Konrad's DIY rack FERDIG!!! (Nå med swedish)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 114
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Konrad's DIY rack FERDIG!!! (Nå med swedish)

Har nå gått til innkjøp av hobbyplater (18*500*2100), overfres og bordsag. Jeg har planer om å få bygget meg et rack som skal oppfylle 3 ønsker.

1. God plass

Grunnet oppgradering av center må det være plass til den nye kassa som skal inneholde et TC2+ element under eksisterende CV! E-D6C.

Det skal også være 2 skuffer som skal romme PS2 og XBOX stæsj som håndkontrollere, multitap o.l

2. Beskyttelse

Siden Konrad jr. nå er kommet til verden er det ønskelig å beskytte komponetene om en stund. Har derfor tenkt til å lage "dører" av lekter som trekkes med høytalerfrontstoff.

3. Fjerne uønsket lys fra komponeter

"Dørene" vil også fjerne det meste av lysene fra komponentene slik at dette ikke skjenerer når man ser film.

Etter å ha fundert en stund, tegnet og målt har jeg kommet frem til at "benken" skal deles opp i 5 deler. Totalt vil benken bli 260 cm lang, 80 cm høy og 50 dyp. Farge blir mellombrun lakkbeis fra www.herdins.no Dette er noenlunde samme farge som gulv (merbau parkett). Samme farge er brukt på fotlister. For å få en finere finish skal det lakkes 2-3 strøk.

Fortsettelse følger..... skal prøve å ta en del bilder underveis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har lyst til å "spikke" meg kabler som er akkurat lengder. Gjelder både audio og video. Noen tips til type kabler og koblinger? Dette for å gjøre kabelsalaten minimal. Har planer om å lage kabelkanaler bakpå til strømkontakter og a/v.

Hva med plassering av komponenter? Ser det OK ut. Tenker da på kabellengder o.l

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser sjef ut, men jeg har ett forslag:

De hyllene som NAD-ene står på vil nok gi et litt rotete inntrykk. Det gjelder nok de andre hyllene som står i ulike høyder også. Kan du sette dem på linje ser det mye ryddigere ut. En annen ting som kanskje rydder litt opp i linjene er om noen av de stående veggene ikke stikker helt frem og får en dus farge slik at ikke rackeg får så mange visuelt sterke vertikale komponenter. Du kan også gjøre noen hyller mindre synlige for å få litt mer orden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyllene skal være regulerbare for hver 2. cm eller no slikt. Men siden det blir "dører" så blir det lite synlig. De vertikale platene skal trekkes inn et par cm hadde jeg tenkt ja.....

I det midterste racket er jeg forholdsvis låst p.g.a center høytalere. Men teori og praksis stemmer skjeldent overens så vi får se hvordan det blir. En annen grunn til plassering av effektforsterkere er at de vil komme bak lerett i filmmodus. Andre komponenter må jo være lavere da de skal fungere med fjernkonroll.... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg igang! Og det er jammen på tide! Konrad jr. er nå meget ivrig på videospilleren når han får fritt spillerom på gulvet.

Noen endriger er gjort underveis. Det blir noe lavere, dette p.g.a utseende og at behovet for stor plass har blitt redusert p.g.a mye mindre (fysisk ) effektblokker. Faktisk blir hele racket NAD fritt!

I kveld har jeg skjært ut plater til centerhylla. Prøvde først med nikkesag og linjal spent fast med tvinger som "styring" ut særlig hell. Hentet frem sirkelsaga og da gikk det som en drøm. Rakk også årulle på lakkbeis (Herdins beis og lakk i ett). Denne er helt rå og jobbe med, tørker på kort tid selv i kuldegrader! Farge ble brunsort. Bilder kommer.....

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut. Jeg holder også på å bygge et rack ,men det blir kun bygget opp av 4stk hyller (4stk plasser) siden jeg ikke trenger mer. Mitt rack blir vesentlig enklere ,men siden jeg planlegger å flytte om ikke så veldig lenge til en liten hybel så har jeg desverre minimalt med plass. (racket må dermed bli ganske lite) Her er en arbeidstegning. Alle deler ligger i hus , begynner å bygge når jeg får ferdig BEL hele veien rundt. DIY ER MORSOMT =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DIY er kjempemoro! Det ser jo snasent ut det der CFD!

Her er da "skjelett" til første del ferdig. Begynte ved 20:00 tiden og ferdig 22:30. 45 min pause for å vente på lakkbeis til å tørke.

Mål bxhxd: 63,5 cm x 71,5 cm x 50 cm
    Bygget av: 18 mm hobbyplater.
    Skruer: 6,0 x 60 hull forboret med 4 mm bor
    Antall skruer: 30 stk

Totalhøyde blir ca 78 cm. Det sal monteres totalt 12 stk soundcare spikes under hele racket. Som sokkel skal en lekt bli høvlet til slik at det blir 1-2 mm klaring til gulv. Litt ufint å gjemme såpass dyre spikes, men av hensyn til renholdersken tror jeg det er smartest.

På toppen skal jeg legge en hel 25 mm heltre furu benkeplate "lakkbeiset" i samme farge som skjelett.

Nederste rom er 41 cm høyt, deretter 20 cm til centerplass og 8 cm til tastatur, mus og fjernkotroller som ikke er ofte i bruk. Innvendig bredde er 60 cm.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende..Hmmmm...
    Gleder meg til å se flere bilder av prosjektet..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette ser veldig bra ut gleder meg på flere bilder :-D

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er hva jeg kommer til å gjøre. Borre gjennom frontplaten med 6.5mm bor og kjøre spikes rett igjennom frontplate. Da trenger jeg ikke så mange spikes samt at jeg er 100% sikker på at de sitter til frontplate.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg har valgt Soundcare spikes er at jeg ønsker å kunne flytte på racket. Med tradisjonelle spikes kan det fort bli merker i parketten. Håper på at filtknotter under på Soundcare spikes gjør racket flyttbart. Det funker greit på biljardbordet. Aberet med Souncare spikes er prisen. 100.- pr. stk. Ikke så ille i utgangspunktet, men når det er behov for 12 stk blir det jo en sum av det.

Har jo vært i kontakt med deg CFD ang DIY strømkabler. Grunnen til at jeg ombestemte meg var at skiftkollegaen min (som ikke er veldig ivrig på AV) kom med et veldig bra forslag. Montere kontaker bak på racket. Det var en ide jeg tente på umiddelbart. Derfor lurte jeg også på å kombinere med overspenningsvern. Lurte litt Supra 6-veis strømfordeler.http://www.mamut.com/dynabel/subdet343.htm

Men, overspenningsvern = lynvern?

Disse er da tiltenk montert på bakplate bak skuffene. Det vil også bli montert opp lekter for kabling mellom komponenter og størmfrdeling rundt om på racket. Resultatet blir da kun få kabler som henger ned som en kjempe kabelsalat. Biltema har en rekke smart løsninger for kabelordning.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke så dumt ut. Du ser jo hvordan jeg har løst det? Jeg har 3 rør bak på racket. En med signalkabler , en med høytalerkabler og en med strømkabler. Burde bli grei skjerming det?

Jeg har en sak til å ordne kabelrotet fra biltema. 100kr for 10meter tror jeg at jeg betalte. Absolutt verdt det når man kan få det mer ryddig i racket sitt. Nå er jeg litt skeptisk til at jeg har laget for korte signalkabler til å plassere Marantz på plass nr3 og må flytte den ned til hylle nr2. Det er ikke så farlig ,men det skaper tull i planene.

Den er lynvern ja. Er høy spenning som er forårsaket av lynnedslag. Er iallefall beskyttelse på spenning i NT1 som er ISDN boksen fra Telenor. (etter notatene jeg har fra noen år tilbake med skolegang)

Bare å komme med flere bilder etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelrot er egentlig ikke bra! Skal bli deilig å få orden på det. Strømkablen på Denon er en slik som du har laget CFD, men uten jord ser det ut til. Passer den pluggen du har fra Clasern mon tro? Hvis signalkabelen er for kort, kan du lage en ny?

Hvis det også er lynvern er det jo en grei forsikring for komponetene. Men hva med strømrensing, er det bare tull? Eller er det noe i det.
    Flere bilder kommer! I dag har jeg ikke gjort noe, men i morgen skal jeg ut i kulda og kappe litt igjen....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville faktisk tenkt på å kjøpe en UPS til CDspiller/pre og andre følsomme komponenter. Og ikke minst projektor. Mange vil kanskje kategorisere det som å kaste penger ut av vinduet ,men jeg merket meget ustabil pærestyrke (pæreflimmer) der jeg bodde før. Når jeg flyttet hit (til østlandet) forsvant det. Jeg vurderte å kjøpe UPS ,men flere andre sa det var tull.. Short story , nå sitter jeg med UPS =) Men ser ingen grunn til å bruke det til effektamp.

Og ja.. Jeg har nok til rundt 6stk signalkabler til (laget 10stk i første omgang). Den pluggen fra clas burde passe den.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Jeg ville faktisk tenkt på å kjøpe en UPS til CDspiller/pre og andre følsomme komponenter. Og ikke minst projektor. Mange vil kanskje kategorisere det som å kaste penger ut av vinduet ,men jeg merket meget ustabil pærestyrke (pæreflimmer) der jeg bodde før. Når jeg flyttet hit (til østlandet) forsvant det. Jeg vurderte å kjøpe UPS ,men flere andre sa det var tull.. Short story , nå sitter jeg med UPS =) Men ser ingen grunn til å bruke det til effektamp.

Og ja.. Jeg har nok til rundt 6stk signalkabler til (laget 10stk i første omgang). Den pluggen fra clas burde passe den.
    Endel UPS'er gir meget bra strøm, man blir jo koblet helt fra strømnettet hvis den har slik oppbygging som vi lydfolk liker. Jeg testet dette på en effektforsterker med plagsom vifte for noen år siden og det funka helt fantastisk. UPS hadde desverre en plagsom støy i seg selv og jeg fikk ikke plassert den uten at den var hørbar så jeg donerte den til småbruket pappa har
    Men endel billige UPS'er genererer ikke strøm før 230volten kuttes og da er det ingenting å hente på å bruke den til lyd komponenter.
    Jeg har to små UPS'er som jeg har tenkt til å bruke på PJ og litt andre småtterier, de er bare på 500VA og det er først og fremst PJ jeg vil beskytte mot strømbrudd.
    Skulle gjerne hatt en fiskars 5000VA UPS, de har meget god kvalitet, veier like mye som en småbil og ser ut som en effektforsterker fra helvette...

Strømbruket til anlegget mitt kan runde 4000watt, men i realiteten bruker jeg nok aldri dette, uansett så gidder jeg ikke koble på en UPS som ikke kan takle full fart

Det var litt OT kanskje?

Kjempeflotte rack-planer må jeg si, blir inspirert jeg, men jeg får nok ikke lov til å bygge noen før vi har fått oss mye større plass
    Men Konrad, hvorfor bygger du ikke slik at du kan få senteren stående? Da får du bedre spredning og du slipper time-offset i delefrekvensene, jeg merket forskjell når jeg endret min senter fra liggende til stående, desverre har den lagt seg ned på siden igjen pga. flyttet sammen med samboer og plassmangel i racket.
    Men skulle jeg bygget et rack hadde jeg sørget for å lage plass til en stående senter.
    Problemet varier fra senter til senter ettersom hvor delefrekvensene er så det kan godt være at det ikke er mye å vinne på dette for din senter da test først i så fall..

Are

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke om effektamper. Jeg drar sluttningen etter at projektoren min fikk et mer stabilt bilde (flimmeret forsvant) med en UPS. Det flimret mest i economic mode og minst når pæra gikk for fullt.. Uansett så synes jeg det var en god investering

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPS har jeg foreløpig ikke planer om. Men lynvern tror jeg kan være lurt. Regner med at dette strømfilteret fra Supra ikke har noen effektbegrensning for meg?

Stående center? Tenker du da på en ordinær center på høykant are? Skal vinkle min center noe opp nå, siden den vil bli gjemt bak høytalerduk vil det ikke se så rart ut. Centerbassen skal ha en frontplate på 12° vinkel for å få den "in your face". Denne blir også gjemt bak høytalerduk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var resten av "skjellettet" kappet til. Noen hyller gjenstår, men er ikke sikker på hvor mange det blir enda. Venter nå på at lakkbeisen skal tørke slik at jeg for montert i sammen en side. Noen byggebilder:

Bruker 80 cm Biltemalinjal som anlegg for sirkelsag. Klemt fast med 2 stk hurtigtvinger.

Maskeringstape over "kuttet" for at det ikke skal flise opp så mye.

Båndsliper for å få unna de værste ujavnhetene.

Før

Etter

Påføring av lakkbeis. Genialt! Kan være vanskelig å få jevne overganger. Men med rulle og en mørk farge blir resultatet helt OK:

Nybeiset!

Nå skal det monteres..... fortsettelse følger.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var "skjelettdel" 2 av 3 ferdig montert:

Trodde først jeg måtte skru inn en hylle for å få det stabilt, men det var ikke nødvendig. Derfor er det nå full fleksibilitet med hyller over hele. Hull skal bores med 0,5 cm forkyvning bakerst slik at varmen letter skal forsvinne ut bak.

Beklager noe dårlige bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del 3/3 ferdig. Da gjenstår antagelig det som tar lengst tid, sokkel, skuffer og dører.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •