Erfaring med BEL og oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Cellv14 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med BEL og oppsett?

Til de som har BEL og er stor fornøyd, hvilket oppsett bruker/brukte dere?
    Når jeg skal få fiksa BEL på slutten av sommern skal jeg teste først med Yamaha RX-V450 så koble opp Hegel H1 mkII, jeg vet ikke hva jeg kommer til å forvente men trur jeg kommer til å miste røyken fordi jeg har aldri hørt noe ala High-end.

Er stor interesert i BEL mkII og kan få flere til å bli med i laget

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører mine på Yamaha rx-v1200, Rotel RB985 og Denon 1910 dvdspiller (huff for en samling med forskjellig utstyr ops: ). Nå har jeg ikke hørt BEL mk2 enda, men jeg er fornøyd med mk1 også.

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BEL

mine kjører jeg på Yamaha rx-v2500 og hk dvd22. Fungerer helt konge!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jahaha, lol noen som har de koblet opp på high-end? :lol:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers har vel Midgaard Audio monoblokker og Linn pre.. Er det High-End nok for deg?

Mvh

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgaard Audio har jeg hørt mye skryt om, men Linn pre....må være sinnsyk kombinasjon :shock:
    PS: Hvor høyt kan BEL spille? :roll:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Midgaard Audio har jeg hørt mye skryt om, men Linn pre....må være sinnsyk kombinasjon :shock:
    PS: Hvor høyt kan BEL spille? :roll:
    Den nevnte komboen spelar heilt enormt etter min meining. Med nok kraft og god kontroll, så han du spele høgt nok. :wink:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten høre med han men han er borte på msn, trenger litt info om mkII også :roll:

Newcomer WildRover sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

BEL er vell blitt testet på midgard opp gjennom prøve-tiden. så BEL pluss midgard passer vell bra ja :wink: ..

Newcomer gultusj sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har jo 600watts blokkene til MA, så jeg tror nok at BEL slutter å orke mer, før blokkene slutter å levere...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke anbefalt å kjøre noe særlig høyere enn 100W RMS kontinuerlig med det nåværende delefilteret på grunn av en motstand som kan gå varm. Det er viktig at den nevnte motstanden ikke ligger inntil kondensatorer i delefilteret (noe et par selvbyggere har fått oppleve konsekvensen av - kondensatoren smelter ved høy varme).

100W gir omtrent 110dB ut. Men i peaker kan man drive BEL noe høyere. Personlig synes jeg de spiller ekstremt rått ved 100dB i lytteposisjon (3 meter unna), og har vel svært sjelden spilt særlig mye høyere enn det. For testlytting spiller jeg sjelden høyere enn 95dB i lytteposisjon, og på film ligger jeg vel jevnt på 75-85dB.

Pass uansett på ørene deres... Jeg synes 110dB er ubehagelig høyt, og mener således BEL fyller mine krav til dynamikk og kraftreserver.
    :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder begrepet "high end", så er det et begrep med så mange fortolkninger at jeg ikke vil gå inn på diskusjon om det. Men jeg vil vel tro at en del vil si at BEL ikke er high end, siden det faktisk er noen mindre svakheter i den som kunne vært utbedret med litt mer penger i potten. BEL (som står for Billig, Enkel, Liten) er designet med lav pris som en viktig faktor, noe som går imot de fleste definisjoner av begrepet "high end". Men jeg mener bestemt at BEL scorer høyt på lydkvalitetsskalaen likevel, og selv om det ikke er high end, så er det definitivt hifi.

BEL er testet på ulike effekttrinn, og lar seg fint drive av effekttrinn ned mot 2x60Watt. Men legger man på noen seriøse watt, så får man mer kontroll i bassen, noe som gir en mer kontant lydgjengivelse. Det blir ikke høyere, men det jeg kaller raskere bass, altså en bassgjengivelse med mer definisjon. Midgard Audio monoblokker er brukt i alle trinn i utviklingen og er en lydmessig perfekt match til BEL. Men det er også forsøkt AB-baserte transistorforsterkere med hell.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar roffe!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cellv14
    Takker for gode svar roffe!
    Ser for øvrig at du er interessert i BEL mkII. Det er jo en konstruksjon som ikke er ferdig, men den vil sannsynligvis ikke ha den "varme motstanden" i delefilteret, og vil være litt dyrere. Den vil nok derfor kunne spille mer stabilt ved høye volum.

Lydkvaliteten vil høyst sannsynlig også bli bedre, med ambience-diskanten som gir mer riktig diskantintegrasjon i vanlige oppholdsrom, samt en litt jevnere frekvensgang i øvre mellomtone, uten at jeg kan love noe (her jobbes det mye for å få det tilnærmet perfekt, men man må huske at også delefilteret i mkI var temmelig godt gjennomtestet med grundig utviklingsarbeid).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for øvrig at du er interessert i BEL mkII. Det er jo en konstruksjon som ikke er ferdig, men den vil sannsynligvis ikke ha den "varme motstanden" i delefilteret, og vil være litt dyrere. Den vil nok derfor kunne spille mer stabilt ved høye volum.
    Penger er ingen problem!, bare jeg får skaffet en til slutten av august så er jeg fornøyd :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •