Ikke fullt så trange rosa Biltema-kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ikke fullt så trange rosa Biltema-kabler

Jeg har et DIY-tweak som bedrer bruken av Biltemas rosa signalkabel. Mange har snakket om at den er en helt grei signalkabel, men pluggene er fryktelig trange. Jeg har modifisert mitt par ved å kappe omtrent 6-7mm av den ytterste kappa. Man gjør som følger:

1. Skru av den ytterste kappa på pluggen. (Pass på at du ikke vrir den innerste delen samtidig. Resultatet vil i så fall bli at man ryker koblingen mellom senterpinnen og senterlederen i kabelen, som er en coax)
    2. Kapp de ytterste millimeterne av ytterkappa med baufil. Rund av eventuelle grader med en metallfil.
    3. Skru på igjen (pass fortsatt på dette med vridningen.)
    4. Gjenta for alle pluggene.

Vips har man en fin og fleksibel kabel. (Eller hvis man ikke passer på dette med vridningen, så blir det ikke helt vips. Har etter mye skruing opp og igjen på disse pluggene måttet lodde to av dem på nytt).

Her er før og etter:
    FØR:

ETTER:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De skal være trange, bare skru hettene litt tilbake før du presser den inn på kontakten.. deretter skrur du de tilbake slik at de blir sittende som støpt. Har kabler som er slike selv og det er nok en grunn til at de er trange... :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    De skal være trange, bare skru hettene litt tilbake før du presser den inn på kontakten.. deretter skrur du de tilbake slik at de blir sittende som støpt. Har kabler som er slike selv og det er nok en grunn til at de er trange... :wink:
    Det er IKKE samme type. Kappen på disse skrus ikke bakover, men framover, og er ikke konisk slik at man justerer strammingen. Har du ikke akkurat disse rosa kablene, så har du nok ikke prøvd denne typen plugger heller. Jeg har ihvertfall ikke sett dem noe annet sted.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint tips det der Roffe.
    Veldig lett å vri av lederen som du nevner.
    Det er tydeligvis en del forskjell på RCA kontaktene også siden de går helt fint inn på 4 av 5 apparater jeg har koblet de opp mot

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side. Jeg har nå hatt oppstart på min personlige signalkabeltest... Og for å si det slik: Den rosa Biltema-kabelen var faktisk uutholdelig i mitt oppsett. Trodde aldri jeg skulle uttale meg så sterkt om en signalkabel. Uvisst om det er pluggmodifikasjonen som har forverret lydbildet fra denne kabelen, eller om det var like ille fra starten.

Forteller litt mer om denne signalkabeltesten i Kabler-kategorien...

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Det er IKKE samme type. Kappen på disse skrus ikke bakover, men framover, og er ikke konisk slik at man justerer strammingen. Har du ikke akkurat disse rosa kablene, så har du nok ikke prøvd denne typen plugger heller. Jeg har ihvertfall ikke sett dem noe annet sted.
    Det har du rett i når jeg ser etter litt nærmere ja. Da var det jo et flott prosjekt likevel da.. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •