Bygging av gainclone, basert på LM 3876TF - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 97
  1. #41
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir en ikke invertert løsning! Og tilbakekoblingskondensatoren er på plass! den blå på pinne 9! Har inngangs terminaler med seperat jord, så det går greit! Tror jeg samler alle signal og strøm jord i to stjerner ved siden av hverandre!?

    ang. tilbakekoblings kondensatoren så har jeg bommet litt i bestillingen og kjøp en 25V kondensator :shock: .... nå ligger den i serie med en motstand så det bør vel ikke bli noe problem!? eller? Vil nødig la elektrolytten flyte... har noen 22uF 63V kondensatorer av dårligere kvalitet liggende,bør jeg bytte?

  2. #42
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Der var endelig alle delene til chassis på plass.. men.. jeg burde kanskje tenke på finish før jeg skrur dette isammen. Pusse? Børste? Eloksere? noen tanker? er litt utolmodig nå.

    Hvis jeg vil børste dem, hvordan går jeg frem da? finner en fin stålbørste og børster ivei?

  3. #43
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For noen år siden lagde jeg chassis med børstet aluminium. Brukte samme teknikk som på bilen med våtsliping med sandpapir. Så vidt jeg husker brukte jeg 1200 eller 1500 våtslipepapir og pusset bare i én retning. (for grovt papir eller ujevn retning syntes med en gang).
    Etter sliping merket jeg alle knotter på fronten med Letraset bokstaver, før det hele ble spraylakkert med matt klarlakk. Det ble ganske OK.

    Bare børstet alu var veldig følsomt for fingeravtrykk. Jeg husker jeg fikk en del merker pga. uforsiktig håndtering, så jeg måtte slipe på nytt. Etter lakkering var ikke det noe problem lenger.

    Du bør skru sammen hele chassis og sørge for at alt passer med hull på alle de riktige stedene. Så tar du chassis fra hverandre igjen, behandler overflatene og så skrur det sammen for siste gang.

  4. #44
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takker, prøver meg på det. Funker Biltemas spray klarlakk?

  5. #45
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For børstet finish sliper eg først med båndsliper med 150 papir, så legges delen i kaustikksoda i 5-10min før spyling vasking i rent vann. Blir meget bra.

  6. #46
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fra og med i mårå, så ska eg isje båra et einaste hål i noge metall på veldig velidig lenge.... Etter 2 knekte og 2 godt bøyde bor, 3 slitte driller og mye gauling er nå delene så og si klare for siste montering. Prøvde Kaustisk Soda trikset, skumle saker :shock:, og fekk et resultat... som var så som så, men det skyldes nok pusse arbeidet jeg gjorde på forhånd, var drittlei :evil: .

    Tomorrow, tomorrow... så håper eg dypt og inderlig at det blir lytting...

  7. #47
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lytting my ass... dette var jommen ikke lett .. men nå begynner det å ligne på noe... i morgen... om jeg så må være oppe hele natta, så skal det bli lyttings. Hadde mange fine tanker om layouten, men med alle jordingskablene så blir det skikkelig spagetti ops: . Hvilken farge som er til hva, ja, det kan du lure på...

    Får ikke plass til den forforsterkeren min, og det tror jeg er like greit. Så da blir det et rent effekt trinn (hvis det nå kommer lyd ut av den!)

    Legger ved et bilde av status pr. jeg går å legger meg...

  8. #48
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Crap

    Neeeeeeeeeei... nei nei nie niet. da var den "ferdig".. før jeg smeller på de to siste platene skulle den opp for en liten test... knitre knitre sa det.... det var den testen, nå må jeg gå igang med feilsøking her.... nedtur... :x :x :x


    EDIT: HJELP!!! har sjekka litt nå.. skulle jo ha sjekka dette først... men jeg er så utolmodig. Spenningen er +/- 32,9 volt så jeg utelukker strømforsyninga, det mest sannsynlige er feilkobla kondensatorer eller rett og slett gjordingspunktet mitt!. Slei litt med å få det til og er i skrivende stunde egentlig bare en haug med ledninger i festet i ET punkt. I det ene punktet finner du både gjording fra stikkkontakten, 0-nivå fra fra trafo og alle gjordingspunkt på chippen... burde jeg seperere støm og signal her? og går da -polen til høyttaleren som støm?

  9. #49
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå skiftet en kondensator og lagd bedre og separate jordingspunkt for signal og strøm! Testet og fant da ut at den ene kanalen fungerer så og si perfekt, pittelitt susing. (la oss kalle denne fungerende kanalen for "høyre-k")

    -Det som er kluet er at høyre-k spiller fint BARE når signalkabelen til denne er plugget i.

    -Plugger jeg i venstre-k så kommer en pulserende lyd i høyre-k samt susingen blir sterkere. Venstre-k forblir dønn stille,....

    -MEN når jeg tar ut høyre-k sin signal kabel kommer en pulserende aktig lyd i venstre-k. Denne er ikke den samme som er i hk, har bl.a lavere frekvens!!

    Begge er bygget opp helt likt og jeg fatter ikke helt hva det kan være!?

    Legger ved bilde av koblingskjemaer! Begge viser da det samme.

    Noen idèer

  10. #50
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter kretsskjemaet ditt å dømme har du snudd 22uF kondensatoren i mute kretsen. Eller kanskje bare tegningen er feil? Den skal ha pluss til jord, siden den trekker mot V-. (Men koblingstegningen ser riktig ut).

  11. #51
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er nok tegningen som er feil ja.. hmm, lurer litt på om venstre-k utsignal terminalen kortslutter til chassis!?, bruker noen biltema ht-terminaler og de hadde utrolig liten "styre-kant" på isolasjons ringene, ikke 1mm engang.. Det blir vel dagens lille forsøk..

  12. #52
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tuller du med verdiene ?
    ( http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=5827 )
    Her viser du at du har byttet verdi/plass på R1 og R3... buha
    Hvorfor man setter C1 til en så latterlig lav nerdi som 22uF forstår jeg ikke helt, selv om avrundingen nedad er på tilsynelatende 7Hz.... 220uF er da minimum.
    R3 til 1 Ohm får den fort til å ryke dersom du tester med litt guffe og masse diskant, effektmotstand på 2-10 Ohm er "mest vanlig".

  13. #53
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Red face

    ops: ops: da har jeg en liten operasjon å foreta meg...

    EDIT: Denne feilen ble da gjordt på begge chippene, men den ene spillte da ganske så fint!? Er det fare for at den andre røyk ved første oppstart og det bare er flaks som har gjordt at den andre ikke røyk? Bytter om og ser om det funker....

    "Uflaks, sa Severin Suveren"

    EDIT2: Byttet om på motstandene... og har nå "hvit-støy" i begge kanaler. En liten "positiv" forbedring er at det er samme ulyd i begge kanaler! Kan det hende chippene er ødelagt? eller kanskje bare et problem med jordingen?

  14. #54
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fint, da kan du kople på pinne 7 også.

  15. #55
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    det er gjordt fra før...... tror jeg tar sommerferie...

  16. #56
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Lytting my ass... dette var jommen ikke lett .. men nå begynner det å ligne på noe... i morgen... om jeg så må være oppe hele natta, så skal det bli lyttings. Hadde mange fine tanker om layouten, men med alle jordingskablene så blir det skikkelig spagetti ops: . Hvilken farge som er til hva, ja, det kan du lure på...

    Får ikke plass til den forforsterkeren min, og det tror jeg er like greit. Så da blir det et rent effekt trinn (hvis det nå kommer lyd ut av den!)

    Legger ved et bilde av status pr. jeg går å legger meg...
    Nå har du kommet på ferietanker, er ikke DETTE ferie, det også ?
    Jeg regner med at pinne 7 brukes i den interne stabiliseringen av "opampen" uten at jeg har sjekket databladet. Vidre syns jeg inngangen med sin seriemotstand på + inngangen virker snål R5 og R4(http://avforum.no/forum/attachment.p...chmentid=5826), vanligvis brukes en spenningsdeler av 2 motstandere, med disse verdier skulle 1K være tilkoplet inngangspluggen i den ene ende og + inngang i den andre. Fra + inngangen til to komponenter 1n og 22k som begge forbindes til pinne 7 sammen med inngangs jord fra plugg og C1.
    -altså ett lite lavpasfilter på inngangen bare fordi forsterkeren ikke liker signaler med for høy frekvens når den ikke kan gjøre noe med det.

    En liten detalj bare.... siden den orginale forsterker bruker 1 Ohm som verdi til R3, ikke alle forsterkere er stabile med så kraftig og kapasitiv belastning som dette utgjør sammen med C2. den kan godt suse dersom den ikke er helt stabil, derfor en repetisjon av R3's verdi som tema.

    Disse forsterkerne er vanligvis stabile med en forsterkning på minst 15, helst over 20, det skulle være greit, men avhenger av C1 og hvor lange inngangsledninger - inngangen til opampen ser hær. siden flere av dem må ha minimum gain, ellers vil dem være ustabile eller støyende med mere eller full tilbakekopling.

    Med mange og lange ledninger virker jo kretsen som ett "antennenøste", hvorfor bruker du så mye ledninger, det ser jo ut som svære hauger?
    Kondensatorene som er tilkoplet forsyningen kan med fordel koples sammen ved opampen, men ha egen forbindelse fra stjernejord, og IKKE dele forbindelse med pinne 7, fordi den har signalstrømmer og vil ikke kose seg med innblanding fra forsyningens strømmer if u catch my point of wiev.

  17. #57
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke flust med komponenter liggende å slenge, kopierer egentilg bare
    http://www.platenspeler.com/diy/amps...enkloon_4.html ,men siden jeg fant ut at jeg ville ha den fullisolerte 3876'en rett før bestilling så gikk måtte jeg "hive" på den motstanden og kondensatoren til "mute"-kretsen og jorde pinne 7.

    Men ang. jordingen. Hvordan skal jeg plassere de? Bør jeg kutte ned på ledninger og samle jordingspunktene på en ledning med mange "hakk" i isolasjonen?

    Sånn som stjernernene er nå (se vedlagt bilde) så er der to stk. med ~1cm avstand. I den nederte er jording fra Inn+(pinne 10) og Inn-(pinne 9) samt jording fra RCA pluggene. I den øverste er alle andre samlet. dvs. Alle fra chippen. 0-volten fra strømforsyninga, den "negative" høyttaler terminalen. Og en diode som indikerer "på", fra +36V til jord. Pinne 7 er også jordet her. Bør jeg flytte litt på noen av disse?

    Legger også ved bilder av chippene. (er ikke helt lett å få fint fokus så nære og uten blitz)

    Må også takke for hjelpen! Setter pris på at noen gidder å legge tid i dette!
    Ronny-D : Jeg ser ikke helt hva du mener, gidder du tenge et skjema med det du regner som "fornuftige" verdier? Må kanskje ut å kjøpe noen flere motstander og kondensatorer, men med chipper, 1000uf kondensatorene og ikke minst trafoen i hus så er ikke det dyre invisteringen... eller kanskje jeg burde sett på denne karen istedet for han nederlandske fyren: http://sound.westhost.com/project19.htm .. er den tidligere nevnte R3 og ingangen som må endres... må ta kvelden nå.. Takk igjenn for hjelpen!

  18. #58
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dersom du ser idatabladet finner du at man reduserer støy og hastighet til forst ved kondisen Cc. Denne har du ikke i din krets.
    Det er meningen at pinne 7 skal forbinde den interne del av chippen til signal jord på korteste måte.
    Som betyr at C1 og R4 kan koples DIREKTE til pinne7. Hær kan du også kople den 22u som brukes til mute til pinne 7.
    To ledninger fra pinne 7, hhv signal jord inn, og koplingsledning til stjerne jord.

    Kabinettet jordes i inngangsplugg for å unngå jordsløyfer. En ledning fra venstre og høyre møtes i samme pungt i kabinettet.

    Ved å sette inn Cny i skissa som er vedlagt blir støyen redusert. For høye frekvenser er Cny og C1 som kortsluttet, da er det bare R1 som skiller pinne 9 og 10, det vil si 1K ohm i stedet for uten Cny og den lille omkpling ville det være R1+R4+R5 ca 22k som er betydelig større impedans og gir ca 22 ganger så mye støy...... for midlere frekvenser er det tilsynelatende bare R5 som er flyttet, alikevel er detmed kortsluttet signalkilde 2K og ca1,5K altså litt mindre støy der også.

    fra modulen går to tynne signal-ledninger, Tre litt tykkere for strømforsyningen og to til HT-terminalene tilsammen 7 med rød ring.
    dette:
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=5835
    og dette
    http://avforum.no/forum/attachment.p...achmentid=5836
    ser veldig rotete ut.


    Håper du kan ta litt kritikk som er konstruktivt ment. Her har jeg tegnet jord med forskjellig farve slik at du lettere kan skille sammenkoplingene, grønn er direkte til pinne 7. blått er som stjerne jord(som IKKE forbindes direkte til kabinett). Det er viktig å sammenkople kondensatorene C3 og C4 med KORTE ledninger, ellers blir også forsyningen ett eget antenne-nettverk, husk at hør går også høytalerstrømmer, derfor korte ledninger.
    Fordi det framgår at det er støy som er det største problem er fokuset lagt til denne del.

  19. #59
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lærer jo faktisk noe nå! Flottings. Skal Cny være polarisert? Og hvis du ikke jorder fra "blå"-ledning. Hvor jorder jeg da? I punktet til gul og blå ledning?.. surfet litt i dag og finner dual mono kits til 350kr ink frakt.. jaujau, får vel fullføre dette her... bestiller rest-deler nu med en gang.

    EDIT: Cny må være upolar.

    EDIT2: Du setter C1 til 220uf, kan det stemme?

  20. #60
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gode råd fra RonnyD. I tillegg bør de to 1000 uF lyttene på V+ og V- ved chipen avkobles med en parallell 100nF kondensator på hver. Så nære chip'en som mulig.

    Strømforsyningen bør også avkobles med 100nF samt 100nF+1ohm. Har prøvd å tegne dette inn i RonnyD's tegning.

    Du kan også prøve å tvinne ledningene for å redusere antenne effekten der du må ha lange ledningsstrekk.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •