Bygging av gainclone, basert på LM 3876TF - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 97
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det du nevner er strømforsyningen til LM3886... en helt annen chip! , men han bruker 1500uf på LM3875, og det er jo litt høyere det... tror det har lite å si!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åhja... ser det nå.. det ekstra kit'et.. hm.. jojo.. med tanke på hvilke høyttalere jeg har tenkt å bruke så tror jeg ikke det er verdt investeringen... får eventuellt ta det siden!... easy peasy å oppgradere ved en senere anledning! holder det billig, tror ikke helt at kostnaden veier opp for hva jeg vil få igjenn i lyd...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    runer: Hvordan kjører du dine 4780? enkel 60W eller brokoblet til 120? Er lydkvaliteten på høyde med 3875? (som jeg ikke har hørt, bare lest om?)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mine 4780 parallellkoblet (ikke brokoblet) til å gi ca. 120 watt i 4 ohm. Disse chip'ene er ikke lett å brokoble pga. litt svake termiske egenskaper. Det er vanskelig å få ledet bort varmen uten bruk av vifte...

Bruker 2x24V trafo. Jeg brukte først 1500uF lytter, men bygget senere om strømforsyningen og har nå 20000uF per kanal. Jeg hørte forskjellen i bassen som fikk mer dynamikk. Jeg har ikke hørt 3875 chip'en så jeg kan ikke kommentere den.

Vær nøye med stjerne jordkobling så slipper du brum. Min er dønn stille - på fullt volum må jeg legge øret inntil høyttalerne for å høre noe.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Lagde du noe fancy chassis til din?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er chassiet til min 4780 chipamp:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig! bruker du den som rent effekt trinne eller har du noen form for volumkontroll?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driver denne rett fra en CD spiller. Har satt inn et potmeter som passiv volumkontrol. Forsiden har kun volumknapp og powerknapp.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte du et av de dritdyre stereo potmetrene som er beregnet for audio eller bare et standnard? Jeg tror jeg prøver meg først med forforsterker kit'et mitt og hører, borrer bare hull til volum kontrollen på framsiden :idea: så får jeg bare finne en instilling på bass og diskant før jeg skrur på lokket. Da er det ikke noe problem å skrifte til noe annet ved en senere anledning!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et Alps audio stereo potmeter. 94 kr på Elfa. Bedre enn standard potmetre men ikke blant dyreste.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... da har jeg lodda alle komponenter fast på chippen, og om jeg sa det var god plass tidligere, så tar jeg det tilbake nå! Fy for et rot!! nå ser jeg fordelene med printkort. Mangeler kanskje litt kunnskap på hvordan man lodder også. Uansett så legger jeg ut et bilde, hvis noen ser noe spinhakkade gale så si ifra!

Venter bare på siste lass med aluminium til chassis nå...

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må holde meg oppdatert om hvordan den yter og om den i det hele tatt fungerer. Kunne vært morsomt å bygget noe slikt selv og jeg har tilgang til å etse printkort.

DIY er jo uansett alltid morsomt (hvis det fungerer)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mens jeg sitter her på jobb å venter på ride hjem...

Er det det noen som har erfaring med gode høytalere til denne chippen? LM3875 eller 76? Vet de bør ha høy impedans og relativt høy følsomhet.
    Blir vel neste skritt det å bygge den "perfekte" gainclone høyttaleren

Klipsch (skrives det virkelig sånn?) er kanskje en god match, men den kan du ikke lage selv. Og det er jo det som er 2/3-del av morroa!

Så litt på elementer med høy følsomhet hos Eltek, der skiller CA21RE4X/DC-H373 seg ut i oversikts tabellen, med 94dB følsomhet. MEN i databladet står det bare 90!? trykkleif i eltek sin tabell? Står også (i databladet) at den gir 96dB ved 4 watt inn, og da burde vel logikken tilsi at den har rundt 94dB følsomhet?? effekt/dB forholdet er vel 3ganger effekt for 1 dB økning?

Noen tanker?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må skille mellom spenningsfølsomhet og effektfølsomhet.Med 1 watt tilført stemmer det bra med 90db.Du må doble effekten for hver 3db økning.4 watt skulle da gi 96db som oppgitt i databladet

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så da lyver eltek sin oversikt... men da er egentlig alt rundt 90dB følsomhet ganske kurrrant når forsterkeren leverer 50+ Watt, 107ische dB ved full guffe, og det er nå lagt over normalt lyttevolum (for meg,... tror jeg,.... har aldri målt)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Ok, så da lyver eltek sin oversikt... men da er egentlig alt rundt 90dB følsomhet ganske kurrrant når forsterkeren leverer 50+ Watt, 107ische dB ved full guffe, og det er nå lagt over normalt lyttevolum (for meg,... tror jeg,.... har aldri målt)
    Tja,oversikten oppgir spenningsfølsomhet(2,83V/1m) og siden elementet du fant var 4ohm vil den være tilsvarende 2 watt.(Men burde vel da egentlig stått 93db følsomhet).
    Jeg bruker 2x18V trafo og de har ingen problem med å drive et par TannoyM1 til et anstendig nivå,så du har sikkert nok guffe.Som du skriver må du jo velge høyttalere med litt større omhu siden du har såpass høy railspenning.Er spent på å høre inntrykkene dine når du blir ferdig.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4ohm? hm, er det ikke dobbelt spole på den? Hvordan vet vi ved hvilket spoleoppsett de måler? Uansett så blir nok det en stund til ja, er vel nesten samme spesifikasjoner sånn teknisk på M1 og M3? hvilken bass sitter i dem? Og tannoyen skal være nominelle på 7-8ohm.. får bare håpe de ikke dupper for langt nedover. Blir spennende ja.. vente vente, er friste til å skru de fast i noe skrap aluminium og teste, men å lodda på og av ting blir bare "kliss"... gir 1cm stykkene en dag til..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk ut fra at tabellen til Eltek er oppgitt med spolene parallellkoblet,siden det da stemmer noenlunde med databladet(ser nå faktisk at det står i tabellen også).
    M1 har 5 1/2" element,men vet ikke hvordan impedansekurven er.
    Vær nøye med jordingen som Runar nevnte.Jeg fikk trafobrum i høyttalerne etter at jeg hadde fått settet koblet opp.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger separate ledninger fra hvert endepunkt som skal til jording, og har tenkt å samle dem i midten av begge chippene. Må chassis jord og signal\strømjord være i samme stjerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke så lett å se koblingen din ut i fra bildet, men dersom du bruker chip'en ikke-inverterende, så vil jeg anbefale at du bruker tilbakekoblingskondensator. Det er den som er merket Ci i National's datablad.
    Min erfaring er at disse Overture chip'ene til National lett kan gi en 100-120 mV DC spenning på utgangen hvis du prøver ren DC kobling av forsterkeren. Ikke så mye kanskje, men mer enn jeg liker å ha permanent på høyttalerne mine...

Ang. stjerne-jording: Pass på å kjøpe isolerte inngangskontakter og koble også disse til felles jordpunkt. Det er delte meninger om kobling av chassis jord til signal jord. Noen gjør det direkte, andre bruker et avkoblingsnettverk (10nF + 100nF + 10R) mellom signaljord og chassis jord. Du får prøve deg frem og se hvilken som funker best hos deg.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •