hvor får jeg kjøpt sirkelanlegg til fres?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var en diskusjon om disse tingene i den tekniske BEL-tråden. Gjentar noe av svarene her:

En god fres er et kjekt verktøy som kan brukes til mye mer enn å lage runde hull til høyttalerelementer.

Hvis du leser denne får du sikkert ideer til annet du kan bruke den til:
    http://www.wealdentool.com/acatalog/..._and_tips.html
    Spesielt denne (tips for sirkelkutting): http://www.wealdentool.com/acatalog/tips_4.html

For øvrig brukes fresen også til å avrunde åpningene til bassporten i BEL 2.5.
    I starten klarer du deg med et billig fressett med 12 freser. Slike får du overalt til 400 kroner eller mindre (eller mer dersom du går for merkesettene):

Slik freses et typisk elementhull (punkter i kronologisk rekkefølge):

* Fres forsenkingen først fra frontsiden.
    * Fres hullet litt over halvveis gjennom plata fra frontsiden (full sirkel).
    * Fres hullet ferdig fra baksiden av frontplata. (Grunnen til dette er at på slutten av denne operasjonen vil sentreringsholdet "bli borte", siden den ikke henger sammen med frontplata lenger, så siste biten av hullet freses på frihånd. Eventuelle unøyaktigeter her er det greit å få på baksiden, spesielt i tilfeller der forskjellen mellom ytre diameter (forsenking) og selve hullet er liten.)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for hjelpen.

da skal jeg gå til innkjøp av en fres

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde et sirkelanlegg nu. Totalkostnad 50kr. Alt man trenger er en alu-plate, jeg kjøpte denne hos Clas Ohlson. Jeg må advare at denne er sterkt inspirert av et tidligere innlegg i tråden her.

Jeg brukte platesaks for å få platen i riktig str. Drill for å borre hull til styrepinner og for å komme til med stikksag (med metallblad selvfølgelig). Den ene kortsiden bøyde jeg til ca 90 grader. Borret hull til styrepinnene til fresen. Merket av hvor jeg skulle ha hull til fresehodet med sprit-tusj. Borret hull i hvert hjørne og brukte stikksagen til kutte hull. Sentertappen brukte jeg pappspiker til. Borret et lite hull og banket spikeren inn, den sitter som et skudd. Du ser ikke spikeren på bildet, men den sitter i ytterkant, i den enden hvor platen IKKE er brettet. Desverre så ble den ikke helt rett, men det har ikke så mye å si så lenge man skal lage runde hull :wink:

Et par dårlige men forklarende bilder.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne:

her om dagen. Einhell Bavaria BOF 850. Med koffert og 12 stk. freser. Riktignok ingen hulltager tror jeg. Det fulgte med en "dings" som det var en spiss på. Det ser ut til at denne kan festes på en av de stengene....

Fresen kjøpte jeg på OBS! til 699.-

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den du beskriver skal festes midt i anleggsplaten. Da får du sirkelanlegg, problemet med denne er at den ofte lager for stort hull. Så hvis du skal lage hull mindre en ca 7"-8" diameter så må du lage nytt sirkelanlegg.

Mvh

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •