mono kits til 350kr ink frakt.. jaujau, får vel fullføre dette her... bestiller rest-deler nu med en gang.

EDIT: Cny må være upolar.

EDIT2: Du setter C1 til 220uf, kan det stemme?
    Unipolar~bipolar for både C1 og Cny
    1n keramisk er akseptabelt.
    jada C1 minst 220uF audiograde !

jorde inngangspluggen for dual mono, for stereo er det vanlig å "jorde" ofte med en 10 Ohms motstand fra stjerne jord.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaaaaaaaaaa :grin: .... endelig noe som minner om en forsterker... :grin:

Nå har jeg venta på litt komponenter... men fikk ikke så mye (restordre), jaja tekte jeg.. jeg får skru den fra hverandre og fikse det jeg kan. tittet litt på det andre hadde gjordt og tenkte: "Dette burde da egentlig låte greit nå..."

Jeg fiksa jordingspunktene som RonnyD sa, økte motstand og kondensator verdien i parallellen med utsignalet, forkorta noen ledd og nå, ja nå spiller faktisk den ene kanalen nede i stua og det er slettes ikke ille! Mangler "Cny"'en, den kommer nok til å bli montert når den kommer, er pittelitt susing. Kondensatoren på pinne 9 ble bare på 22uF, og det trives den med ("alle" andre har så liten kondis der).

Tror det var jordingsproblematikken som føkka opp første gangen(e).

Takk for hjelpen folkens! Spesiellt til RonnyD! Nå er jeg susen av å puste inn loddeavgasser så jeg tror jeg drøyer andre kanalen til i morgen! MEN DETTE SER LOVENDE UT!!!!

Hvor farlig er forresten loddeavgasser, bly og shit!!?? :shock:

EDIT: Har nå hatt den ene kanalen gående siden sist post, 1 time eller 2 og lyden blir bare varmere og bedre for hvert sekund!!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jaaaaaaaaaa :grin: .... endelig noe som minner om en forsterker... :grin:

Nå har jeg venta på litt komponenter... men fikk ikke så mye (restordre), jaja tekte jeg.. jeg får skru den fra hverandre og fikse det jeg kan. tittet litt på det andre hadde gjordt og tenkte: "Dette burde da egentlig låte greit nå..."

Jeg fiksa jordingspunktene som RonnyD sa, økte motstand og kondensator verdien i parallellen med utsignalet, forkorta noen ledd og nå, ja nå spiller faktisk den ene kanalen nede i stua og det er slettes ikke ille! Mangler "Cny"'en, den kommer nok til å bli montert når den kommer, er pittelitt susing. Kondensatoren på pinne 9 ble bare på 22uF, og det trives den med ("alle" andre har så liten kondis der).

Tror det var jordingsproblematikken som føkka opp første gangen(e).

Takk for hjelpen folkens! Spesiellt til RonnyD! Nå er jeg susen av å puste inn loddeavgasser så jeg tror jeg drøyer andre kanalen til i morgen! MEN DETTE SER LOVENDE UT!!!!

Hvor farlig er forresten loddeavgasser, bly og shit!!?? :shock:

EDIT: Har nå hatt den ene kanalen gående siden sist post, 1 time eller 2 og lyden blir bare varmere og bedre for hvert sekund!!
    Da er det jo bare å grattulere med selvbygget.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei nei nie... andre kanalen funker ikke.. har trippelsjekket og den er prikk lik den første...

Konklusjon... chippen er føkka... drit å dra....

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten litt flaut.... men chippen var ikke føkka... For de som har fulgt med så nevnte jeg isolasjons problemer med biltema høyttaler terminalene... Dette sjekka jeg godt og grundig og fant ut at jeg måtte skru de opp og fikse på den høyre siden... der og da fikk jeg ikke noe utslag på multimeteret på venstre side og de terminaler ble stemplet godkjent. ops: Så i senere tid endret jeg på layout og jordingsopplegget på chippene og fikk den ene til å spille som en drøm, men den andre var crappy, uansett hva jeg gjorde. Bestillte ny chip..(100 lapp flakser ut vinduet) og lodda alt på idag... at jeg først tok feil chip gidder jeg ikke snakke om. Uansett; jeg kobler opp, de er prikk like i layout og jeg får samme problem.... Får lyst til å finne frem litt brennbare væsker og gjøre kort prossess, men jeg er ikke typen som gir opp med det 18-ende. Sjekker litt rundt og lodder av HT-ledningene for å sjekke terminalene for en siste gang.

Kobler til ht-kabler rett til ledningene, og setter på strømmen:

---- (lyden av total stillhet) ---- hmm, hvor er sprakinga... setter på litt musikk (kari bremnes - kjøbenhavnerkneipe, det bare ble sånn) og det kommer musikk ut begge høyttalerene, og det er bare helt fantastisk!!!!!! Oh lykke.. nå går jeg å griner noen lykketårer før jeg legger meg, vel viten om at prosjektet faktisk ikke gikk i dass!

I morgen (har jeg skrevet mange ganger) blir det siste finish, på med lokk og front og de blir koblet til Tannoyene for real lytting. (koblet til noen små graps høyttalere for test) Jeg kan nesten ikke beskrive hvor lettet jeg er... siste dag på sommerjobb i morgen også... kan man ha det bedre? Død over biltema terminale forresten...

EDIT: Har spillt litt på den nå.. for en ro i lyden, utrolig behagelig lydbilde og ingen støy, målte DC-offsetten til 1,1 og 1,5mV... så de er ikke prikk like... men fy, 0,4mV er ikke til å grine av....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stakk innom Biltema i dag og tittet på høyttalerterminalene deres. Den lille plastkanten som skal ligge inni hullet og isolere mot chassis er bare 0.8 mm høy og 0.6 mm tykk. Brukt i en 2 mm aluplate er det nok klaring til at det kan snike seg inn noe metallspon og kortslutte. Dette var ikke bra - takk for tipset.

Gratulerer med lyd i begge kanaler.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det ferdige resultatet. En aluboks med golyd. de små boltene som stikker ut på høyresiden er der hvor chippene sitter... måtte borre helt igjennom for å få festet de skikkelig. Er godt fornøyd. Isolasjons problemet løste jeg med to strøk neglelakk fra søster og ett lag med eletriker-teip.

Og med dette er det "bevist" at du kan lage en helt grei chip amp med bare standard komponenter som finnes på ELFA. Når har jeg ikke hørt noen andre chipamper, men er imponert over hvordan den låter, den gir en helt ny dimensjon av oppløsning i mellomtonen. Av alle forsterkere jeg har hørt i det siste så tror jeg denne slår mellomtonen til hva som helst (da er det bare sammenliknet med budsjett hifi). Toppen er luftig og fin, bass er der også. Og siden enden var god, så må jeg inrømme at det var morsomt. Og med en chip tilovers så kan jeg begynne å tenke på en liten sub sak til PC-høyttalerene, det er ikke så gale at det ikke er godt for noe.

Håper denne trådene kan hjelpe andre som skulle finne på å lage noe liknende! Har lært mye... takk igjen for all hjelpen..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen kjøleribber? Du får følge med på temperaturen dersom du driver forsterkeren hardt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det går bra uten noe ribbe... etter noen timers spilling så blir den bare lunka.. vil tippe rundt 40 grader... av typen celsius. Den tjukke aluplata; 10x200x100mm er ribbe nok.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten oppdatering.. satte gainclonen til å spille litt på "badass"-høyttalerene mine, tråd om dem. Og den lasten/bassen her liker nok ikke forsterkeren, den spiller drit rått og har faktisk bedre tak på bassen enn HK' forsterkeren min, men etter en halvtime med halvhøyt volum,dvs ganske mange av de 50wattene var i sving. Så blei den noe inni steike varm. Målte ikke, men hand feeling tipper rundt 70++ grader. Så det at gaincloner (basert på lm3575/76) like lave laster, det kan jeg skrive under på.

Tror jeg holder meg til litt snillere høyttalere fra nå av. Er fortsatt utrolig fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du fremdeles boksen på bildene ovenfor? Den uten kjøleribbe?
    Hvis du sjekker ut dette regnearket fra National, så hjelper det deg å finne ut hvor hardt du kan drive forsterkeren din, og hvor stor kjøleribbe du trenger:
    http://www.national.com/appinfo/audi...gn_Guide15.xls

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhhm.. hva er C/W verdien til en aluplate på 10x100x200mm alueplate da? Uansett hvor stor kjøleribbe jeg har så tror jeg ikke den vil like lave ohmske laster. Og jeg kan spille ganske høyt bare jeg har snille høyttalere. Da blir den somsagt bare godt lunken... Og kan spille i timesvis!

Varmeledingsevnen til aluminium er ifølge wikipedia 237 W/(m*K).. noen termofysikerer eller mettalurger her som har roen på slik regning? Og ved max belastning så skal den ene plata mi kvitte seg med ca 50W varme. (hvis jeg forstår exel fila rett).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

link?

Må rette meg selv litt... Alt ikludert. utenom forforsterker kittet. så kommer alt på under 1500!

Handle liste fra elfa: 550kr -komponenter, chassis-kontakt/bryter/sikring/ledninger.

Fra biltema: 90kr - RCA chassis kontakt(gull*) og 2par høyttalerterminaler(gull*)

Fra Clas: 215kr - 2 stk 25*40 2mm alu.plater, blå lysdioder og en miniatyr vippebryter.

Trafo fra Ulveco: (Hvis jeg noen gang får svar) 358kr + moms og frakt.

Ellers så kommer det vel en 50-100kr i glemte komponenter (hadde ikke gjordt nok research på mute-driten) og det er vel det!

Totalt skulle jeg da ende opp i 1500,- grunker. Og det er jo ikke så gale... Nå fikk jeg noen 1*10*20cm aluminium av en kompis... og det kan sparers penger på bl.a 1000uF kondensatorene, diodene og brytere etc...

Nå ventes det bare på svar fra Ulveco og de resterende komponentene (1 motstand og 1 kondensator pr.kanal
    :evil: ) :P

*-- forgyllte ivertfall!

lurte på om du kunne sende meg link til alle di sidene du bestilte fra:P
    :grin:

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får tak i alt som trengs på www.elfa.se

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer, pluss litt rask fra biltema og Clas Ohlson. www.noratel.no eller www.ulveco.no kan du snakke med for å skaffe deg en mer passende trafo enn det elfa har.

Vil du unngå endel problemer kan du også gå inn på www.madaboutsound.com som selger byggesett, kit. Der får du alle komponenter og printkort til strømforsyning og forsterker del, du trenger bare transformator utenom. Blir mye enklere enn å bestille alle enkelt delene fra elfa, prisen blir også nesten den samme.

Søk også litt rundt på internett etter gainclone og du finner mye informasjon om hvordan du skal sette den sammen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer passende?

Ved 8 ohm last er jo anbefalt spenning 35-40v Elfa har en 300VA med +-28v~ som blir +-39v DC. trekk fra 0.7v i likeretting så ligger du på +-38.4v som skulle være ypperlig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har lest, bør ikke trafoespenningen være mer enn max 24V. Mange som kjører helt ned i 18V. Er ikke så veldig gode på å levere fra seg all varmen disse chippene. bl.a leverer de fleste kit produsentene 2x22V trafoer til sine kit. Må nok til med drastiske tiltak for kjøling hvis du kjører så stor spenning, og du må være veldig forsiktig med hvilke høyttalere du kobler på.

Og jeg er fornøyd med det av kraft jeg får ut, rundt 45Watt i følge Excel skjemaet som runer linket til tidligere på denne siden.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du får da 300VA med alle disse spenningene..
    12v - 15v - 18v - 24v - 28v, så det skulle ikke være noe problem dette..

ikke ta dette som kritikk altså!
    Ville bare opplyse om at du ikke trenger kjøpe deler fra 3 forskjellige leverandører, når du kan få alt son trengs hos 1.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Non taken... Måtte bare avklare at man ikke bør kjøre max spenning bare fordi det står i databladet. Og jeg la noen kr. eksta i å safe på 22V siden jeg ikke alltid kommer til å kjøre høyttalere med kjente impedanser på den. Mer passende for de fleste med andre ord.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kapasistans heter det

Jeg mener da at å si at: "En bro-likeretter og no kondensatorer er ikke nok til å gi deg rippelfri spenning." blir litt drøyt. Det er måten likespenning lages tilnærmet rippelfri i mer enn 99% av alt som lages av elektronikk med likestrøm i elektronikken og vekselstrøm inn. Det vil aldri bli 110% rippelfritt, men det er et spørsmål om hvor langt under støygulvet på komponentene man må før man har lav nok rippel til at den er helt uhørbar. Skal man ta den helt ut må man til med shuntregulatorer,men jeg synes jeg hørte ordet gainclone her... (gainclone=forsterker til veldig langt under 30 000 kr)
    Okei okei. Jeg synes det bare er rart å ikke legge mer i likeretteren. Dette er jo likeretter av nivå 2. Finnes jo ørtåførti varianter oppover mot rippelfri likeretter. Skal ikke mange komponentene til før det blir betraktelig bedre. Men men nok om det

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •