Tips til de som vil bygge Dynabel Phobos

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Knottpøbel sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til de som vil bygge Dynabel Phobos

Nå er jeg akkurat ferdig å bygge kassene til mine to Phoboser. Tenkte jeg skulle gi noen tips til de som ønsker å bygge disse selv. Dette fordi jeg erfarte ting underveis, som kanskje andre kan dra nytte av.

Materialer:

Man trenger faktisk kun 1 stk 19mm MDF-plate for å bygge 2 subber. Jeg kjøpte mi plate hos Byggmaker, og den har størrelse 244x122cm. Kjøpte også polyuretan-lim her. Anbefaler dette limet da det er oppskummende, slik at eventuelle småglipper vil bli tette alikevel. Du trenger ikke kjøpe 0,5l som jeg gjorde. Har godt over halvparten igjen, og dette limet er ganske dyrt.

Kapping:

Jeg hadde så flaks at jeg fikk lov å leke meg i et profft snekkerverksted på kveldene, så jeg hadde tilgang på ordentlig sirkelsag av bordmodell, og annet sexy powertools!! :-) Har du ikke dette anbefaler jeg at du spør om de kan kappe ferdig plata der du kjøper den. Nøyaktige platebiter vil spare deg for MYE irritasjon og plunder senere!

Om dere lurer på hvordan dere skal kappe for å få nok til to subber av en plate, kan dere få kappemal fra meg! :-)

Verktøy:

Om du har fått kappet platene, er det kjekt å ha:
    - Stikksag. Viktig!!
    - Drill med diverse borstørrelser. Viktig!
    - Pussemaskin. Ganske viktig.
    - Overhåndsfres med "avrundingsfres". Luksus... :-)
    - MANGE store klemmer (over 45cm spenn).
    - En del små klemmer. .
    - Linjal, vinkel, passer, blyant og annet håndverktøy.

Jeg tror ikke jeg vil anbefale å satse på dette bygget om du ikke har minimum 4 store klemmer tilgjengelig. Jeg brukte faktisk 12 stk store, og 8 stk små pr. sub under limeprosessen min, men det kan hende det kan gjøres med færre klemmer, men i flere omganger.

(Jeg bygde begge mine subber samtidig, så som dere skjønner hadde jeg tilgang på mange klemmer.... Hehe!)

Forbereding:

Rydd deg en god og romslig arbeidsbenk, og start med å identifisere platebitene dine opp mot tegningen. Prøv å stable platene sammen slik de skal være, så du får oversikt. Merk platene med blyant.

Bearbeiding av plater:

Studer tegningen nøye, og bearbeid alle platene helt ferdig før du fortsetter. Det eneste du lar være til slutt er boring av hull til å skru fast bakplate, samt hull for snepperter til stofframme.
    Merk opp og dobbelsjekk målene dine før du begynner med stikksaga.
    Spenn fast platebiten med klosser under, så sagbladet ikke slår i bordet... :-) Ha godt lys, og 0 promille, og sag så pent og nøyaktig du klarer. Da slipper du å pusse så mye senere.
    Om du har overhandsfres, runder du av de kantene som skal rundes av nå.

På tegningen sier Eltek at man skal fase noen platekanter med 1 og 2mm fas. Dette synes jeg ikke er nødvendig, om du ikke vil ha den for utseendets skyld. Disse fasene gjør det litt vanskeligere å lime, og de VIL bli fyllt med lim som du må skrape ut senere. Jeg faset mine plater, men hadde ikke gjort det på nytt igjen, om dere skjønner...

Ferdig å sage og frese? Få unna alt kappet, samt all sagmuggen får limingen starter! :wink:

Liming:

Start innerst, og jobb deg utover. Vær nøye med at platebitene kommer kant i kant.

Finn tak en hjelper, om mulig! Fire hender er bedre enn to! Som oftest...

Bruk godt med lim!!! Fordel dette jevnt på hele platekanten som skal limes. Om du ikke vil bli kullsvart på fingrene, bruker du gjerne engangshansker nå... :lol:

Polyuretanlimet jeg brukte (Bostik Trelim D4 800) trenger ca 2 timer i press før du kan løsne klemmene, og gå videre. Full styrke får det nok ikke før etter et par døgn, så vær varsom.

Trinn 1.
    Lim fast avstandsstykkene til den indre bakplata. Lim så avstiveren fast i den indre bakplata. Når dette har tørket i minimum 2 timer, fjerner du klemmene, og skraper av alt limet som har skummet ut på de kantene som skal limes mot noe annet i trinn 2.

Trinn 2.
    Legg bunnplata på en litt mindre kloss, som er så høy at du klarer i stikke klemmer under den senere.
    Legg den indre bakplata med avstiver og avstandsstykker fra trinn 1 på bunnplata, og plasser denne nøyaktig der den skal være. Bruk noen av kappbitene dine til å hjelpe deg med avstand til kanter. Ikke ha på lim ennå. Tegn et ommriss med blyant.

Trinn 3.
    Kan hoppes over, men om jeg skal bygge flere subber vil jeg gjøre dette, da det er VANSKELIG å holde styr på alle platene på en gang når man har smurt på lim. Når man setter på klemmer har ofte platene en liten tendens til forskyve seg litt. Så nemlig:
    Stift/skru fast noen små styreklosser på bunnplate og topp-plate som hjelper deg å holde side- og frontplater, samt den indre avstiverbakplata kant i kant og i rett posisjon under liming. Tror ikke disse skulle behøves fjernes senere, om de bare er "små" nok.
    Prøv å sett sammen subben din uten lim nå, og sjekk at alt kommer kant i kant, og ser fint ut.

Trinn 4.
    Om du gjorde trinn 3 skulle dette være enkelt. Hvis ikke, lykke til!!
    Smør lim på undersiden av den indre avstiverbakplata, og sett den ned på bunnplata.
    Smør lim på frontplata og plasser denne.
    Smør lim på sidene av frontplata, samt avstiveren.
    Smør lim under sideplatene og plasser disse.
    Smør lim oppå hele sulamitten, og legg topp-plata nedpå.

Sjekk at alle kanter er rette, og at avstiveren er i rett posisjon nå!!!

Sett klemmer forsiktig på sideplatene først. Jevnt press både foran og bak. Se at ting holder seg i posisjon, mens du jevnt trekker til alle klemmene her. Hvis du har gjort trikset med klossene i trinn 3, tror jeg du kan klare deg med 4 klemmer her. Jeg brukte 6...

Sett press på topp og bunnplata. Jeg brukte 6 klemmer her jevnt fordelt. Husk å få press på avstiveren også. Om du har gjort klossetrikset i trinn 3, kan det hende det funker å bare legge masse press på topp-plata istedetfor klemmer.

Ferdig? La tørke over natta før du fjerner klemmer og press!

Finale:
    Skrap bort alt limet som har skummet ut.
    Merk opp hvor det skal bores hull på den ytre bakplata.
    Sett noen tykke tapebiter på alle sider av denne, Akkurat så mye at du klarer å banke den på plass, og at den blir på plass, samtidig som den holdes sentrert i bakenden av kassa.
    Sett et 4mm bor i drillen, slik at det stikker ut ca 21-22mm fra chucken.
    Bor opp alle hullene i den ytre bakplata mens den står på plass i kassa.
    Du skal nå ha borret litt inn i avstandsstykkene.

Snu kassa, og puss ferdig fronten. Antagelig er det litt ujevnheter i alle skjøter, selv om du har vært aldri så nøye både under kapping av plater, og liming... ops:
    Plasser stofframma (uten stoff) på fronten, og sentrer denne, og klem den fast med 4 små klemmer inni hullet. Merk opp hvor hullene til sneppertlåsene skal være på frontplata. Bor disse hullene tvers igjennom alt. Begynn gjerne med et lite bor, før du avslutter med 10mm.

Bekymret for at du har laget hull i kassa di? Disse tettes med epoxy når kassa er malt, og sneppertene er på plass... ;-)

Med stofframma fortsatt klemt fast på fronten, legg ned kassa, og puss sider, topp og bunn. Nå får du samme fasong på stofframma som på subben nemlig!! :-)

Avslutt med å pusse bakplata mens den sitter på plassen sin.

Nå skal det være en ferdig kasse som bare trenger maling eller lakk, eller hva du velger, og den skal ikke se så aller værst ut heller.

Har ikke kommet lenger enn hit, så resten får dere finne ut av selv... Hehe!!

Lykke til!!
    PS: SKal se om jeg får tatt noen bilder senere....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder av Phobosene

Fikk tatt noen bilder med et webcam av de ferdige kassene.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget fine kasser du fikk Har selv 2stk phobos selv ,men jeg har kun brukt stikksag og et målebånd.. Det fungerte ,men det ble endel arbeid med å tilpasse platene 100% til hverandre. Og det er en fordel med minst 4stk store tvinger og helst noen små

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så dette er en sub å satse på da ?? vurderer å kjøpe en ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En virkelig god og forseggjort guide Knottpøbel! Med litt modifikasjoner i teksten, slik at den blir generell for sub-bygging kan den trygt legges ut i Generelle guider

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ligger det an her Knottpøbel? Kommet noe videre? Hittil ser det jo kjempeflott ut, så jeg er litt spent på det ferdige resultatet...

Mvh.
    Andreas

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt nettop og lurte på om jeg skulle skaffe meg en Phobos, så takk for en utmerket guide..

Du ble fornøyd med resultatet håper jeg? For nå er det ikke lenge til jeg står på eltek og overleverer no cash..

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subbene mine er ferdige de, for lenge siden! :-)

Valgte å spakle igjen de utfasingene som eltek har på tegningen. Malte de med Lady interiørmaling. Fikk gode tips i malingsjappa også. Synes resultatet ble veldig bra!

Nå har jo jeg to Phoboser i ei lita stue, og kjører disse stereo sammen med to små minimonitorer (B&W) for øyeblikket. Har liggende kit for å bygge C11 fra Eltek, men har ikke fått ut fingern på dette enda. Har ingenting å klage på lyden. Først hadde jeg subbene helt nede på gulvet, men syntes det ble litt vel boombass. Fant tak i noen Lecablokker som jeg tørket og spraya svart, og limte fast tykk filt oppå og under disse. Disse står nå under subbene, og resultater ble en mye tightere, strammere og kontant bass. For meg sparker dette mer enn nok hjemme! Volumet på subforsterkerne står litt under halv for at de skal matche resten av anlegget, så det skulle være nok headroom igjen. ;-)

Konklusjon: Veldig fornøyd!
    (Jeg er ikke noen High-End freak utstyrt med gullører! Er nok bare en skarve lydtekniker av yrke. Nettopp kommet inn hjemme etter to uker på veien med bla. Madrugada, Halvdan Sivertsen mm....)

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut! Sleng ut noen bilder på minhifi / minhjemmekino da, som du sikkert har hørt før, vi ELSKER bilder! :-)

Andreas

Newcomer MR.Polyglass sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kommer til og få en overaskelse når c11 er ferdig, hvis du ikke har hørt den før da! , og ellers må jeg si det var en flott guide for bygging av phobos bra jobba og pene kasser ble det og!, jeg har bygget en selv og vet att den holder mål så dem så lurer på og bygge bør ta sjangsen, hvilken farge endte du opp på foresten? min er hvit hehe

mvh en lykkelig eier av phobos og 2 stk c11

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Mine Phoboser er også nesten hvite! ;-)

Ja, gleder meg til å få ferdig C11. Har tre kit, men vurderer å kjøpe to eller tre til, om jeg er fornøyd med de første. Har levd lenge med kombinasjonen B&W / Marantz, men synes det blir litt for "snill" lyd. Pent er det, men ikke ærlig, samt at det nok mangler noen mikrodetaljer. Har hørt at C11 er betraktelig bedre, sånn sett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •